Az Év Sportolója Gála: három kategóriában az év csapatai – még 2 nap

Vágólapra másolva!
2024.01.06. 11:11
null
A Ferencváros női kézilabdacsapata, a férfi labdarúgó-válogatott és a férfi vízilabda-válogatott
Hetedik éve már a hagyományos csapatsportágakban és az egyéni sportágak csapatversenyeiben szereplők teljesítményét külön díjazzák a sportújságírók.

Az Év csapata kategória a 66 évvel ezelőtti kezdetektől jelen van az Év sportolója-választáson. Gyakran heves vitákra adott okot, hogy a klasszikus csapatsportágak miként vethetők egybe például egy kajak kettes vagy egy jégtáncpáros teljesítményével. Egészen 2017-ig egy szavazási kategóriába tartoztak e sportágak képviselői, a voksolást kiíró Magyar Sportújságírók Szövetsége hét éve azonban úgy döntött, kettébontja, és megválasztja a legjobb csapatot a hagyományos csapatsportágakban és a legjobbat az egyéni sportágak csapatversenyeiben indulók között.

A hagyományos csapatsportok kategóriájában az egyik jelölt a 2023-ban Bajnokok Ligája-döntős ferencvárosi női kézilabdacsapat, amelynek nevében Böde-Bíró Blanka nyilatkozott a Nemzeti Sportnak: „Nagy elismerés volt már az is, hogy a tíz jelölt közé kerültünk, az pedig, hogy a top háromban ott vagyunk, igazolja mindazt, amit sokan mondtak: klubtörténelmi év volt az előző. Büszkék vagyunk arra, amit elértünk, és örülünk, hogy ennek köszönhetően ott lehetünk az Év sportolója gálán. A mezőny elképesztően rangos, bármelyik csapat nyeri, abszolút megérdemli.”

A labdarúgó-válogatott 1976 után újra veretlenül zárt egy évet, miközben csoportelsőként jutott ki az Eb-re, nem csoda, hogy – címvédőként – ismét ott van a díjra esélyes hármasban. „Köszönöm az egész csapat nevében a jelölést, és gratulálunk az összes magyar sportolónak az idei eredményeihez      – mondta lapunknak Szalai Attila csapatkapitány-helyettes. – Biztos vagyok benne, hogy miként mi is, ők is mindent megtesznek annak érdekében, hogy kétezerhuszonnégy is emlékezetes év legyen a magyar szurkolók életében!”

A kategória harmadik jelöltje a Fukuokában világbajnoki címet nyerő férfi vízilabda-válogatott.
„Önmagában megtisztelő, hogy a három legjobb között vagyunk, attól függetlenül, melyik csapat nyeri meg a díjat, minden elismerésem a másik két együttesnek is – mondta a csapat nevében Pohl Zoltán. –      A világbajnokság nagyon szép utazás, óriási élmény volt, amire szívesen gondolunk vissza. Ha hullámvölgybe kerülünk a jövőben, biztosan erőt tudunk meríteni abból, amit Fukuokában elértünk a srácokkal.”

Az egyéni sportágak csapatversenyében a vívást képviselők vannak túlsúlyban, a jelöltek között ott találjuk a férfi és a címvédő női kardválogatottat. A Decsi Tamás, Gémesi Csanád, Szatmári András, Szilágyi Áron összeállítású gárda Milánóban vb-t nyert.

„Kétezertizenhét óta csak egyszer nem jutottunk be a legjobb három közé az Év sportolója-szavazáson, viszont még nem nyertünk soha – mondta lapunknak Szatmári András.Úgy érzem, erre most azért jó esélyünk van, hiszen végre győztünk a világbajnokságon, s ezt talán a sportújságírók is értékelték. Tudom, tudom, a lányok is nyertek, ráadásul címet védtek, de hátha a mi aranyunk kicsit nagyobb szenzációnak számít. A vitorlázók előtt le a kalappal, nem lepne meg az sem, ha ők győznének.”

A férfi kardválogatott (Fotó: MTI/Illyés Ferenc)

Ahogy Szatmári András említette, a női kardcsapat is világbajnokként van ott a jelöltek között, a Battai Sugár Katinka, Márton Anna, Pusztai Liza, Szűcs Luca összeállítású női csapat Milánóban megvédte a Kairóban egy évvel korábban elhódított címét.

„Nagyon örülünk, hogy ismét ott vagyunk a legjobb három között  – mondta lapunknak Battai Sugár Katinka. Őszintén szólva reménykedtünk is ebben a címvédés után, ennek ellenére nagyon megtisztelő. A mezőny rendkívül erős, szép eredményei vannak mindenkinek, úgyhogy nem tudom, mire számíthatunk, de talán nem is a végeredmény a fontos, hanem az, hogy ismét ott lehetünk a gálán – sok más sportág képviselőivel együtt.”

A női kardválogatott (Fotó: MTI/Illyés Tibor)

A kategória harmadik jelöltje a vitorlázóválogatott, amely történelmi tettet végrehajtva lett világbajnok a nemzetközi szövetség hivatalos csapat-vb-jén, a Star Sailors League Gold Cup versenysorozatban.

„Nem számítottunk rá, hogy bekerülünk gála legjobb három csapata közé, annyira gazdag a magyar sport. Már az dicsőség, hogy ebben a mezőnyben lehetünk, innentől mindegy, hányadik helyen végzünk. Tavaly vitorlázásban Érdi Mária világbajnok lett, neki talán nagyobb esélye van a nők között, szorítunk neki. A mi csapatunknak is tagja volt, a verseny előtt vitorlázott velünk, a felkészülést is segítette külsősként” – mondta lapunknak a csapatból Majthényi Szabolcs.

A vitorlázó-válogatott (Fotó: SSL)

A fogyatékos sportolóknál az ötszörös győztes és címvédő női kerekesszékes vívóválogatott (Hajmási Éva, Krajnyák Zsuzsanna, Madarászné dr. Mező Boglárka, Nádasdy Anna, Veres Amarilla), a paraasztalitenisz-válogatott (Arlóy Zsófia, Csonka András, Szvitacs Alexa) és a szervátültetett asztaliteniszező férfipáros (Bácsi Bernát, Szendi János) maradt versenyben a szűkítés után. Előbbi nevében Hajmási Éva nyilatkozott lapunknak:  „Felemelő érzés, hogy sokadszor sikerült bekerülnünk a top háromba. Remek visszaigazolás, hiszen ezek szerint stabilan tudjuk hozni a szintet a nemzetközi mezőnyben is. Célunk, hogy jövőre is itt lehessünk, hiszen ez jó eséllyel azt jelenti, sikerült fényesen csillogó érmet szereznünk a párizsi paralimpián.”

A paraasztalitenisz- válogatottból Szvitacs Alexa szólalt meg lapunknak: „Megtisztelő, hogy a sheffieldi Eb-n elért eredményeink után bekerültünk a legjobb háromba. Zsófival és Andrissal keményen dolgoztunk a sikerekért, büszkék vagyunk az ezüstérmeinkre. Nem titok, szeretnénk ott lenni a párizsi paralimpián. A jelölés azt mutatja, jó úton haladunk.”

A szervátültetett asztalitenisz férfipáros nevében Bácsi Bernát nyilatkozott: „Egy álom vált valóra! Az elmúlt évek eredményei és a két top háromba kerülés sportolói karrierem csúcspontját jelenti. Felelősséget is jelent, hogy a szervátültetett válogatott egyik legeredményesebb sportolója vagyok. A hasonló cipőben járóknak példát kell mutatni, hogy bármit el tudunk érni, csak küzdeni kell a céljainkért és álmainkért!”

(Sportolói interjúk: Bobory Balázs, Kovács Erika, Németh Richárd,
Patai Gergely, Vincze Szabolcs)

Az eddigi győztesek

Az Év edzője
1985: Mezey György (labdarúgás)
1986: Széchy Tamás (úszás)
1987: Széchy Tamás
1988: Széchy Tamás
1989: Török Ferenc (öttusa)
1990: Széchy Tamás
1991: Kiss László (úszás)
1992: Kiss László
1993: Kiss László
1994: Széchy Tamás
1995: Ludasi Róbert (kajak-kenu)
1996: Kiss László
1997: Kiss László
1998: Németh Pál (atlétika)
1999: Kiss László
2000: Sári Nándor (kajak-kenu)
2001: Fábiánné Rozsnyói Katalin (kajak-kenu)
2002: Fábiánné Rozsnyói Katalin
2003: Fábiánné Rozsnyói Katalin
2004: Fábiánné Rozsnyói Katalin
2005: Fábiánné Rozsnyói Katalin
2006: Fábiánné Rozsnyói Katalin
2007: Kuharszky Zoltán (tenisz)
2008: Turi György (úszás)
2009: Mocsai Lajos (kézilabda)
2010: Kovács István (torna)
2011: Csipes Ferenc (kajak-kenu)
2012: Széles Sándor (úszás)
2013: Shane Tusup (úszás)
2014: Shane Tusup
2015: Dárdai Pál (labdarúgás)
2016: Shane Tusup
2017: Shane Tusup
2018: Bánhidi Ákos és Csang Csing Lina (rövid pályás gyorskorcsolya)
2019: Varga Zsolt (vízilabda)
2020: Marco Rossi (labdarúgás)
2021: Decsi András (vívás)
2022: Marco Rossi (labdarúgás)

Az Év szövetségi kapitánya
1995: Vajda Vilmos (kajak-kenu)
1996: Széchy Tamás (úszás)
1997: Szántó Imre (ökölvívás)
1998: Angyal Zoltán (kajak-kenu)
1999: Kemény Dénes (vízilabda)
2000: Kemény Dénes
2001: Angyal Zoltán
2002: Angyal Zoltán
2003: Kemény Dénes
2004: Kemény Dénes
2005: Faragó Tamás (vízilabda)
2006: Angyal Zoltán
2007: Angyal Zoltán
2008: Kemény Dénes
2009: Egervári Sándor
2010: Kiss László (úszás)
2011: Storcz Botond (kajak-kenu)
2012: Mocsai Lajos (kézilabda)
2013: Benedek Tibor (vízilabda)
2014: Storcz Botond

Az Év fogyatékos sportolókkal foglalkozó edzője
2015: Galambos Zsolt (kosárlabda)
2016: Beliczay Sándor (kerekesszékes vívás)
2017: Beliczay Sándor
2018: Beliczay Sándor
2019: Szabó Álmos (úszás)