F1: új csodagyerek

Vágólapra másolva!
2006.03.14. 00:45
Címkék
Nico Rosberg, az 1982-es világbajnok Keke Rosberg fia vasárnap 20 évesen, nyolc hónaposan és 13 naposan mutatkozott be az F1-ben, méghozzá szenzációs teljesítménnyel: a mezőny végéről felkapaszkodva lett hetedik, ráadásul övé a verseny leggyorsabb köre.
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Reuters
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Reuters
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,

„Nem emlékszem arra, hogy valaki ennyire jól versenyzett volna élete első F1-es viadalán – mondta Nico Rosbergről Jackie Stewart, 1969, 1971 és 1973 világbajnoka. – Lenyűgöző a hozzáállása, ráadásul tudja, mit akar, és azt is, mit hogyan kell tennie, hogy elérje célját.”

„A puszta matematika alapján Nico tíz másodperccel végzett volna Fernando Alonso mögött – tette hozzá Sam Michael, a Williams technikai igazgatója. – Túlzás lenne azt állítani, hogy nyerhetett volna, de a harmadik helyet megszerezhette volna. Mindent elmond, hogy az első kanyarban történt koccanása után nem pánikolt, csak pusztán közölte, hogy bejön egy új légterelőért.”

Nico Rosberg, a Formula–1 idei legfelkapottabb újonca az elmúlt 13 év negyedik olyan pilótája, akinek az édesapja is híres F1-es versenyző volt. Michael Andretti ugyan megbukott, de Damon Hill és Jacques Villeneuve világbajnok lett, és a debütálása után Rosbergtől a többség utóbbi kettő példájának követését várja.

Apja is lenyűgözte a szurkolókat

A versenyzés a génjeiben van, ez nem vitás. Apja, Keijo „Keke” Rosberg 1982-ben úgy lett világbajnok egy Williams-Cosworth volánjánál, hogy a szezon során csak egy futamot tudott megnyerni. Ugyanakkor látványosan, nagy szívvel versenyzett, mindenkit lenyűgözött a stílusával.

Németországba nősült, s 1985 nyarán megszületett fia, Nico. Egy évvel később Keke visszavonult, de nem távolodott el az autóversenyzéstől. Amellett, hogy a német túraautó-bajnokságban versenyzett, fiatal finn pilóták – köztük Mika Häkkinen – menedzsereként tevékenykedett. Később versenyistállókat indított Németországban, különböző kategóriákban.

Tesztvezetést nyert a Williamsnél

Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt, ám amit azután m?velt Nico?
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt, ám amit azután m?velt Nico?
Imago
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt, ám amit azután m?velt Nico?
Nico, ha akart volna, sem tudott volna távol maradni az autósporttól, rendszeresen járt ki DTM-futamokra, és tízévesen, 1996-ban Dél-Franciaországban életében először kipróbálhatott egy gokartot. Egy évvel később már francia gokartbajnoknak mondhatta magát, és dicsőséges nemzetközi karrierbe kezdett.

A gokartból 2002-ben ült át az első igazi versenyautójába, és rögtön meg is nyerte a Formula BMW sorozatát. A győztesnek járó ajándék tesztvezetés volt a Formula–1-es Williams-BMW-vel, a 17 éves pilóta a valaha volt legfiatalabbként ült akkor F1-es autóban.

Előtte kitöltött egy 36 kérdésből álló tesztlapot, amellyel Sam Michael minden újdonsült pilótának lemérte a technikai és műszaki tudását. Nico Rosberg minden idők legjobb eredményével zárta a tesztet, és az autóban ülve sem vallott szégyent: „A műszaki ismeretek sokat segítenek a Formula–1-es autó működésének megértésében. Az autóversenyzésnek ezt az oldalát majdnem ugyanúgy szeretem, mint a vezetést” – mondta.

Két Formula–3-as idény után tavaly megnyerte a GP2 kiírását, és máris az F1 kapuit döngette. Amikor Jenson Button úgy döntött, hogy felbontja a Williamsszel kötött előszerződését, és a Hondánál marad, megnyílt előtte az út. Keke Rosberg jelenléte és a név elsősorban a szponzorok megszerzésében segített, de apja hasznos tanácsokkal is ellátta. Szahírban pedig élete egyik legboldogabb napját élte meg: „Mintha álom lenne az egész! Ma este ezért meghívom vacsorára.”

Néha nem árt a kritika sem

A dicsérő szavak mellett persze a kritika is megjelent, rögtön megjegyezte, hogy az első kanyarban történt balesete Nick Heidfelddel az ő hibája volt. Nico a verseny után elárulta, azt hitte, hogy apja az első körben történtek után dühöngve el is hagyta a pályát.

A csapatvezetőségből a leintés után Patrick Head méltatta az újoncot, aki a BMW közreműködésével került kapcsolatba az istállóval.

„A teszteken már bizonyította Nico, hogy nagyon jó, de a rátermettsége a versenyen derült ki – mondta Patrick Head. – Szép jövő előtt áll, és nagyon jó ügyvédekkel írattuk meg a szerződését, nem lehet kérdés, hogy hosszú távra a mienk.”

Vigyázni is kell rá, mert biztos ott van már a neve néhány nagy csapat listáján. ---- Jacques Villeneuve
24 év, 11 hónap, 1 nap
1996, Ausztrál GP
Williams-Renault
rajthely: 1., eredmény: 2., leggyorsabb kör: 1.

Mark Webber
25 év, 6 hónap, 4 nap
2002, Ausztrál GP
Minardi-Asiatech
rajthely: 18., eredmény: 5., leggyorsabb kör: 8.

Kimi Räikkönen
21 év, 4 hónap, 15 nap
2001, Ausztrál GP
Sauber-Petronas
rajthely: 13., eredmény: 6., leggyorsabb kör: 7.

Nick Heidfeld
22 év, 10 hónap, 2 nap
2000, Ausztrál GP
Prost-Peugeot
rajthely: 15., eredmény: 9., leggyorsabb kör: 15.

Jarno Trulli
22 év, 7 hónap, 24 nap
1997, Ausztrál GP
Minardi-Hart
rajthely: 17., eredmény: 9., leggyorsabb kör: 16.

Fernando Alonso
19 év, 7 hónap, 3 nap
2001, Ausztrál GP
Minardi-European
rajthely: 19., eredmény: 12., leggyorsabb kör: 16.

Michael Schumacher
22 év, 7 hónap, 22 nap
1991, Belga GP
Jordan-Ford
rajthely: 7., eredmény: feladta (kuplunghiba), leggyorsabb kör: – (az első körben kiesett)

David Coulthard
23 év, 2 hónap, 2 nap
1994, Spanyol GP
Williams-Renault
rajthely: 9., eredmény: feladta (elektronikai hiba, a 12. helyről), leggyorsabb kör: 9.

Felipe Massa
20 év, 10 hónap, 6 nap
2002, Ausztrál GP
Sauber-Petronas
rajthely: 9., eredmény: feladta (ütközés), leggyorsabb kör: – (az első körben kiesett)

Juan Pablo Montoya
25 év, 5 hónap, 12 nap
2001, Ausztrál GP
Williams-BMW
rajthely: 11., eredmény: feladta (motorhiba, a 3. helyről), leggyorsabb kör: 4.

Ralf Schumacher
21 év, 8 hónap, 7 nap
1997, Ausztrál GP
Jordan-Peugeot
rajthely: 12., eredmény: feladta (váltóhiba, a 9. helyről), leggyorsabb kör: 18.

Rubens Barrichello
20 év, 9 hónap, 19 nap
1993, Dél-afrikai GP
Jordan-Hart
rajthely: 14., eredmény: feladta (váltóhiba, a 7. helyről), leggyorsabb kör: 14.

Giancarlo Fisichella
23 év, 1 hónap, 25 nap
1996, Ausztrál GP
Minardi-Ford
rajthely: 16., eredmény: feladta (kuplunghiba, a 13. helyről), leggyorsabb kör: 17.

Jenson Button
20 év, 1 hónap, 22 nap
2000, Ausztrál GP
Williams-BMW
rajthely: 21., eredmény: feladta (motorhiba, a 6. helyről), leggyorsabb kör: 10.

Szato Takuma
25 év, 1 hónap, 3 nap
2002, Ausztrál GP
Jordan-Honda
rajthely: 22., eredmény: feladta (elektronikai hiba, a 10. helyről), leggyorsabb kör: 12. ---- A Formula–1-ben 1975-ben bemutatkozó Williams-istálló nyolc évig nem is alkalmazott újonc pilótát, és Jonathan Palmer 1983-as debütálása sem teremtett hagyományt Frank Williams istállójában. Az elmúlt 12 évben aztán a csapatvezető rászokott az új versenyzők szerződtetésére, 1994 óta Nico Rosberg az ötödik, aki a grove-iaknál debütálhatott. Az előtte lévő négy pilóta is mutatja, hogy Sir Franknek kiváló orra van.

Jonathan Palmer
Az 1983-as, Brands Hatch-i Európai Nagydíjon bemutatkozó brit ezen az egy versenyen indult a Williamsszel (13. lett), később, 1989-ig más istállók színeiben 81 további futamon szerepelt, sohasem állt dobogóra, jelenleg a Brands Hatch egyik tulajdonosa.

David Coulthard
Ayrton Senna 1994-es tragédiája után őt választotta ki Frank Williams, és bár voltak jó versenyei a Williamsszel (1995-ben nyert is egyet), továbbállt a McLarenhez, amelyet 2004 végéig hűséggel szolgált. Most a Red Bull bimbózó F1-kalandjának vezérpilótája.

Jacques Villeneuve
Máig a legsikeresebb újonc a Formula–1-ben, tehetsége mellett neki is sokat segített apja személye. Pályafutása első versenyén a mezőny legjobb autójával a pole-ból rajtolt, övé volt a leggyorsabb kör, de a győzelmet a csapatvezetőség Damon Hillnek szánta. Másodévesen világbajnok lett, de 1999-ben merész vállalkozásba kezdett a BAR-ral, és ezzel véget értek sikeres évei.

Jenson Button
Óriási szenzációt keltett a szerződtetése, a brit F3-ból egyenesen az F1-be ugrott. Már 101 versenyen van túl, de még mindig nem nyert futamot. A Williams szívesen visszavette volna, de hosszas huzavona után úgy döntött, a Hondánál marad.

Juan Pablo Montoya
A Williams egykori tesztpilótája Villeneuve-höz hasonlóan tengerentúli Cart-bajnokként érkezett az F1-be, de a Williams nem volt olyan jó helyzetben, mint a kanadai idejében. Immár a McLaren pilótája.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik