Ha még nem lenne elég bonyolult az idei évad erőviszonyainak elemzése a dupla lemezes diffúzorokkal, illetve a KERS-szel felszerelt autók miatt, újabb tényezőkkel kell megbirkózniuk azoknak, akik latolgatni kívánják az erőviszonyokat: az autók aerodinamikai, illetve mechanikai tapadásával. Az aerodinamikát az autó váza, illetve légterelői, határozzák meg, míg a mechanikai tapadásban nagyobb szerepe van a felfüggesztésnek, illetve a helyes egyensúly megtalálásának. Barcelonában az aerodinamikán volt a hangsúly, Monte-Carlóban viszont szinte minden a mechanikai tapadástól függ.
A Brawn-Mercedesnek nincs gyenge pontja, mindkét szempontból tökéletesen működik, a Red Bull, a Toyota, a Williams és a Ferrari pilótái valamivel nyugodtabbak, ha gyors kanyarokkal teletűzdelt pályán kell száguldaniuk. A legnagyobb különbség a McLaren-Mercedes esetében tapasztalható, az aerodinamikailag rémes MP 4-24 magában hordozza elődei mechanikai tapadását, amiért a hercegségben mindenképpen számolni kell Lewis Hamiltonnal, és még Heikki Kovalainen is a pontszerzők közé érhet (a Monacóban sokak szerint feleslegesnek tartott KERS-szel együtt), amire Barcelonában esélye sem volt.
„Elképesztő, mennyire jó mechanikailag a McLaren, nem is hasonlítható össze a két héttel ezelőtti csapattal, mindenképpen számolni kell vele. Kemény hétvége lesz” – ezt Jenson Button, a világbajnokság éllovasa mondta még a szabadedzések előtt. Az eddigi öt versenyből négyet megnyerő Brawn-pilóta nem beszélt a levegőbe, az első tréningen ugyanis Hamilton a harmadik, Kovalainen a negyedik legjobb időt érte el, míg délután a címvédő másodikként, finn társa hetedikként végzett.
„Barcelona az autónk összes gyengéjére rámutatott, Spanyolországban hatványozottan jelentkeztek a problémák – mondta Kovalainen. – Megközelítőleg sem olyan a kocsi, mint szeretnénk, de itt elérhetünk egy jó eredményt, ami persze nem jelenti azt, hogy bármivel is jobbak lennénk, mint két hete.”
A McLaren még mindig elégedettebb lehet, mint a BMW, amelynek barcelonai fejlesztései nem hozták meg a várt eredményt, ráadásul Monte-Carlóban is a leglassúbb autók között van a kék-fehér F1.09-es. Robert Kubicának ugyanakkor még motorhibája is volt, így csak két kört tudott megtenni a délutáni másfél óra alatt.
„Borzasztóan csalódott vagyok. Egyértelmű, hogy az autó teljesítménye elégtelen, azután pedig, hogy a motorom is tönkrement, még gyakorolni sem tudtam” – búslakodott a tavalyi Monacói GP-t a második helyen záró Kubica. Csapattársa, Nick Heidfeld a 17. időt érte el…
Délelőtt Rubens Barrichello, délután Nico Rosberg volt a leggyorsabb, a Williams-istálló elismerten kevés üzemanyaggal gyakorol a szabadedzés bizonyos szakaszában, ezért található a német versenyző oly sokszor a lista élén.
Pénteken szabadnap vár a mezőnyre, a csapatvezetőké lesz a főszerep, nekik kell megállapodniuk egymással, majd meggyőzniük az FIA vezetőit arról, hogy a költségplafon bevezetésénél is van jobb megoldás a kiadások csökkentésére. A 2010-es világbajnokság pénteken kezdődő egyhetes nevezési időszakának első napját az új jelentkezők is nagy figyelemmel várják, hiszen terveiket meghiúsíthatja, ha magasabbá válnak a költségek. Közülük a spanyol Barwa Campos már jelezte, hamisak azok az információk, amelyek szerint nevezni akar a következő vb-sorozatba, míg Paul Jackson, az iSport vezetője a Ferrarit bírálta az elmúlt hetekben folytatott hangulatkeltése miatt (a Scuderia közleményében komolytalannak nevezte a vb-re jelentkező csapatokat).
„Sok ocsmányság hangzott el mostanában a Ferrari képviselőinek szájából. Biztosan rosszulesik nekik, hogy nem az történik, amit ők szeretnének. Olyan ez, mintha egy szikla folyamatosan a falhoz szorítaná őket, és el kell ugraniuk valamelyik irányba, de még nem döntötték el, melyik lesz a jó irány. A Formula–1-ben mindig is a kis csapatok voltak a középpontban, amelyeket nagyon komoly emberek vezettek. Az autógyárak csak összezavartak mindent, többet akarnak, mint ami valójában megilleti őket” – mondta Jackson.
A Ferrari F1-ben tartása kapcsán eddig rendkívül magabiztos Bernie Ecclestone is elismerte, hogy a Scuderia valóban elhagyhatja a száguldó cirkuszt.
„Egyre inkább aggódom, semmiképp sem szeretném, ha elmenne, de nem ismerek senkit, aki ennek örülne – mondta Ecclestone, aki nem lát esélyt arra, hogy az istállók egységesek maradnak a pénteki értekezlet után. – Meglátjuk, mi lesz, de csodálkoznék, ha a mostani csapatok közül mindegyik nevezne, vagy egyik sem adná le jelentkezését a jövő évi vébére.”