MotoGP: pályacsúcs és meglepően (?) sok esés, na meg két Márquez-mentés

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.05.14. 09:49
null
Bastianini szerencsére csak azután bukott, miután megdöntötte a körrekordot (Fotó: Gresini Racing)
Címkék
Eseménydúsan indult a Francia Nagydíj hétvégéje, és az első edzésnap után megint csak azt mondhatjuk, amit az utóbbi időben szinte mindig: nem sokat árul el az erőviszonyokról. Pláne akkor, ha valóban megérkezik a vasárnapra jósolt eső. A sok bukás elsőre talán érthetetlennek tűnik egy olyan pályán, ahol jó a tapadás, de csak addig, amíg nem megyünk bele a részletekbe.

 

Enea Bastianini zárt az élen a MotoGP-seknél Le Mans-ban pénteken, Aleix Espargaró és Álex Rins előtt. Az első 21 pilóta másfél másodpercen belül, de ne felejtsük el, egy rövid pályáról beszélünk.

Már az első edzésen nagyon gyorsak voltak a köridők, a délután pedig Bastianini utolsó gyors körén négy századdal Johann Zarco 2018-as pályacsúcsát is megjavította, hogy aztán második kicsúszását is begyűjtse.


Összesen 38 bukást jegyeztek fel pénteken mindhárom kategóriát együttvéve, ami ugyan hattal elmarad a tavalyi első naptól Le Mans-ban, és hárommal kevesebb, mint amit Portimaóban láthattunk idén pénteken, a különbség csak az, hogy Portugáliában egész nap szakadt az eső, ahogy egy évvel korábban a francia pályára is megérkezett a csapadék.

Most viszont verőfényes napsütés fogadta a mezőnyt, ráadásul a pálya szárazon (és vízen is) nagyon jól tapad.

„A tapadás jó volt ma, egyedül a gumi szélét volt nehéz kezelni kigyorsításon. Mindig sok esés van azokon a pályákon, ahol jó a tapadás. Amikor kisebb a tapadás, többet csúszkálnak a motorok, és mindenki jobban tudja kezelni a határokat. Amikor viszont jó a tapadás, akkor mindenki nyomja, nyomja, nyomja, és amikor elveszted a tapadást, akkor az nagyon gyorsan történik. Sok esés volt ahhoz képest, hogy az első nap volt, de nem szokatlan” – magyarázta Andrea Dovizioso.

Joan Mirnek, aki elég nagy tempónál bukott a 7-es kanyarban délután más magyarázata is volt. „A negyedik körömön voltam abban a kimenetben, és nem erőltettem különösebben, de féktávon elment a motor eleje. Tipikus esés itt Le Mans-ban a hideg gumi miatt. Ami nem normális, hogy sokan mentek a közepes keveréken, mégsem estek el, mi viszont igen. De ennek a pályának ilyen a karakterisztikája. A lassú kanyarokban még meg tudod menteni az esést, de a többi helyen figyelmeztetés nélkül megy el a motor eleje. Ma ugyan a hőmérséklet oké volt, de a szél hideg volt.”


„Nincs magyarázatom a sok esésre” – kezdte Jack Miller. „A tapadás jó, egészen addig a pillanatig, amikor már nem jó. Nem tűnik rossznak, aztán egyik pillanatról a másikra elmegy a motor.”

A délutáni edzés utolsó 10 percében 5 bukás is volt, így szinte megállás nélkül lengtek a sárga zászlók, azaz lehetetlen volt javítani a köridőkön. Ezért sem igazán mérvadó az első nap eredménye. Emellett a puha gumikkal is mindenki erősen tartalékolt, mivel az opció lehet a futamon is. Kivéve, ha esőgumit kell majd feltenni, ugye...

Az időjárást nem tudjuk befolyásolni, ezért nem is stresszelünk emiatt - ez a legtöbb pilóta hozzáállása. Ennek ellenére például Aleix Espargaró nagyon bízik benne, hogy a futam leintéséig nem érkezik meg a csapadék, mert tart tőle, hogy ugyanúgy járhatnak majd, mint Indonéziában.

Ahogy Bastianini, úgy Franco Morbidelli és Miguel Oliveira is kétszer bukott. A portugál pilóta első esését egy eltört felfüggesztés okozta, a másodikat pedig a korábban már említett hideg gumi.

Az aszfalt kapcsán érdemes még egy érdekességről beszélni, amiről több fotós is beszámolt. Ez pedig a délibábnak hívott jelenség. Vagyis amikor a légkör rétegeinek eltérő hőmérséklete miatt a fény megtörik, és azt látjuk, hogy a száraz aszfalton tükörkép jelenik meg. Nem szokatlan ez Sepangban vagy éppen a barcelonai pályán, ahol általában hatalmas a hőség, és ahogy mondani szoktuk: izzik az aszfalt. Ami furcsa, hogy Le Mans-ban a pálya hőmérséklete mindössze 31-37 Celsius fok között volt délután, ami egyáltalán nem sok. Ilyen körülmények között nem igazán megszokott ez a jelenség. Ahogy sok pályának, ennek is különleges kis mikroklímája van, közel az erdőhöz, egy domb alján a város mellett. Ha ehhez hozzáadjuk a több pilóta által is említett hideg szelet, akkor választ kaphatunk erre a különleges látványra és talán az esésekre is.


Péntekenként az is megszokott, hogy a pilóták beállításokkal és akár új alkatrészekkel is kísérleteznek, nem pedig a gyors körre koncentrálnak, arra ott az FP3 és az időmérő.

Fabio Quartararo például második kimeneténél a jerezi tesztnapot követően ismét kipróbálta az új, szénszálas lengővillát, de az eredmény most is ugyanaz volt: ugyan stabilabb a motor féktávon, de nehezebben, agresszívabban fordul.

Enea Bastianini ezzel szemben maradt a tavalyi idomnál, ami furcsa, mert a jerezi tesztnapot követően nagyon pozitívan nyilatkozott az idei verzióról, és akkor még úgy tűnt, hogy annál marad majd.

Jorge Martin motorjáról ismét eltűnt az első menet közbeni összeültető rendszer, a spanyol ugyanis továbbra sem tud összebarátkozni vele.

Aleix Espargaró viszont lehet, hogy nagyon sokat köszönhet majd a jerezi tesztnek és az ott kipróbált új, karbon kuplungnak. „Jobb az egyenesben, a zökkenőmentes (váltó) lágyabb és gyorsabb. Jobb, ami a tömeget illeti. Nem tudom, hogy elmondhatom-e a számokat, de könnyebb. Jobb a rajtnál. Az egyedüli negatív pont, vagyis nem negatív, csak más, hogy a kanyar első részében másképp dolgozik a motorfék. Nem rosszabb, nem is jobb, de más. Ez pedig a motor egyensúlyát is megváltoztatja. Sokat mentem a standard kuplunggal, szóval most ehhez is hozzá kell szoknom. De összességében nagyon pozitív minden, szuper munkát végeztek.”

Ami az eredményt illeti, nem kéne Marc Márquezről szólnunk, hiszen csupán a 15-ik helyen zárta a pénteket. De azt már tudjuk, hogy az első edzések alapján semmire sem szabad következtetnünk vele kapcsolatban, karja és válla ugyanis továbbra is limitálja őt, ezért az első napot nem is erőlteti. Az utóbbi futamokhoz képest most talán még jobban szenved, nem is számít nagy csodára a hétvége hátralévő részén.

Még az első és a második szabadedzésen bemutatott mentései nem csalnak sok mosolyt az arcára. „Igen, a második az valóban egy igazi mentés volt, az elsőnél csak szerencsém volt, miután rámentem a rázókőre.”

A második mentés egyébként is egy balos kanyarban történt, hasonló ahhoz, amit a jerezi futamon is láthattunk tőle. Akkor azt mondta, majd, ha jobb oldalon történik mindez, akkor kezdhetünk megnyugodni.

Nos, a reggeli mentést egy jobbos kanyarban mutatta be, azonban azt hozzá kell tenni, hogy nem a könyökével, hanem a lábával lökte vissza a motort.


Johann Zarcónak is volt egy igen izgalmas pillanata péntek délután, amikor egy másik ívvel próbálkozott a célegyenest követő Dunlop kanyarban. Ennek az lett az eredménye, hogy ki kellett engednie a motor a kavicságyba, amin hatalmas tempóval száguldott végig, majd egy ugratást követve visszatért az aszfaltra, a pályát átvágva. Szerencse, hogy épp nem haladt ott senki.

De nem Zarco az első, akivel ez történt, Casey Stoner és Jorge Lorenzo is krosszozott már az első kanyarban.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik