Az idényzáró Kínai Nagydíj sok szempontból az utolsó lesz: Rubens Barrichello többé nem indul Ferrarival, négy csapat jövőre új néven, új formában vág neki a szezonnak, és az új szabályok miatt a V10-es motoroktól is elbúcsúzunk.
Rubens Barrichello (balra) jövôre átveszi Szato Takuma helyét a BAR-ból Hondává alakuló csapatban, de elôtte még Mugellóban megautóztatja családját a háromüléses Ferrarival
Rubens Barrichello (balra) jövôre átveszi Szato Takuma helyét a BAR-ból Hondává alakuló csapatban, de elôtte még Mugellóban megautóztatja családját a háromüléses Ferrarival
A Kínai Nagydíj az idény záró futama, ami azt jelenti, hogy jó néhány változás előtt utoljára látunk az eddig megszokott formájukban csapatokat, pilótákat vagy éppen műszaki megoldásokat. Jövőre eltűnik a Jordan, a Sauber, a Minardi és a BAR, lesz helyettük Midland, BMW, Squadra Toro Rosso és Honda. Már biztos, hogy vált Rubens Barrichello, Felipe Massa, Nick Heidfeld és Szato Takuma, de bizonytalan a sorsa Jacques Villeneuve-nek, Antonio Pizzoniának, a Minardi és a Jordan pilótáinak is. Emellett Kínában láthatunk – vagy inkább hallhatunk – utoljára V10-es motorokat, sőt jövőre megváltozik az időmérés rendszere is, és várhatóan visszatér a kerékcsere.
Véget ér Barrichello ferraris korszaka
Kezdjük a megváltozó csapatfelállásokkal, amelyekből a brazil pilóták jönnek ki a legjobban. Barrichello Hondához szerződése mindenképpen jót tesz a ferrarisnak, aki így kiléphet Michael Schumacher árnyékából. Rubinho nemcsak jó eredménnyel akar búcsúzni a Ferraritól, hanem azt is eltervezte, hogy búcsúajándékkal lepi meg családtagjait: beülteti őket a csapat háromüléses F1-es autójába, és megmutatja nekik, milyen belülről az igazi száguldás. A helyére érkező Massa is jól jár, hiszen Michael Schumacher csapattársa lehet, és életében először ül majd olyan autóban, amellyel esélye lehet a győzelemre. Tesztpilótaként dolgozott már a Scuderiánál, jóban van Michael Schumacherrel és Jean Todttal is, hiszen menedzsere nem más, mint Nicolas Todt, a Ferrari főnökének fia. Ez nemcsak neki, hanem az 1993-ban indított csapatnak is az utolsó versenye lesz.
A BMW ugyanis felvásárolta a gárdát, és bár Peter Sauberre a jövőben is számít, saját nevére veszi a csapatot. A Williamstől máris távozó Nick Heidfeld mellett bizonytalan a másik pilóta személye, mert bár Jacques Villeneuve-nek 2006 végéig szerződése van, korántsem biztos, hogy megtartják. Egyesek biztosan távoznak, a BMW logisztikai igazgatója, Franz Tost állítólag a Minardiból Red Bull Juniorrá (hivatalosan Squadra Toro Rossóvá, azaz olaszul Red Bull-csapattá) alakuló team vezére lesz. Abban a csapatban Vitantonio Liuzzi és az amerikai Scott Speed lehet a versenyzőpáros két tagja.
Szato vált, mégis marad a Hondánál
Jackie Eeckelaert, a Sauber fejlesztési igazgatója távozott a csapattól, neki a Honda kínált állást. A japán gyár, amely 17 millió fontért felvásárolta a BAR maradék 55 százalékát is, 2006-ban elindítja új istállóját, amely csapatvezetőként is számíthat a belga mérnökre. A tizenegyedik gárdában kaphat helyet a BAR eddigi tesztpilótája, Anthony Davidson és a Rubens Barrichello érkezése miatt kiszoruló Szato.
Sokan azonban úgy gondolják, jobb lenne, ha a japán pilóta távozna a Formula–1-ből, veszélyes és kiszámíthatatlan vezetési stílusa miatt ugyanis már sokan panaszkodtak rá. Az elmúlt hetekben az általa kilökött Michael Schumacher és Jarno Trulli kérdőjelezte meg értelmi képességeit. "Tudom, hogy nem szerencsés, ha magamra haragítom az embereket, de a vezetési stílusomon nem változtatok. Agresszívnak kell lennem, egyébként nem tudom szállítani az eredményeket, amelyeket elvár tőlem a csapatom. Az utolsó BAR-os versenyemen pedig kettőzött erővel küzdök majd" – mondta a japán sofőr. Szatót a Jordan is megkereste, de a Honda új csapatával szemben nem sok esélye van a szerződtetésére. Az orosz-kanadai Alex Shnaider által vezérelt Midland-csoport jövőre a saját nevére veszi az istállót, amelynek még nem tudni a pilótapárosáról.
Együttműködési szerződések is véget érnek, a Sauber utoljára használja a Ferrari Petronas névre keresztelt erőforrásait, amelyeket először 1997-ben vett igénybe, a BMW hatéves együttműködés után hagyja el a Williamst. A Bridgestone elvesz két csapatot a Michelintől, a Toyota és a Williams vált szállítót, és a japán cég látja el a Honda fiókcsapatát is.
Többé nem dübörögnek a V10-es erőforrások
Az időmérés utoljára lesz egykörös, jövőre a kieséses rendszerű kvalifikációt vezetik be. A V10-es motoroktól is búcsúzunk, az erőforrásokat V8-asok váltják 2006-ban. Biztosnak tűnik a kerékcserék újbóli bevezetése, és előfordulhat, hogy a harmadik számú autókat betiltják. Ha ezt a szabálymódosítási tervezetet elfogadják, Pedro de la Rosa és társai Sanghajban köröztek utoljára együtt a versenyzőkkel nagydíjhétvégén.
Meglepetés nélküli péntek
Nem hoztak meglepetést a pénteki szabadedzések Sanghajban, mindkét egyórás tréninget Pedro de la Rosa, a McLaren tesztpilótája nyerte meg, a második leggyorsabb pedig Ricardo Zonta, a Toyota harmadik számú sofőrje volt. A konstruktőr-világbajnoki címre pályázó McLaren és a Renault pilótái közé csak Rubens Barrichello tudott befurakodni, a verseny tavalyi győztese Juan Pablo Montoya és Giancarlo Fisichella között hatodik lett. Oldalunk másik három főszereplője közül Felipe Massa a tizedik, Szato Takuma (akiről felvetődött, hogy az elmúlt három versenyen történt két ütközése miatt Kínában már nem is indulhat) a 13., Jacques Villeneuve pedig a 17. lett. A csütörtökön súlyos gyomorrontás miatt egész nap szenvedő Jenson Button a kilencedik helyre kormányozta BAR-Hondáját.
2. KÍNAI NAGYDÍJ, A 19 FUTAMOS FORMULA–1-ES VILÁGBAJNOKSÁG 19. ÁLLOMÁSA, SANGHAJ A pénteki szabadedzések összesített eredménylistája: 1. Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes, Michelin) 1:32.834 (átlag: 211.383 km/óra) (50 kör), 2. Zonta (brazil, Toyota, M) 1:32.977 (53), 3. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:34.092 (19), 4. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:34.226 (34), 5. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes, M) 1:34.541 (25), 6. Barrichello (brazil, Ferrari, Bridgestone) 1:34.618 (37), 7. Fisichella (olasz, Renault, M) 1:34.932 (33), 8. Webber (ausztrál, Williams-BMW, M) 1:35.035 (37), 9. Button (brit, BAR-Honda, M) 1:35.072 (36), 10. Massa (brazil, Sauber-Petronas, M) 1:35.196 (37), 11. Coulthard (brit, Red Bull-Cosworth, M) 1:35.201 (29), 12. Liuzzi (olasz, Red Bull-Cosworth, M) 1:35.306 (50), 13. Szato (japán, BAR-Honda, M) 1:35.397 (35), 14. M. Schumacher* (német, Ferrari, B) 1:35.494 (36), 15. Klien (osztrák, Red Bull-Cosworth, M) 1:35.613 (27), 16. Pizzonia (brazil, Williams-BMW, M) 1:35.709 (25), 17. Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas, M) 1:35.894 (28), 18. R. Schumacher (német, Toyota, M) 1:36.051 (33), 19. Trulli (olasz, Toyota, M) 1:33.122 (24), 20. Kiesa (dán, Jordan-Toyota, B) 1:36.644 (46), 21. Doornbos (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:36.993 (36), 22. Albers (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:37.173 (24), 23. Monteiro (portugál, Jordan-Toyota, B) 1:37.435 (22), 24. Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota, B) 1:37.467 (33) A csillaggal jelölt pilóta az első szabadedzésen érte el legjobb eredményét, a dőlt betűvel szedett sofőrök tesztpilóták.