K. N. utapotlassport.huKinőtte addigi autóját, a Suzukit a 16 éves Benyó Máté, és az idén új kihívások elé nézett. A diósdi fiatalember négy éven át versenyzett a gyorsasági szekció Suzuki-kupájában, de nemrégiben szponzorai úgy döntöttek, megújulásra van szüksége. Az új impulzusok után kutatva éppen nézelődtek a hazai autósport-térképen, amikor rábukkantak az év elején kiírt új versenysorozatra, a Mazda MX-5 márkakupára. Igaz, a széria egy másik szakág, a ralikrossz egyik „ligája”, ám Mátét ez cseppet sem zavarta. Már csak azért sem, mert annak idején az alapokat éppen ralikrossz autóval sajátította el.K. N. utapotlassport.huKinőtte addigi autóját, a Suzukit a 16 éves Benyó Máté, és az idén új kihívások elé nézett. A diósdi fiatalember négy éven át versenyzett a gyorsasági szekció Suzuki-kupájában, de nemrégiben szponzorai úgy döntöttek, megújulásra van szüksége. Az új impulzusok után kutatva éppen nézelődtek a hazai autósport-térképen, amikor rábukkantak az év elején kiírt új versenysorozatra, a Mazda MX-5 márkakupára. Igaz, a széria egy másik szakág, a ralikrossz egyik „ligája”, ám Mátét ez cseppet sem zavarta. Már csak azért sem, mert annak idején az alapokat éppen ralikrossz autóval sajátította el.
„A ralikrossz valóban nem lesz újdonság a számomra, nem úgy a kocsi. Korábban még sohasem versenyeztem hátsókerék-meghajtású autóval, ezért még szoknom kell, hogy miként tudok a leggyorsabban átmenni egy-egy kanyaron. A Mazdák tempóban valamivel lassabbak, mint az én Suzukim volt, ez azonban nem befolyásolja a versenyzési élményt. Sőt: mostantól több lesz a test-test elleni csata, ami tovább fokozza az izgalmakat” ‒ magyarázta Máté.
A látványra tényleg nem lehet panasz egy-egy ralikrossz-versenyen, pláne, ha olyan pilóták ülnek a volán mögött, mint a korábbi túraautó-világbajnoki résztvevő, többszörös gyorsasági magyar bajnok Ifj. Ficza Ferenc, vagy a ralikrossz Super 1600-as géposztály tavalyi Közép-Európai zónabajnoka, Gerencsér Dávid. Hozzájuk csatlakozott most Benyó, akinek e tiszteletre méltó társaságon kívül is akadt még érve a váltás mellett.
„Ahhoz képest, hogy a Suzuki-kupa magyar márkasorozat, vagyis a pilóták ugyanolyan autókban ülnek, nagyon megterhelő volt anyagilag. A teljes szezon költsége nagyban függött attól is, hogy mennyit teszteltünk,hány új alkatrészt vásároltunk, illetve mekkora volt az amortizációs költség. Mindent egybevéve hétmillió forint alatt nemigen jöttünk ki a szezonban. Ezzel szemben a Mazda-kupában ez az összeg legfeljebb két és fél-, hárommillió forintra rúg a teljes évadban” ‒ avat be a szakág kulisszatitkaiba a kora miatt a közúti jogosítványról egyelőre csakálmodozó pilóta…
De mitől olcsóbb az a sorozat, amelyben az autók többször ütköznek egymással, mint más szériákban?
„Egy-egy hétvégén a ralikrosszosok mindössze ötven kilométert tesznek meg, beleértve az edzéseket, az előfutamokat és a döntőket is, ami elenyésző szám a gyorsaságiakéhoz képest. A Mazda-kupában nagyjából egész évben autózom majd annyit, mint a Suzukiban péntektől vasárnapig.”
Gazdaságosabb versenyhétvégék, nagyobb csaták a pályán… Kell ennél több? Benyó Máténak igen, mivel a ralikrosszra csupán kitérőként tekint; hosszú távon nem ebben a szakágban képzeli el a jövőjét.
„A fő szériám továbbra is a pályaversenyzés marad, nem teszek le arról az álmomról, hogy egy napon valamelyik TCR-es túraautó-bajnokságban állhatok rajthoz. Az idén is részt veszek a gyorsasági hétvégéken. Megeshet, versenyzőként is beugrom egy-egy fordulóra, de a fő cél inkább az, hogy a még nálam is fiatalabb versenyzőket tanácsokkal lássam el. Amolyan mentoruk leszek azokon a hétvégéken, amelyek nem ütköznek a ralikrosszal, merthogy többen is megkerestek a télen: segítsek néhány egészen fiatal pilótának. És tetszik ez a feladat is” ‒ vázolta idei terveit a pilóta, aki a versenyekre utazás költségeit a MOL Új Európa Alapítvány támogatásából fedezi.
További korosztályos hírekAUTÓSPORTBANa sportági aloldalunkon.