Talmácsit szerződtette a KTM

Vágólapra másolva!
2004.11.07. 20:45
Címkék
Talmácsi Gábor négy éve tagja a motorsport elitjének. A 125 köbcentis kategóriában gyűjtögette a babérokat - olykor megközelítve a dobogós helyezéseket -, és várt a nagy lehetőségre, a nagy áttörésre. Nos, úgy tűnik, itt az alkalom a bizonyításra. Az idén több kérője is volt, az utolsó két futamot nemcsak versenyzéssel, hanem folyamatos tárgyalásokkal is töltötte. Mostanra meghozta a döntést: a gyári csapatok közül kiválasztotta a szerinte legmegfelelőbbet, a KTM-et. A szerződés megköttetett, hétfőtől immár hivatalosan is a KTM pilótája a magyar motoros. A gyári csapat nem titkolt vágya, hogy jövőre világbajnoki címet szerezzen. Remélhetőleg Talmácsi Gábor lesz az, aki megvalósítja ezt az álmot.
Talmácsi Gábor
Született: 1981. május 28., Budapest
Csapata: Red Bull KTM
Motorja: KTM
Kategóriája: 125 kcm
Magassága/súlya: 164 cm/60 kg
Legjobb eredményei: vb-14. (2003), Eb-5. (2000), ob-1. és Alpok Adria-kupa-gyôztes (1999)
Talmácsi Gábor
Született: 1981. május 28., Budapest
Csapata: Red Bull KTM
Motorja: KTM
Kategóriája: 125 kcm
Magassága/súlya: 164 cm/60 kg
Legjobb eredményei: vb-14. (2003), Eb-5. (2000), ob-1. és Alpok Adria-kupa-gyôztes (1999)
- Tudom, az utóbbi két évben többször mondtuk: esélyünk van a világbajnoki címre - emlékezett Talmácsi Gábor. - Nem akartunk mi akkor sem lódítani, de talán nem értettünk annyira hozzá, nem tudtuk a háttérinformációkat a gyári csapatokról. Most azonban minden másként van.
- A KTM-ben jobban bízik, mint az előző csapataiban?
- Az idén sokszor a Malaguti mellett volt a boxuk, és én mindig benéztem, hogy lássam, hogy működik a csapat. Azt vettem észre, hogy sokkal több emberrel dolgozik, mint mi, mert minden feladatra külön specialistája van - a világ legjobb szakembereit alkalmazza.
- Ennek ellenére nem lehetett könnyű a döntés. Legalább négyféle verziót hallottam azt illetően, hogy hol folytatja a pályafutását. Ön szerint miért lett hirtelen ennyi kérője?
- Körülbelül tíz ember elmegy a kategóriából. Néhányan kiöregedtek, néhányan kategóriát váltanak - az öreg rókák mind eltűnnek. Végre felszabadulnak olyan motorok, amelyeken az utóbbi időben idősebb pilóták ültek. Új korszak jön, új szabályokkal, ami az én szempontomból szerencsés, hiszen még évekig beleférek a korhatárba. Persze, ez nem jelenti azt, hogy könnyű dolgom lesz, hiszen a vébémezőny mindig nagyon erős, de hogy az egyik legtapasztaltabb én leszek, az biztos.
- Mely gyárak keresték meg?
- Az Aprilia kivételével mindegyik: Derbi, Gilera, Honda, no meg a KTM. ----
A világos mezes Marko Jarics hajszálpontos triplái nélkül bajba kerülhettek volna az esélyesebb jugoszlávok az elôdöntôben
A világos mezes Marko Jarics hajszálpontos triplái nélkül bajba kerülhettek volna az esélyesebb jugoszlávok az elôdöntôben
- Mennyi idő alatt döntötte el, hogyan tovább?
- Ausztráliában még úgy tűnt, hogy a Derbinél folytatom, mert onnan jött a legjobb ajánlat. Akartak engem, de amikor szerződtették Pablo Nietót, meggondoltam magam. Úgy gondoltam, valószínűleg ő lesz az első számú pilóta. Márpedig a másodhegedűs szerepéből már elegem van, úgy érzem, abból kinőttem.
- Aztán volt néhány nap, amikor mindenki azt hitte, marad a Malagutinál.
- Igen. Valenciában úgy tűnt, a Malaguti lesz a befutó. Jó néhány tehetséges mérnök odajött volna a kedvemért, olyanok, akik korábban világbajnok motorokat fejlesztettek.
- Hogy lett akkor ebből KTM?
- Az osztrák gyár már Valenciában is megkeresett, hogy menjek a második számú csapatához, de a menedzserem azzal hárította el az invitálást, hogy mi hivatalos gyári alakulatnál szeretnénk folytatni. Ennyiben maradtunk, majd néhány nap elteltével felhívott Kurt Nicoll, a KTM sportigazgatója, hogy újabb ajánlatuk lenne, menjünk Ausztriába tárgyalni.
- Mi újat tudtak mondani?
- Azt mondták, két gyári csapatot indítanak, az egyikben Mika Kallio és Julian Simon versenyez majd, a másikban Anthony West - ő a 250 köbcentis géposztályban - meg én. Azt is hozzátették még: ők mindenképpen világbajnokok akarnak lenni jövőre, és mindegy nekik, melyik pilótájuk szerzi meg ezt az örömöt, a lényeg, hogy a dobogó tetején ünnepeljenek. Ez azt jelentette az én olvasatomban, hogy itt nem tesznek különbséget a pilóták között, és ezt utóbb a szerződésbe is belevették.
- Úgy hallom a hangján, még most sem nagyon hiszi el, hogy a KTM pilótája lett.
- Tényleg nem. Persze, utána várt még rám egy kellemetlen feladat, meg kellett mondanom a malagutisoknak, hogy ne számítsanak rám. Elmentem Olaszországba, ahol úgy fogadtak, mint egy családtagot, mégis muszáj volt megmondanom, hogy KTM-mel megyek jövőre. Lelkileg nagyon megviselt az ügy, mert szerettem velük dolgozni, még most is fáj egy kicsit a búcsúzás. Remélem megértik, hogy mennem kellett.

- Megértették?
- Volt rám opciós joguk, de úgysem tudták volna teljesíteni a szerződésben foglaltakat, a KTM ajánlata technikailag sokkal jobb volt. Úgy láttam, megértették, hogy menynyit jelent ez nekem.
- Mitől volt jobb a KTM jobb ajánlata?
- Elég, ha csak Harald Barthol nevét említem, aki két év alatt világbajnokot faragott a Derbi-Gilerából, de ezenkívül is jó néhány világbajnok motor került ki a kezei közül. Barthol most a KTM-et fejleszti gőzerővel, és sohasem fogom kitörölni a telefonomból azt az sms-t, amelyet tőle kaptam, és amelyben azt írta: nagyon örül, hogy velem dolgozhat.
- Ô az önök csapata mellett dolgozik, vagy a másik alakulatnál?
- Mellettünk. Úgy érzem, már ezzel egy kicsit előnyben vagyunk. De a teszten megpróbálom majd még jobban helyre rakni a dolgokat. Szeretnék nagyon gyors lenni, hogy ne vetődjön fel annak még a gondolata sem, hogy ki az első számú. ---- - Ön szerint tud segíteni Bartholnak a fejlesztésben?
- Bízom benne, hogy igen. Ha jól tudom, Stonerrel pont az volt a bajuk, hogy bár nagyon gyors volt, nem tudta megmondani, hogy a motor miért viselkedik így vagy úgy. Ezzel szemben én mindig híres voltam arról, hogy szeretek mindent tudni a motoromról, szeretek tisztában lenni a legapróbb beállításokkal is, mert csak úgy látom át a helyzetet kristálytisztán.
- Gondolom, fizetést is kap a KTM-nél.
- Mindenki pénzért dolgozik, most már én is.
- Azért emlékszünk még azokra az időkre, amikor fizetnie kellett azért, hogy bekerüljön egy csapatba.
- No igen, ilyen is volt. Bevallom őszintén, a KTM-hez akkor is aláírtam volna, ha nem kapok jó fizetést. Az előző évhez képest az a differencia, hogy itt külön jutalmaznak a pole pozícióért, a győzelemért a dobogóért, mindenért. Ez érthető is, hiszen van tizennégy-tizenöt gyári pilótájuk, ha mindenkinek nagy fizetést adnának, tönkremenne a gyár.
- Ez akár motiváló tényező is lehet.
- Amikor mész a pályán, úgysem erre gondolsz. Ott csak harcolsz. Harcolsz, ha el van törve a kezed, ha fáj a fogad, ha rossz passzban vagy. Mert muszáj küzdeni, ki kell hoznod magadból a maximumot. Akkor nem számít a pénz.

Három hét múlva próbálja ki a motort

- Mikor próbálja ki először az új KTM-et?
- Három hét múlva Jerezben.
- A teszteken kívül hogyan készül majd a téli szünetben?
- Kapok a KTM-től egy szupermoto gépet és egy krosszmotort is, hogy ne csak a konditeremben készüljek. Persze, ezekkel a gépekkel azért vigyázni kell, mert lehet veszélyes is a motorozás, de például a szupermotós erőcsúsztatásból rengeteget lehet tanulni. És mivel nemrég az Euroring közelébe költöztünk, lesz is hol edzeni.
- Mire számít a következő idényben?
- Remélem, nem hangzik majd nagyképűen, de remélem, hogy a világbajnokságon jövőre a magyar himnusz lesz a sláger. És ebben benne van akár a világbajnoki cím is…

Barthol várja a közös munkát

Harald Barthol, a csapat főmérnöke már alig várja, hogy együtt dolgozzon Talmácsi Gáborral, akinek a pályafutását már évek óta figyelemmel kíséri. "Örülök, hogy Gábor aláírta velünk a szerződést, már nagyon várom, hogy vele dolgozzak - mondta Barthol. - Jól képzett, tudatos, precíz pilótának tartom. Biztos vagyok benne, hogy jó lesz a közös szezonunk, ráadásul a KTM készen áll arra, hogy jövőre már világbajnok legyen."
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik