Lothar Matthäus távozásával alighanem Pellady Péter és az általa vezetett Derball Kft. is elveszíti magyarországi érdekeltségeit, bár az újkori MLSZ-botrány sokat citált könyvvizsgálói jelentésében éppen arról volt szó, hogy a szerződések értelmében a cégnek 2007-ig lesz beleszólása a magyar futball reklámügyeibe.
M. Németh Péter
Húsz év után ismét nálunk szambáztak a brazilok: Kaká (jobbra) és Huszti Szabolcs harca nem jött volna létre, ha nincs Lothar Matthäus
M. Németh Péter
Húsz év után ismét nálunk szambáztak a brazilok: Kaká (jobbra) és Huszti Szabolcs harca nem jött volna létre, ha nincs Lothar Matthäus
A minap a birtokunkba jutott néhány olyan dokumentum, amely – a Derball Kft. szemszögéből – az elmúlt két év szponzorálási szerződéseire ad magyarázatot. A történethez hozzátartozik, hogy a Derball felkérésére független szakértő a Business Group Kft. képviseletében véleményt nyilvánított a cég kétéves magyarországi munkájáról, amely jobbára pozitív következtetéseket tartalmaz, ám az eddig történtek tükrében a teljesség kedvéért néhány megjegyzést fűzünk a statisztikákhoz.
A szponzori szerződésekről
Állítás: A hozzánk eljuttatott irat szerint a Derball Kft. révén új szponzorként az LG, a Betandwin, a McDonald's és a Vodafone kötött szerződést az MLSZ-szel, az adidas pedig nagyobb összeget folyósított a korábbinál. A Pappas autókereskedéssel kötött megállapodás csökkentette az autófenntartási költségeket, a válogatott buszának megvásárlása pedig megtakarította a tervezett utazási költségek felét. Ezen szerződésekből a dokumentum alapján az MLSZ számlájára 1.85 millió euró, mintegy 462 millió forint folyt be.
Lothar Matthäus nélkül az említett cégek vélhetőleg nem fektettek volna a magyar labdarúgásba, vagy ha igen, akkor is csekélyebb lett volna a szponzoráció. A Derball felismerte és kihasználta a német kapitány reklámértékét, amely így a honi futballnak is jövedelmezett. Ám annak megítélése legalábbis véleményes, hogy a vezetők feneke alá dugott luxusautók valóban hasznára voltak-e a magyar labdarúgásnak, illetve, hogy a szponzorálási céllal kapott, mégis kifizetett csapatbusz megvásárlása mennyiben hasznos…
A nagy meccsekről
Állítás: A Derballnak két és fél válogatott mérkőzés megszervezéséhez volt köze. A brazilok elleni találkozó az MLSZ számára 140 millió forintos bevételt jelentett, amelyből a cég nem részesült. Az egy évvel későbbi Ma-gyarország–Argentína meccs ugyanakkor 35 milliós veszteséggel járt, amely az irat szerint "…bizonyosan nyereségként jelentkezett volna, ha az MLSZ letiltotta volna a privát szervező által szervezett mérkőzések rendezését". A "fél" összecsapás még előttünk áll, május 30-án az angolok velünk avatják az új Wembleyt, és ezt az elismerést, továbbá a 75 ezer eurós meccspénzt a Derball által idehozott Lothar Matthäusnak köszönhetjük, hiszen az angolok svéd kapitánya, Sven-Göran Eriksson a Magyarország–Svédország vb-selejtezőn látott jó futball miatt kereste meg a német szakembert.
Mivel a két dél-amerikai sztárválogatott az elmúlt húsz évben nem játszott Magyarországon, nincs okunk kétségbe vonni, hogy a meccsek megszervezését Lothar Matthäus reklámértékének és a Derball szervezőkészségének köszönhetjük. Az viszont furcsa, hogy Brazília ellen a szövetségé a nyereség, Argentína ellen a Derballé a veszteség, ez szörnyen gyenge üzleti szellemről árulkodik. Persze lehet okolni a "privát szervező által szervezett mérkőzéseket" is, a Real Madrid budapesti fellépése biztos, hogy sok embert távol tartott az argentinok elleni meccstől. Ám az már nem egyértelmű, hogy a Formula–1-es válogatott futballozgatása nagy konkurenciát jelentett volna, a Debrecen pedig ne szégyellje magát azért, mert idehozta a Manchester Unitedet… A Wembley avatásán való részvétel nagy tisztesség, és kár, hogy nem a legendás 6:3, hanem Lothar Matthäus adta rá az apropót, de gyanúnk szerint a német kapitány távozása ellenére is nyugodtak maradtak az angolok…
3. A televíziós jogokról
Állítás: A Derball hozta tető alá az MLSZ és a Kentaro AG közötti tanácsadói együttműködést, amelynek révén a tévésközvetítések és a hozzájuk kapcsolódó kereskedelmi jogok értékesítése 2006-tól visszakerült a szövetséghez. E bevételekből a Derball nem részesült. Amit ez ügyben nehéz felfogni, hogy egy labdarúgó-szövetség valós profiljától eltérően miért végez üzletviteli tanácsadást egy svájci cégnek, amiért 50 millió forintot kap, és miért állapítja meg a könyvvizsgálói jelentés, hogy az MLSZ igazából el sem végezte ezt az üzletviteli tanácsadást, mégis megkapta a pénzt. Az pedig végképp érthetetlen, hogy ugyanez a Kentaro AG, amely legjobb esetben is csak üzleti partnere az MLSZ-nek, miért utalt át 200 millió forintot Lothar Matthäusnak… Mindenesetre a Derball Kft. – ahogy a jelentésben is áll – ebben az üzleti konstrukcióban sem kapott pénzt.
4. Az egyéb szolgáltatásokról
Állítás: A Derball professzionális imázsépítést végzett a válogatott körül, feladata volt a magyar futball arculatának fejlesztése, a szponzorokkal történő napi kapcsolattartás, a válogatott mérkőzések, továbbá Lothar Matthäus és családja személyes ügyeinek intézése. Ennek fejében a cég a szponzori díjakból 25 százalékot lecsípett magának, további öt százalékot pedig a költségek fedezésére kért el. A Derball szerint ezzel együtt a 2004–2005-ben keletkezett szerződések szerint az MLSZ számlájára befolyt és még befolyó összeg 4.4 millió euró, azaz 1.1 milliárd forint.
Vitathatatlan, hogy a Derball közreműködésével jóval "európaibb" arculatot kapott a válogatott, miként az is elismerésre méltó, hogy a cég intézte el a kapitány albérletét. Csak ezért kicsit soknak tűnik a 30 százalékos jutalék, főleg hogy emellett Lothar Matthäus is kiharcolt magának 20 százalékot, és ezután ugyebár a szponzorok juttatásának valójában csak a fele került az MLSZ-hez. Persze még így is pozitív szaldót produkált a Derball és a szövetség kétéves házassága, de ettől függetlenül a nagy pénz irigységet szült, és sokan mohósággal vádolták, sőt vádolják az üzletben szereplőket. A Derball valóban képes volt arra, hogy megmozgassa az üzleti köröket, azonban ehhez kellett Lothar Matthäus.