TÓTH ANITA (Dzsanbu) 2021.01.14 18:20 Frissítve: 2021.01.14 18:19

Dakar: utolsó erejüket is felemésztette a csütörtöki szakasz

Az egyik legnehezebb napot teljesítette a mezőny „levezetésként” – az idegek pattanásig feszültek, hiszen bőven van még nyitott kérdés. Stéphane Peterhansel, Kevin Benavides és Dmitrij Szotnyikov várja az élről a hajrát.

Peterhansel jól kezeli a rá nehezedő nyomást (Fotó: Red Bull Content Pool)

 

Az utolsó erejüket emésztette fel ez a nap. Még úgy is, hogy az utóbbi napok esőzése miatt az utolsó majdnem ötven kilométert kivették az útvonalból. De így is nagyon nehéz volt. Fizikailag is, lelkileg is. Előbbit talán a Dakar esetében nem kell magyarázni, utóbbi pedig abból a stresszből fakadt, hogy ha eddig eljutottak, most már szerették volna befejezni. Az éllovasok megtartani a vezető pozíciót, a sereghajtók meg „egyszerűen” csak teljesíteni a távot.

Az autósoknál Nasszer al-Attijah hatodik szakaszgyőzelmét aratta, mégsem láthattunk felhőtlen örömet az arcán, mert ő is tudta, ez a szakasz volt talán az utolsó esélye arra, hogy megfogja az éllovas Stéphane Peterhanselt, ám annyi történt, hogy két percet lefaragott a hátrányából.

„Ugyanaz történik, mint tavaly, szenvedünk a gumikkal: gondolják csak meg, kaptunk vagy tizenhat defektet, egy kerékcsere másfél perc, ha összeadjuk, ez rengeteg idő. Van még egy nap, meglátjuk, mi lesz” – mondta a háromszoros Dakar-győztes katari, aki igazából már csak a csodában reménykedhet.

AZ EGYIK LEGNEHEZEBB NAP VOLT

Stéphane Peterhansel, 13-szoros Dakar-győztes, az összetett éllovasa:
„Az egyik legnehezebb nap volt, hosszú és technikás. A dűnék mögött sokszor hatalmas sziklák voltak, és nehéz volt rájuk reagálni, hiszen a dűne tetejére érve csak az eget látod, amikor pedig leborítod az autót, ott a szikla, és jön a hatalmas becsapódás. Ennek ellenére a szakasz végéig álltam a gázon, és összességében nem lehetek elégedetlen. Tizenöt perc előny kétszáz kilométerre nem rossz, de ez a Dakar, itt bármi megtörténhet, úgyhogy várjuk ki a végét.”

Peterhansel ugyanis nem véletlenül kapta a Mr. Dakar becenevet (tizenhárom győzelme bizonyítja, hogy ő a sportág koronázatlan királya), olyan jól kezelte eddig a rá nehezedő nyomást, hogy öröm volt nézni. Nem kapkodott, nem rizikózott, nem veszítette el a fejét, csak tette, amit kellett. Persze, hogy mi játszódott le közben a fejében, főleg miután csütörtökön megkapta a napi második defektjét, arról senkinek sem lehet fogalma...

A motoros kategóriában újfent bebizonyosodott, hogy a Dakaron nagyon könnyű hibázni – akkor is, ha az egyik legjobb vagy a világon. Ékesen mutatja ezt Joan Barreda esete, aki az idén többször is állt az összetett verseny élén, csütörtökön viszont nem mindennapi hibát követett el: nem állt meg a tankolózónában. Az még hagyján, hogy ezért viszonylag nagy büntetés nézett ki neki, de később természetesen kifogyott az üzemanyag a motorjából, és alighanem meg is sérült, vagy kiszáradt, mert az orvosoknak kellett kezelésbe venniük. Hatalmas csalódás ez két heti küzdelem után.

Ami az éllovasokat illeti: Sam Sunderlandnak ugyanúgy ez volt az utolsó esélye, mint Nasszer al-Attijahnak. Húzta is a gázt, mintha nem lenne holnap. „Nem lehetek csalódott, mert mindent, de tényleg mindent megtettem” – mondta a szakaszgyőztes KTM-versenyző, aki 4:12 perccel követi az éllovas Kevin Benavidest az összetettben.

Az argentin ezen a napon navigációs képességeit is megcsillantotta, hiszen kétszáz kilométeren keresztül motorozott az élen, és jól összedolgozott csapattársával, Ricky Brabeckkel, aki a harmadik az összetettben. A Malle Moto kategóriában továbbra is második szatmári Gyenes Emánuel is az utolsó erőtartalékait mozgósította. „Nehéz nap volt, sokáig tartott, azt hittem, sosem lesz vége – mondta Gyenes. – A pálya alapvetően tetszett, csak az nem, hogy sokszor teljesen lelassítottak a kövek, de a végén például volt hetven-nyolcvan kilométernyi gyönyörű dűne. Jó, hogy itt vagyok...”

A vajdasági Saghmeister Gáborra megint ráesteledett a sivatagban, ami nyilván még tovább nehezítette az egyébként sem könnyű pályát.

Fotó: Fazekas Motorsport

A kamionosoknál a kamazos Dmitrij Szotnyikov békésen kocog első győzelme felé – már amennyire békésen lehet kocogni egy 13 literes, 1150 lóerős szörnyeteggel, ami olyan erőt sugároz, hogy nem is kérdés, meghódítja a sivatagot. A Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió az experience kategóriában halad a cél felé első Dakarján. „A rázkódástól leszakadt a motorháztetőnk, háromszor kellett megállnunk, hogy spaniferrel rögzítsük, így belecsúsztunk az estébe – mondta Fazekas, aki ennek ellenére a 14. helyen teljesítette a szakaszt. – Márpedig sötétben még nehezebb a dűnéken haladni, hiszen alig látod a nyomokat magad előtt. A lényeg, hogy itt vagyunk, és megúsztuk defekt nélkül.”

A Dakar pénteken nagy hajrával, egy 225 kilométeres mért szakasszal ér véget.

ELHAGYVA

Navigátor nélkül folytatta a száguldást Ricardo Ramilo csütörtöki szakaszon, miután valamiben nagyon nem értett egyet navigátorával, Xavier Blancóval, aki a 170. kilométernél fogta magát, és kiszállt a side by side buggyból. Talán maga sem gondolta, hogy a pilótája úgy dönt, nélküle megy tovább, pedig éppen ez történt. Szerencsére a magára maradt navigátort a csapat egyik tagja összeszedte a sivatagban, úgyhogy nagyobb baj nélkül megúszta a fura esetet.

S bár a sztori nem szokványos, de nem is példa nélküli a Dakaron, 2012-ben Orlando Terranova mellől a verseny negyedik napján szállt ki Andy Grider egy nagy veszekedés után – igaz, ő legalább nem maradt ott a sivatagban. Utóbbi folytatását tudjuk (az amerikai sohasem tért vissza a Dakarra), de Ramilóék közös jövőjével kapcsolatban sem lehet hiú ábrándja senkinek.

43. DAKAR RALI
11. szakasz, al-Ula–Dzsanbu (össztáv: 600 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 464 km).
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 4:34:24, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 1:56 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 2:26 p h.  Motorosok: 1. Sam Sunderland (brit, KTM) 4:35:12, 2. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 2:40 p h., 3. K. Benavides (argentin, Honda) 6:24 p h., ...29. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:03:58, ...62. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:28:22 ó h. Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 4:46:38, 2. Margyejev, Szvisztunov, Galjautdinov (orosz, Kamaz) 4:13 p h., 3. Visnyeuszki, Novikau, Szacsuk (fehérorosz, MAZ) 4:53 p h., ...15. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 2:09:38 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 42:09:26, 2. al-Attijah 15:05 p h., 3. Sainz 1:04:14 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides 45:01:44, 2. Sunderland 4:12 p h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 7:13 p h., ...24. Gyenes 8:21:26 ó h., ...61. Saghmeister 33:52:42 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 45:51:33, 2. Sibalov 39:58 p h., 3. Margyejev 1:11:30 ó h.

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.

2020.12.21 12:47:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

A magyaroknak kevesebb babér termett a WTCR-ben, Da Costa tarolt az FE-ben – ez történt idén a nemzetközi autósportban!

2020.12.26 15:35:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

„Míg a WTCR és az ETRC is izgalmas versenyeket hozott, a lelátók üresen áztak az őszi esőben...”

2020.11.20 11:16:04

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

Kerek évfordulót ünnepel a következő hetekben a Pappas Auto Magyarország. (x)