Négy nap múlva kihunynak a piros lámpák Bahreinben, az idénynyitó verseny rendhagyó helyszínén. Hatrészes sorozatunkban a tavalyi szezon hat legjobb pilótáját vesszük górcső alá – attól kezdve, miként telt a telük, egészen addig, milyen esélyekkel vágnak neki a 2006-os évadnak. Az ötödik rész Kimi Räikkönenről, a McLaren tavalyi ezüstérmeséről szól.
IMAGO
Räikkönen hiába volt gyors tavaly, az autója nem volt elég megbízható
IMAGO
Räikkönen hiába volt gyors tavaly, az autója nem volt elég megbízható
Tavaly Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb pilóta a Formula–1-ben, ám McLaren-Mercedese túl törékeny volt ahhoz, hogy a gyorsaság világbajnoki címhez segítse. Egyes hírek arról szóltak, hogy a finnek már elege van a gyakran kifüstölő Mercedes-motorból, és szívesen szerződne a Ferrarihoz. Maranellóban Jean Todt csapatfőnöktől Luca di Montezemolo elnökig mindenki az egekig magasztalta, mondván, ő lehet Michael Schumacher tökéletes utódja.
A Jégembernek becézett pilóta nemigen ment bele a találgatásokba, ha szóba került a jövője, mindig azt hajtogatta, hogy majd csak az idén dönti el, hogyan tovább. Ennek ellenére Európa-szerte megjelent a sajtóban, hogy máris aláírt a Scuderiához 2007-re. Finnországban Räikkönen családtagjaira, Németországban ferraris informátorokra hivatkozva írták meg, hogy elkészült a szerződés, míg Spanyolországban a már biztosan a McLarenhez szerződő Fernando Alonso menedzsere jelentette ki: biztos benne, hogy nem Räikkönen lesz Alonso csapattársa.
A finn még mindig ködösít, de már az is eredmény, hogy nem jelentette ki konkrétan: szó sincs ferraris szerződésről. Ha a rosszul őrzött titkot hivatalosan is nyilvánosságra hozzák, felvetődik a kérdés: ki lesz Räikkönen csapattársa? Michael Schumacher szívesen maradna, ha az idén jól szerepel, de jönne Valentino Rossi is, aki a minap megígérte, három hónapon belül eldönti: két vagy négy keréken folytatja. És akkor még nem is beszéltünk Felipe Massáról, aki ha váratlanul nagyot alkot a Ferrarinál, nagyon összekeverheti a kártyákat. (A csapaton belüli pilótahierarchiájáról hírhedt maranellói istállóról rosszmájúan megjegyezhetnénk, biztosan nem engednék meg Massának, hogy világbajnok legyen.)
No de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen 2007 előtt még itt áll a 2006-os idény, amelynek Räikkönen az egyik fő esélyese. A McLaren-Mercedes új V8-asa ugyan sokat dadogott a télen, a csapatot semmiképpen sem szabad leírni. Már csak azért sem, mert az utolsó hetekben rengeteget fejlődött, az utolsó tréningeket megúszta műszaki hiba nélkül.
Így pedig jó eséllyel indul harcba Szahírban a győzelemért. „Nagyon gyors, kiegyensúlyozott és jól vezethető az autó – mondta Räikkönen. – Az első tesztek óta három másodpercet gyorsultunk, ritkán tapasztalhatunk ekkora fejlődést néhány hónap alatt. Tavaly nagyon gyorsak voltunk, meg kell tartanunk ezt az irányt, de botorság lenne jósolgatni, hiszen a szombati időmérő edzésen kaphatunk először konkrét képet az erőviszonyokról.”
Räikkönennek az idén Montoyával is meg kell vívnia, a kolumbiai tavaly csak ismerkedett a körülményekkel a McLarennél, de ebben az évadban már teljes mellszélességgel veti bele magát a munkába. Az első versenyeken sok minden eldőlhet, ha valamelyikük lemarad, az az istállón belül is kegyvesztetté válhat. Ez különösen vonatkozhat Räikkönenre, ha a Ferrari bejelenti a szerződtetését – talán éppen emiatt várnak vele.
A bulvársajtóban emlegetett italozásait továbbra sem kifogásolja nyíltan a McLaren (a házon belüli megbeszéléseket jól titkolják), de hogy is tehetné, ha a Jégember a pályán szinte hiba nélkül versenyez, és ha botlik, az nem miatta, hanem az autója miatt történik? Mindent egybevetve a finnel ebben a szezonban is számolni kell, mert ha az első versenyeken esetleg nem is győz, a McLaren képes a villámgyors fejlődésre. Räikkönen biztosan futamokat fog nyerni, de ha lesz olyan kiegyensúlyozott ellenfele, mint tavaly Alonso, akkor ez nem lesz elég, folyamatosan kell szállítania a dobogós helyezéseket. Ha rajta múlik, sikerülni fog, de ehhez makulátlan technikai háttérre van szüksége.
Kimi Räikkönen téli teszteredményei
Január Barcelona 1. Massa (Ferrari) 1:15.664 16. Räikkönen 1:17.741 Valencia 1. Heidfeld (BMW) 1:12.293 6. Räikkönen 1:21.194* *=esőben Február Barcelona 1. Button (Honda) 1:13.935 8. Räikkönen 1:15.223 Jerez 1. Alonso (Renault) 1:16.956 12. Räikkönen 1:18.207 Valencia 1. Räikkönen 1:09.983
Új szabály – rossz szabály?
A szabályváltoztatások következtében az idén újra engedélyezik a kerékcserét a Formula–1-ben. Nick Shorrock, a Michelin versenyekért felelős részlegének igazgatója újfent nemtetszését fejezte ki, és ezt immár adatokkal is alátámasztotta. „A szabályok átalakítására elméletileg azért került sor, hogy csökkenjenek a költségek. Csalódást keltő tény, hogy ennek ellenére a Michelinnek harmincnyolc százalékkal kell növelnie az idei versenyekre szállítandó abroncsok mennyiségét. Ez háromszáz darab plusz gumit jelent versenyhétvégenként annak ellenére, hogy már nem hét, hanem hat csapatnak szállítunk” – fűzte hozzá Nick Shorrock.