Három futammal, május 6-án rajtol el Budapestről a legendás Giro d'Italia

KOHÁN GERGELYKOHÁN GERGELY
Vágólapra másolva!
2022.05.03. 16:11
A különböző szakaszok egyebek mellett a Hősök terét, a budai Várat, Visegrádot, Esztergomot és a Balatont is érintik.

Három éve, 2019 áprilisában érkezett először a nagy hír, hogy Magyarország adhat otthont a Giro d’Italia úgynevezett nagy rajtjának, a Grande Partenzának – akkor még úgy volt, hogy a 2020-asnak. Azóta nagyon sok minden (túl sok minden is…) történt. A világot váratlanul lerohanó koronavírus oly sok más mellett a 2020-as budapesti Giro-rajtot is elsöpörte, de megannyi viszontagság és vészterhes hónap után most eljutottunk oda, hogy ha a tervezettnél két évvel később is, végre tényleg megrendezik hazánkban a világ egyik legnagyobb és legnézettebb sporteseményét.

De hogyan jutottunk el idáig?

Ha kicsit visszalapozunk a naptárban, 2018 kora őszén a Nemzeti Sportban jelent meg először, hogy a közeljövő tervei között szerepel a világ második legrangosabb háromhetes kerékpárviadala, az Olasz körverseny Magyarországra hozatala – az információt a magyar országúti csapat, a Pannon Cycling Team tulajdonosa, Bátorfi Béla ejtette el. A történet további fő kulcsfigurái: Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Szilasi László Tour de Hongrie-versenyigazgató, valamint a kaposvári székhelyű húsipari nagyvállalat, a Kometa bringafanatikus olasz tulajdonosa, Giacomo Pedranzini, valamint a két kerékpárosikon, a kétszeres Giro-győztes olasz Ivan Basso és a hétszeres Grand Tour-győztes spanyol Alberto Contador, akiknek profi csapata egyebek mellett a Kometa főszponzori támogatását élvezi.

Alberto Contador. Fotó: Tim de Waele

Ők mertek nagyot álmodni, és ők voltak a tárgyalások mozgatórugói is magyar részről – merthogy tárgyalni kellett, nem is keveset.

Mivel a sportág három emblematikus háromhetes körversenye, a három Grand Tour-viadal (Tour de France, Giro, Vuelta a Espana) kivétel nélkül egy-egy magánvállalat kezében van, nem pedig egy adott sportszervezetnél vagy -szövetségnél, a külföldi rajtok rendezési jogát nemes egyszerűséggel meg kell vásárolnia annak, aki erre adja a fejét.

Rengeteg emberi történet, számos nagy verseny, sok-sok csodálatos bringatúra legújabb magazinunkban. A 84 oldalas kiadvány kapható az újságárusoknál, az ára 695 forint.


Az első külföldi Giro-rajtot 1965-ben rendezték (félig-meddig „házon belül”, San Marinóból indult a mezőny), de igazából az utóbbi egy-két évtizedben lett nagy keletje, hogy a három nagy körverseny startját kiárusítják. Budapest a 14. nem olaszországi rajtváros lesz a viadal történetében, de 2014-ben például Dublinban volt a Grande Partenza, 2018-ban pedig az eddigi talán legmerészebb vállalásra, a jeruzsálemi „nagy rajtra” került sor a kanadai-izraeli milliárdos, az Israel-PremierTech istállóját is társtulajdonosként jegyző Sylvan Adams jóvoltából.

A magyar kormány Révész Máriusz hathatós közbenjárásával bevallottan 7.8 milliárd forintnyi támogatást különített el a magyarországi Giro-projektre, azzal a kitétellel, hogy ebbe a rajttal együtt az első három szakasz rendezési jogának megvásárlása, valamint a rendezés tényleges – logisztikai és minden egyéb – költségeinek is bele kell férnie. (Budapest mellett egyébként még Marseille pályázott az eredeti, 2020-as rajtra, ám a franciák „csak” 1-2 milliárd forintnak megfelelő összeget szántak volna rá.) Miután a 2020-as magyar indulást a járvány meghiúsította, a kormány ugyanezt az összeget fenntartotta a 2022-as „pótpályázatra” is, így végül csak a miénk lett a Grande Partenza.

Nem mellékesen az Olasz körverseny jótékony turisztikai hatása nagyjából felbecsülhetetlen.

A Hősök terét a Tour de Hongrie után a Giro mezőnye is megismerheti. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A Nemzeti Sport korábban két nemzetközi ikont is megkérdezett a budapesti Giro-rajt várható magyarországi (sport)hatásairól. Az ötszörös olimpiai bajnok, országúton sok más mellett Tour de France-győztes és világbajnok brit Sir Bradley Wiggins elmondta, az, hogy a magyar fővárosból rajtolhat a világ egyik legnagyobb versenye, olyan fegyvertény, amely akár döntően meghatározhatja a sportág itthoni jövőjét.

Primoz Roglic. Fotó: AFP

A magyarországi Giro-rajt egyik szakmai tanácsadója nem más, mint a magyar felesége révén országunkhoz sok szállal kötődő ír Stephen Roche, aki 1987-ben olyat tett, ami rajta kívül egyedül a valaha volt legnagyobbnak, Eddy Merckxnek sikerült: egyazon évben megnyerte a Tour de France-t, a Girót és még az országúti világbajnokságot is!

 

Három nap, három futam Magyarországon

A 2022-es Olasz körverseny május 6-án, pénteken rajtol Budapestről egy 195 km-es Budapest–Visegrád-szakasszal, amely során Székesfehérváron, Csákváron, Zsámbékon, Esztergomon és Pilismaróton is áthalad a mezőny. Az eredetileg nyitó etapnak tervezett szombati, budapesti időfutam átköltözött a második napra: az egyik leglátványosabb útvonalnak ígérkezik a Hősök teréről startoló, az Andrássy útról a Váci út és az Alkotmány utca érintésével az Id. Antall József rakpartra lekanyarodó és a Margit hídon át a Bem rakparton keresztülhaladó, végül a Budai Várba megérkező egyenkénti indítású időmérő. A harmadik, egyben utolsó magyarországi nap Balaton-központú szakasszal búcsúztatja a Giro-karavánt az ország nyugati részére tervezve: a Kaposvár és Balatonfüred közötti hosszú, 201 km-es táv magába foglalja többek között Nagykanizsát, Hévízt, Keszthelyt, Badacsonyt és Tihanyt is.


 

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik