A Pannonhalma környéki 170 kilométeres távnak 25 fokos időben vágott neki a 39 fős – U23-as és felnőtt – férfimezőny. A 16.8 kilométeres Pannonhalma-Győrság-Halomalja-Pázmándfalu-Nyalka-Pannonhalma kört kilencszer teljesítették a bringások, hogy aztán három pannonhalmi kis kör után – amelyekben már feltekertek az apátsághoz – egy negyedik mászást követően a bencés monostor előtt érjenek célba.
A verseny legnagyobb kérdése az volt, hogy a 11 fővel rajtoló Epronex-Hungary meg tudja-e lepni a külföldi csapatokban tekerő profikat, akik közül leginkább a címvédő Valter Attila (Jumbo-Visma), valamint Fetter Erik (EOLO-Kometa) és Dina Márton (ATT Investments) számítottak a legnagyobb esélyeseknek.
Főleg Pannonhalmán látogatott ki sok néző, de az útvonal többi településén is kíváncsiak voltak a magyar bajnokságra: egy szurkoló Marco Pantaninak öltözve halálfejes zászlóval, más szobakerékpáron ülve vagy épp a kerékpárúton egykerekezve drukkolt, megint más Valtert biztatta a Jumbo-Visma mezében és Wout van Aert-álarcban.
Már az első körben megindultak a támadások, ki is alakult egy ötfős szökés, ám Fetter és Valter felugrottak rá, majd rövidesen a már ekkor fogyásnak indult mezőny utolérte az élcsoportot. A második kör végén a címvédő, valamint Karl Ádám tekert el, hozzájuk utóbbi két epronexes csapattársa csatlakozott, ám sorra szakadtak le az elmúlt évi győztesről, aki 125 kilométer elteltével egyedül maradt. Előnye egy perc körül volt ekkor, miközben a mezőny hátuljában Lepold Zoltán Antal a földre került, bokasérüléssel mentő szállította el. A kis köröket 2:09 perces előnnyel kezdte meg Valter, miközben az üldözősor szétszakadt: Dina, Fetter és Kusztor Péter harcolt a dobogós helyekért. Dina az apátsághoz vezető 940 méter hosszú, 15 százalékos meredekségű részeket is tartalmazó, 9.6 százalékos átlagú emelkedő utolsó előtti mászásánál indult meg, ezzel leszakítva riválisait, Fetter pedig a záró hegymenetben hagyta le Kusztort. Így az első két helyet – akárcsak tavaly – Valter és Dina szerezte meg, a bronzérem pedig Fetterhez került.
Valter Attila a sajtótájékoztatón kifejtette: nem titkolt célja volt a címvédés, ugyanakkor nem volt rajta stressz, csak szerette volna élvezni a versenyt, miközben tudta, hogy a formája jobb, mint valaha.
„Ilyen jó érzéssel ritkán tud versenyezni az ember” – szögezte le. Kifejtette: már az elején próbált a három dobogós szökést generálni, amikor pedig Karllal ketten eltekertek, az jutott eszébe, hogy nem a legideálisabb ketten teljesíteni mintegy 150 kilométert, ugyanakkor bízhatott abban, hogy az Epronex-Hungary hátul nem dolgozik be, ráadásul Karllal meg is tudták beszélni, kinek mi a célja és egyszer sem kellett maximumon teljesíteniük. Elárulta: igyekezett az üldözőket közel engedve megbontani az egyetértést hátul és akkor gyorsítani, amikor ők nagyon közel értek.
„Idén volt már ebben tapasztalatom, csak a másik oldalon, az üldözők között. Ezúttal az volt a célom, hogy addig bírjam ki, amíg hátul megbomlik az egység. Egy idő után lejött, hogy Marciék annyira kontrollálják a mezőnyt, hogy mikor mi lassítunk, ők még lassabban fognak menni.”
Az MTI kérdésére elmondta: nagy taktikai harc volt, hiszen folyamatosan figyelni kellett, hogy mi történik mögöttük, ebben segítségére volt, hogy mindig volt mellettük kísérő motoros és folyamatosan tudták, mekkora a különbség, ezáltal tudott taktikázni.
Dina úgy érezte, jobb formában van, szeretett volna nyerni, miután tavaly nagyon közel volt hozzá, és nem számolt vele, hogy Valter ennyire erős. Elárulta: abban bíztak, hogy az elöl töltött sok kilométer kivesz belőle.
„Az utolsó körben viszont már sejtettem, hogy csak a második helyért fogunk menni, és bár jobban szerettem volna az elsőségért versenyezni, büszke lehetek az ezüstéremre, mert esélyem sem volt nyerni” – mondta az ATT Investments versenyzője.
Fetter hangsúlyozta: a legjobb nyert, így méltó magyar bajnokuk lesz.
„Nem jött be a taktika Attila ellen: próbáltuk nem utolérni és kifárasztani, ez volt az egyetlen esélyünk a győzelemre, de örülök, hogy felállhatok a dobogóra” – értékelt az EOLO-Kometa kerekese.
KERÉKPÁR
ORSZÁGÚTI BAJNOKSÁG
FÉRFIAK (170 KM), MAGYAR BAJNOK
1. Valter Attila (Jumbo-Visma) 3:49:34 óra
2. Dina Márton (ATT Investments) 2:28 perc hátrány
3. Fetter Erik (EOLO-Kometa) 3:03 p h.
KORÁBBAN
NŐK (91.2 KM), MAGYAR BAJNOK
1. Vas Kata Blanka (SD Worx) 2:31:53 óra
2. Zsankó Petra (Massi Tactic Women's Team) 41 másodperc hátrány
3. Jordán Dorka (Grouwels-Watersley R&D) 54 mp h.