Nico Rosberg, az 1982-es világbajnok Keke Rosberg fia vasárnap 20 évesen, nyolc hónaposan és 13 naposan mutatkozott be az F1-ben, méghozzá szenzációs teljesítménnyel: a mezőny végéről felkapaszkodva lett hetedik, ráadásul övé a verseny leggyorsabb köre.
Reuters
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
Reuters
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt,
„Nem emlékszem arra, hogy valaki ennyire jól versenyzett volna élete első F1-es viadalán – mondta Nico Rosbergről Jackie Stewart, 1969, 1971 és 1973 világbajnoka. – Lenyűgöző a hozzáállása, ráadásul tudja, mit akar, és azt is, mit hogyan kell tennie, hogy elérje célját.”
„A puszta matematika alapján Nico tíz másodperccel végzett volna Fernando Alonso mögött – tette hozzá Sam Michael, a Williams technikai igazgatója. – Túlzás lenne azt állítani, hogy nyerhetett volna, de a harmadik helyet megszerezhette volna. Mindent elmond, hogy az első kanyarban történt koccanása után nem pánikolt, csak pusztán közölte, hogy bejön egy új légterelőért.”
Nico Rosberg, a Formula–1 idei legfelkapottabb újonca az elmúlt 13 év negyedik olyan pilótája, akinek az édesapja is híres F1-es versenyző volt. Michael Andretti ugyan megbukott, de Damon Hill és Jacques Villeneuve világbajnok lett, és a debütálása után Rosbergtől a többség utóbbi kettő példájának követését várja.
Apja is lenyűgözte a szurkolókat
A versenyzés a génjeiben van, ez nem vitás. Apja, Keijo „Keke” Rosberg 1982-ben úgy lett világbajnok egy Williams-Cosworth volánjánál, hogy a szezon során csak egy futamot tudott megnyerni. Ugyanakkor látványosan, nagy szívvel versenyzett, mindenkit lenyűgözött a stílusával.
Németországba nősült, s 1985 nyarán megszületett fia, Nico. Egy évvel később Keke visszavonult, de nem távolodott el az autóversenyzéstől. Amellett, hogy a német túraautó-bajnokságban versenyzett, fiatal finn pilóták – köztük Mika Häkkinen – menedzsereként tevékenykedett. Később versenyistállókat indított Németországban, különböző kategóriákban.
Tesztvezetést nyert a Williamsnél
Imago
Keke Rosberg nem volt büszke a fiára az elsô körben történtek miatt, ám amit azután m?velt Nico?
Nico, ha akart volna, sem tudott volna távol maradni az autósporttól, rendszeresen járt ki DTM-futamokra, és tízévesen, 1996-ban Dél-Franciaországban életében először kipróbálhatott egy gokartot. Egy évvel később már francia gokartbajnoknak mondhatta magát, és dicsőséges nemzetközi karrierbe kezdett.
A gokartból 2002-ben ült át az első igazi versenyautójába, és rögtön meg is nyerte a Formula BMW sorozatát. A győztesnek járó ajándék tesztvezetés volt a Formula–1-es Williams-BMW-vel, a 17 éves pilóta a valaha volt legfiatalabbként ült akkor F1-es autóban.
Előtte kitöltött egy 36 kérdésből álló tesztlapot, amellyel Sam Michael minden újdonsült pilótának lemérte a technikai és műszaki tudását. Nico Rosberg minden idők legjobb eredményével zárta a tesztet, és az autóban ülve sem vallott szégyent: „A műszaki ismeretek sokat segítenek a Formula–1-es autó működésének megértésében. Az autóversenyzésnek ezt az oldalát majdnem ugyanúgy szeretem, mint a vezetést” – mondta.
Két Formula–3-as idény után tavaly megnyerte a GP2 kiírását, és máris az F1 kapuit döngette. Amikor Jenson Button úgy döntött, hogy felbontja a Williamsszel kötött előszerződését, és a Hondánál marad, megnyílt előtte az út. Keke Rosberg jelenléte és a név elsősorban a szponzorok megszerzésében segített, de apja hasznos tanácsokkal is ellátta. Szahírban pedig élete egyik legboldogabb napját élte meg: „Mintha álom lenne az egész! Ma este ezért meghívom vacsorára.”
Néha nem árt a kritika sem
A dicsérő szavak mellett persze a kritika is megjelent, rögtön megjegyezte, hogy az első kanyarban történt balesete Nick Heidfelddel az ő hibája volt. Nico a verseny után elárulta, azt hitte, hogy apja az első körben történtek után dühöngve el is hagyta a pályát.
A csapatvezetőségből a leintés után Patrick Head méltatta az újoncot, aki a BMW közreműködésével került kapcsolatba az istállóval.
„A teszteken már bizonyította Nico, hogy nagyon jó, de a rátermettsége a versenyen derült ki – mondta Patrick Head. – Szép jövő előtt áll, és nagyon jó ügyvédekkel írattuk meg a szerződését, nem lehet kérdés, hogy hosszú távra a mienk.”
Vigyázni is kell rá, mert biztos ott van már a neve néhány nagy csapat listáján. ---- Jacques Villeneuve 24 év, 11 hónap, 1 nap 1996, Ausztrál GP Williams-Renault rajthely: 1., eredmény: 2., leggyorsabb kör: 1.
Mark Webber 25 év, 6 hónap, 4 nap 2002, Ausztrál GP Minardi-Asiatech rajthely: 18., eredmény: 5., leggyorsabb kör: 8.
Kimi Räikkönen 21 év, 4 hónap, 15 nap 2001, Ausztrál GP Sauber-Petronas rajthely: 13., eredmény: 6., leggyorsabb kör: 7.
Nick Heidfeld 22 év, 10 hónap, 2 nap 2000, Ausztrál GP Prost-Peugeot rajthely: 15., eredmény: 9., leggyorsabb kör: 15.
Jarno Trulli 22 év, 7 hónap, 24 nap 1997, Ausztrál GP Minardi-Hart rajthely: 17., eredmény: 9., leggyorsabb kör: 16.
Fernando Alonso 19 év, 7 hónap, 3 nap 2001, Ausztrál GP Minardi-European rajthely: 19., eredmény: 12., leggyorsabb kör: 16.
Michael Schumacher 22 év, 7 hónap, 22 nap 1991, Belga GP Jordan-Ford rajthely: 7., eredmény: feladta (kuplunghiba), leggyorsabb kör: – (az első körben kiesett)
David Coulthard 23 év, 2 hónap, 2 nap 1994, Spanyol GP Williams-Renault rajthely: 9., eredmény: feladta (elektronikai hiba, a 12. helyről), leggyorsabb kör: 9.
Felipe Massa 20 év, 10 hónap, 6 nap 2002, Ausztrál GP Sauber-Petronas rajthely: 9., eredmény: feladta (ütközés), leggyorsabb kör: – (az első körben kiesett)
Juan Pablo Montoya 25 év, 5 hónap, 12 nap 2001, Ausztrál GP Williams-BMW rajthely: 11., eredmény: feladta (motorhiba, a 3. helyről), leggyorsabb kör: 4.
Ralf Schumacher 21 év, 8 hónap, 7 nap 1997, Ausztrál GP Jordan-Peugeot rajthely: 12., eredmény: feladta (váltóhiba, a 9. helyről), leggyorsabb kör: 18.
Rubens Barrichello 20 év, 9 hónap, 19 nap 1993, Dél-afrikai GP Jordan-Hart rajthely: 14., eredmény: feladta (váltóhiba, a 7. helyről), leggyorsabb kör: 14.
Giancarlo Fisichella 23 év, 1 hónap, 25 nap 1996, Ausztrál GP Minardi-Ford rajthely: 16., eredmény: feladta (kuplunghiba, a 13. helyről), leggyorsabb kör: 17.
Jenson Button 20 év, 1 hónap, 22 nap 2000, Ausztrál GP Williams-BMW rajthely: 21., eredmény: feladta (motorhiba, a 6. helyről), leggyorsabb kör: 10.
Szato Takuma 25 év, 1 hónap, 3 nap 2002, Ausztrál GP Jordan-Honda rajthely: 22., eredmény: feladta (elektronikai hiba, a 10. helyről), leggyorsabb kör: 12. ---- A Formula–1-ben 1975-ben bemutatkozó Williams-istálló nyolc évig nem is alkalmazott újonc pilótát, és Jonathan Palmer 1983-as debütálása sem teremtett hagyományt Frank Williams istállójában. Az elmúlt 12 évben aztán a csapatvezető rászokott az új versenyzők szerződtetésére, 1994 óta Nico Rosberg az ötödik, aki a grove-iaknál debütálhatott. Az előtte lévő négy pilóta is mutatja, hogy Sir Franknek kiváló orra van.
Jonathan Palmer Az 1983-as, Brands Hatch-i Európai Nagydíjon bemutatkozó brit ezen az egy versenyen indult a Williamsszel (13. lett), később, 1989-ig más istállók színeiben 81 további futamon szerepelt, sohasem állt dobogóra, jelenleg a Brands Hatch egyik tulajdonosa.
David Coulthard Ayrton Senna 1994-es tragédiája után őt választotta ki Frank Williams, és bár voltak jó versenyei a Williamsszel (1995-ben nyert is egyet), továbbállt a McLarenhez, amelyet 2004 végéig hűséggel szolgált. Most a Red Bull bimbózó F1-kalandjának vezérpilótája.
Jacques Villeneuve Máig a legsikeresebb újonc a Formula–1-ben, tehetsége mellett neki is sokat segített apja személye. Pályafutása első versenyén a mezőny legjobb autójával a pole-ból rajtolt, övé volt a leggyorsabb kör, de a győzelmet a csapatvezetőség Damon Hillnek szánta. Másodévesen világbajnok lett, de 1999-ben merész vállalkozásba kezdett a BAR-ral, és ezzel véget értek sikeres évei.
Jenson Button Óriási szenzációt keltett a szerződtetése, a brit F3-ból egyenesen az F1-be ugrott. Már 101 versenyen van túl, de még mindig nem nyert futamot. A Williams szívesen visszavette volna, de hosszas huzavona után úgy döntött, a Hondánál marad.
Juan Pablo Montoya A Williams egykori tesztpilótája Villeneuve-höz hasonlóan tengerentúli Cart-bajnokként érkezett az F1-be, de a Williams nem volt olyan jó helyzetben, mint a kanadai idejében. Immár a McLaren pilótája.