Aerodinamika, mechanika

Vágólapra másolva!
2009.05.21. 22:50
Címkék
Nem sok minden változott a McLaren-Mercedeseken a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíj óta, most mégis a legjobbak közé tartoznak a két hete roppant gyenge „ezüstnyilak”. Az ok az aerodinamikai és a mechanikai tapadás közti különbség, ami Lewis Hamilton autója esetében ég és föld.

Ha még nem lenne elég bonyolult az idei évad erőviszonyainak elemzése a dupla lemezes diffúzorokkal, illetve a KERS-szel felszerelt autók miatt, újabb tényezőkkel kell megbirkózniuk azoknak, akik latolgatni kívánják az erőviszonyokat: az autók aerodinamikai, illetve mechanikai tapadásával. Az aerodinamikát az autó váza, illetve légterelői, határozzák meg, míg a mechanikai tapadásban nagyobb szerepe van a felfüggesztésnek, illetve a helyes egyensúly megtalálásának. Barcelonában az aerodinamikán volt a hangsúly, Monte-Carlóban viszont szinte minden a mechanikai tapadástól függ.

A Brawn-Mercedesnek nincs gyenge pontja, mindkét szempontból tökéletesen működik, a Red Bull, a Toyota, a Williams és a Ferrari pilótái valamivel nyugodtabbak, ha gyors kanyarokkal teletűzdelt pályán kell száguldaniuk. A legnagyobb különbség a McLaren-Mercedes esetében tapasztalható, az aerodinamikailag rémes MP 4-24 magában hordozza elődei mechanikai tapadását, amiért a hercegségben mindenképpen számolni kell Lewis Hamiltonnal, és még Heikki Kovalainen is a pontszerzők közé érhet (a Monacóban sokak szerint feleslegesnek tartott KERS-szel együtt), amire Barcelonában esélye sem volt.

„Elképesztő, mennyire jó mechanikailag a McLaren, nem is hasonlítható össze a két héttel ezelőtti csapattal, mindenképpen számolni kell vele. Kemény hétvége lesz” – ezt Jenson Button, a világbajnokság éllovasa mondta még a szabadedzések előtt. Az eddigi öt versenyből négyet megnyerő Brawn-pilóta nem beszélt a levegőbe, az első tréningen ugyanis Hamilton a harmadik, Kovalainen a negyedik legjobb időt érte el, míg délután a címvédő másodikként, finn társa hetedikként végzett.

„Barcelona az autónk összes gyengéjére rámutatott, Spanyolországban hatványozottan jelentkeztek a problémák – mondta Kovalainen. – Megközelítőleg sem olyan a kocsi, mint szeretnénk, de itt elérhetünk egy jó eredményt, ami persze nem jelenti azt, hogy bármivel is jobbak lennénk, mint két hete.”

A McLaren még mindig elégedettebb lehet, mint a BMW, amelynek barcelonai fejlesztései nem hozták meg a várt eredményt, ráadásul Monte-Carlóban is a leglassúbb autók között van a kék-fehér F1.09-es. Robert Kubicának ugyanakkor még motorhibája is volt, így csak két kört tudott megtenni a délutáni másfél óra alatt.

„Borzasztóan csalódott vagyok. Egyértelmű, hogy az autó teljesítménye elégtelen, azután pedig, hogy a motorom is tönkrement, még gyakorolni sem tudtam” – búslakodott a tavalyi Monacói GP-t a második helyen záró Kubica. Csapattársa, Nick Heidfeld a 17. időt érte el…

Délelőtt Rubens Barrichello, délután Nico Rosberg volt a leggyorsabb, a Williams-istálló elismerten kevés üzemanyaggal gyakorol a szabadedzés bizonyos szakaszában, ezért található a német versenyző oly sokszor a lista élén.

Pénteken szabadnap vár a mezőnyre, a csapatvezetőké lesz a főszerep, nekik kell megállapodniuk egymással, majd meggyőzniük az FIA vezetőit arról, hogy a költségplafon bevezetésénél is van jobb megoldás a kiadások csökkentésére. A 2010-es világbajnokság pénteken kezdődő egyhetes nevezési időszakának első napját az új jelentkezők is nagy figyelemmel várják, hiszen terveiket meghiúsíthatja, ha magasabbá válnak a költségek. Közülük a spanyol Barwa Campos már jelezte, hamisak azok az információk, amelyek szerint nevezni akar a következő vb-sorozatba, míg Paul Jackson, az iSport vezetője a Ferrarit bírálta az elmúlt hetekben folytatott hangulatkeltése miatt (a Scuderia közleményében komolytalannak nevezte a vb-re jelentkező csapatokat).

„Sok ocsmányság hangzott el mostanában a Ferrari képviselőinek szájából. Biztosan rosszulesik nekik, hogy nem az történik, amit ők szeretnének. Olyan ez, mintha egy szikla folyamatosan a falhoz szorítaná őket, és el kell ugraniuk valamelyik irányba, de még nem döntötték el, melyik lesz a jó irány. A Formula–1-ben mindig is a kis csapatok voltak a középpontban, amelyeket nagyon komoly emberek vezettek. Az autógyárak csak összezavartak mindent, többet akarnak, mint ami valójában megilleti őket” – mondta Jackson.

A Ferrari F1-ben tartása kapcsán eddig rendkívül magabiztos Bernie Ecclestone is elismerte, hogy a Scuderia valóban elhagyhatja a száguldó cirkuszt.

„Egyre inkább aggódom, semmiképp sem szeretném, ha elmenne, de nem ismerek senkit, aki ennek örülne – mondta Ecclestone, aki nem lát esélyt arra, hogy az istállók egységesek maradnak a pénteki értekezlet után. – Meglátjuk, mi lesz, de csodálkoznék, ha a mostani csapatok közül mindegyik nevezne, vagy egyik sem adná le jelentkezését a jövő évi vébére.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik