Kis Norbert – utanpotlassport.hu Az autósport leendő sztárjai az elmúlt két napot hazánkban töltötték, március 22-én és 23-án ugyanis a Hungaroringen tesztelt az FIA Forma–3 Európa-bajnokság mezőnye. Aki csak a királykategóriát, vagyis a Forma–1-es világbajnoki sorozatot követi, már találkozott Max Verstappen, Esteban Ocon vagy Lance Stroll nevével. Előbbi pilóta közvetlen ebből a sorozatból került fel a „nagyok” közé, és azóta már bizonyította is, hogy a Red Bull Racing F1-es csapata jól döntött, amikor bizalmat szavazott az akkor mindössze 17 évesifjúnak. Stroll szintén közvetlenül az F3-ból lépett fel a száguldó cirkusz mezőnyébe. Ezek a példák azonban egyediek, hiszen a Forma–3-as és a Forma–1-es gépek között elképesztő különbségek vannak. A Nemzetközi Automobil Szövetség épp ezért alkotta meg a köztes szériát, a Forma–2-es sorozatot, a közvetlen utánpótlás-nevelésre létrehozott kategóriát. De, amint az említettek pályái is bizonyítják, az F3-ból is be lehet kerülni a száguldó cirkusz mezőnyébe.Kis Norbert – utanpotlassport.hu Az autósport leendő sztárjai az elmúlt két napot hazánkban töltötték, március 22-én és 23-án ugyanis a Hungaroringen tesztelt az FIA Forma–3 Európa-bajnokság mezőnye. Aki csak a királykategóriát, vagyis a Forma–1-es világbajnoki sorozatot követi, már találkozott Max Verstappen, Esteban Ocon vagy Lance Stroll nevével. Előbbi pilóta közvetlen ebből a sorozatból került fel a „nagyok” közé, és azóta már bizonyította is, hogy a Red Bull Racing F1-es csapata jól döntött, amikor bizalmat szavazott az akkor mindössze 17 évesifjúnak. Stroll szintén közvetlenül az F3-ból lépett fel a száguldó cirkusz mezőnyébe. Ezek a példák azonban egyediek, hiszen a Forma–3-as és a Forma–1-es gépek között elképesztő különbségek vannak. A Nemzetközi Automobil Szövetség épp ezért alkotta meg a köztes szériát, a Forma–2-es sorozatot, a közvetlen utánpótlás-nevelésre létrehozott kategóriát. De, amint az említettek pályái is bizonyítják, az F3-ból is be lehet kerülni a száguldó cirkusz mezőnyébe.
Az idei szezonban hat csapat huszonhárom pilótája vág majd neki a tíz hétvégéből álló F3-as sorozatnak. A tízessel kezdődő éveik végén járó versenyzőknek a szezon során harmincszor kell felállniuk a rajtrácsra, és megküzdeniük egymással – például az évad nyitó hétvégéjén, a franciaországi Pauban. A versenyek két szabadedzéssel kezdődnek, melyeket péntekenként tartanak, ahogyan az első időmérő edzések is ezeken a napokon lesznek: e tréningek az első versenyre sorolják be a pilótákat. Szombat délelőttönként rendezik a nyitó versenyt, majd délután következik a selejtező a második és a harmadik futamra: azokra vasárnap délelőtt és délután kerül majd sor. Egy-egy verseny átlagosan harminchárom percig tart, s hozzávetőleg száz kilométer megtételét jelent futamonként. Kijelenthető tehát: aki ebben a sorozatban végigversenyzi egy évet, az komoly tapasztalatra tesz szert.
A huszonhárom pilóta között ott lesz a hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumaher fia, a 18 esztendős Mick Schumacher, aki második teljes idényére készül az F3-ban. A legutóbbi évad nem sikerült túl jól neki; a harminc versenyen mindössze egyszer állhatott fel a dobogóra, s 94 megszerzett pontjával az összesítés 12. helyén végzett. Az idén már muszáj lesz villantania valamit a németnek – már csak a neve miatt is…
Mindenesetre jól kezdődött a szezon a kis Schumachernek: a Hungaroringen tartott tesztelés első napját negyvennégy század másodperccel megnyerte a második helyen végző spanyol Alex Palou előtt. Másnap azonban három tized másodperccel lassabban körözött, s az a produkció csak az ötödik helyre volt elegendő a számára. A teszt mindkét napját figyelembe véve azonban Schumacher autózta a legjobb köridőt, a csütörtöki 1:34.304 lett a tesztelés leggyorsabb köre. A teljes képhez azért az is hozzátartozik, hogy a péntek legjobbját autózó Palou mindössze nyolc ezreddel maradt el Schumacher idejétől.
Akad egy számunkra talán még érdekesebb fiatalja a sorozatnak, nevezetesen IV. Károly, az utolsó magyar király dédunokája, Ferdinand Zvonimir Maria Balthus Keith Michael Otto Antal Bahnam Leonhard von Habsburg… Aggodalomra semmi ok, elég ha megjegyzik a Habsburg Ferdinand nevet.
Ferdinand osztrák állampolgár, 1997-ben, Bécsben született. Ahogyan hozzá hasonlóan a mezőnyben szinte mindenki, ő is gokartozással kezdte a karrierjét, azt követte a formaautózás világa. Eleinte a Forma-Renault 1.6 sorozatban, majd később az új-zélandi Toyota Racing Series-ben pallérozódott. Ezt a Forma-Renault 2.0 követte, mígnem 2016-ban sikerült fellépnie a Forma–3-as sorozatba. Igaz, akkor még nem a hivatalos Európa-bajnokság résztvevői közé, csupán a spanyol bajnokságba és az Euroformula Openbe. Tavaly aztán már teljes szezont futott az Eb-n, amelynek spanyolországi hétvégéjén megszerezte az első futamgyőzelmét, majd összesen négyszer pezsgőzhetett a pódiumon. A Carlin csapat az idén is bizalmat szavazott neki, s Ferdinand a hungaroringi teszt első napján 8., a másodikon pedig 15. lett.
A Forma–3-as mezőny most Nyugatnak veszi az irányt, a társaság március 26-án és 27-én már az ausztriai Red Bull Ringen folytatja a felkészülést a szezonra. Április 10-én és 11-én Olaszországban, a misanói pályán is tesztelhetnek még a csapatok, hogy aztán május 12-én, Pauban, a rendkívül szűk utcai pályán elrajtoljon a 2018-as idény. Aki személyesen is szeretné megtekinteni a sorozat egyik állomását, annak június 2-án és 3-án a Hungaroringen a helye, ekkor rendezik ugyanis a széria magyarországi fordulóját.
Az élelmesebbek pedig akár az utolsó magyar király dédunokájával is válthatnak néhány szót…
További korosztályos hírek AUTÓSPORTBAN a sportági aloldalunkon.