Vasárnap (magyar idő szerint hétfő hajnalban) megkezdődik az amerikai major sportok (amerikai futball, baseball, jégkorong, kosárlabda) gálasorozata, méghozzá az első és egyetlen tétmérkőzéssel. Az NHL (február 8.) és az NBA (február 15.) All Star-mérkőzése előtt ugyanis az NFL gladiátorai csapnak össze a Super Bowlon. Az idén a New England Patriots és meglepetésre a Carolina Panthers került be a houstoni fináléba, az esélyek egyértelműen a második Vince Lombardi-trófeájára hajtó Patriots mellett szólnak, ugyanakkor az először döntőző Panthers, amint a playoffban eddig láthattuk, bárkit meglephet. A döntőt amelyet a Sport1 segítségével először lehet magyar kommentárral is nyomon követni megelőző sorozatunk harmadik, utolsó részében a Super Bowlról, illetve a hozzá kapcsolódó körítésről írunk.
Amint azt képünk is bizonyítja, nem lehet elég korán elkezdeni az amerikai futballt
Amint azt képünk is bizonyítja, nem lehet elég korán elkezdeni az amerikai futballt
A XXI. század elején aligha kell bővebben elmagyarázni, mekkora harc zajlik a különböző televíziós csatornák és műsorok között a nézettségért. Adatok és áladatok sora lát napvilágot, mindenki igyekszik bizonygatni, az ő műsorát senki és semmi sem tudta megverni a nézők kegyeiért zajló küzdelemben. A Super Bowlnak viszont nincs mit bizonyítania. Már bizonyított. Az Egyesült Államok valaha volt tíz legnézettebb televíziós műsorát tartalmazó listát kisajátították maguknak a nagydöntők, az 1996-os Dallas Cowboys–Pittsburgh Steelers összecsapással (138.488 millió néző) az élen. A tavalyi finálé (Tampa Bay Buccaneers–Oakland Raiders) a második helyre került a maga 137.65 milliós nézettségével (más források szerint 138.9 millióan látták a meccset, ami első helyet jelentene), azt viszont egyelőre lehetetlen megjósolni, mennyi nézőt vonz a New England Patriots–Carolina Panthers összecsapás. Annyi bizonyos, egy nemzet ül majd a képernyők elé vasárnap este, és mielőtt azt hinné valaki, csak férfiak kíváncsiak a meccsre, álljon itt egy közvélemény-kutatási adat: a tévé előtt ülők csaknem negyven százaléka nő! Természetesen az óriási érdeklődés a nagy cégek fantáziáját is megmozgatta, aligha véletlen, hogy fél percre vetítve a Super Bowl alatti reklámidő a legdrágább a világon. Egy félperces kedvcsináló 2.25 millió dollárba kerül, összesen 46 spotot adtak le a megrendelők, egy kis szorzás után megállapítható, 103.5 millió dollár ömlik a kasszába a nettó időt tekintve 23 perc alatt…
Amit tudni érdemes
A résztvevôk: New England Patriots (az AFC bajnoka), Carolina Panthers (az NFC bajnoka) A helyszín: Reliant Stadium, Houston, Texas állam Befogadóképesség: 70 000 A jegyek megoszlása: New England Patriots (17.5 százalék), Carolina Panthers (17.5), a rendezô klub (5), a fennmaradó 29 klub (34.8), NFL (25.2) Kezdési idôpont: 18.25 (magyar idô szerint 0.25) A mérkôzés elôtti fellépôk: Aerosmith, Toby Keith, Willie Nelson, Walter Suhr, Mango Punch A himnusz elôadója: Beyoncé Knowles A félidei show résztvevôi: Janet Jackson, P. Diddy, Kid Rock Az eddigi Super Bowl-helyszínek: New Orleans (9; Tulane Stadium 3, Louisiana Superdome 6), Miami (8; Orange Bowl 5, Pro Player Stadium 3), Los Angeles (7; Los Angeles Coliseum 2, Rose Bowl 5), Tampa Bay (3), San Diego (3), Atlanta (2), Arizona (1), Detroit (1), Minneapolis (1), Hosuton (1), Stanford (1)
Alig hetvenezren viszont abban a kivételezett helyzetben lesznek, hogy a helyszínen, a houstoni Reliant Stadiumban izgulhatják végig a 38. Super Bowlt. A mulatság nem olcsó, a belépők ára 400 és 600 dollár között mozgott. Hiába az európai zsebnek picit "húzósnak" tűnő összeg, a pénztáraknak szinte ki sem kellett nyitniuk, olyan gyorsan elfogytak a jegyek. Ha öt Reliant Stadiumot kellett volna megtölteni, akkor öt telt volna meg. Hozzávetőlegesen ugyanennyi idő alatt… Holott a találkozó nem feltétlenül ígér látványos támadófutballt, hiszen a Patriots és a Panthers is elsősorban a védekezéséről híres. A New York Times például horrorisztikus verziót tárt olvasói elé: "A meccs csak a negyedik hosszabbításban ér véget, nulla nulla után egy hetvenhárom yardos mezőnygól dönt majd." Az esélyekről talán felesleges is szólni, mert bár a bukmékereknél a New England felé billen a mérleg nyelve, 1996 óta a favoritnak mindössze kétszer (Denver Broncos, 1998; Baltimore Ravens, 2001) sikerült érvényesítenie a papírformát.
Tv: a Sport1 éjféltől élőben közvetíti a Super Bowlt
Baló György lesz a szakkommentátor
A sportág történetében először magyar csatorna is a műsorára tűzte az NFL nagydöntőjét. Az amerikai sportok hazai közvetítésében élen járó, a gondolattal a múltban többször is kacérkodó Sport1 döntött úgy, érdemes megnézni, a világ legnézettebb sporteseményét mennyien követik majd itthon nyomon. A csatornától kapott tájékoztatás szerint vasárnap este 22.30-tól az amerikai futballé lesz a képernyő. A közvetítést felvezető két programban megismerkedhetünk a legfontosabb szabályokkal, illetve a két csapattal, a New Englang Patriotsszal és a Carolina Panthersszel. A műsor éjfélkor, maga a mérkőzés – hivatalosan – 0.25-kor kezdődik. Érdekesség, hogy a meccs szakkommentátora Baló György, az ismert televíziós személyiség, a sportág nagy rajongója lesz.
Egy kis számtan
0 Az amerikai major sportokban (amerikai futball, baseball, jégkorong, kosárlabda) még sohasem nyert nagybajnoki címet Charlotte városából (Carolina állam) érkező csapat.
3 A legutóbbi három nagybajnok idegenben nyerte meg a főcsoportdöntőjét. Az idén a Carolina Panthers jön idegenbeli meccsel a háta mögött a fináléba.
18 A Carolina Panthers lehet a liga történetének tizennyolcadik nagybajnoka.
20 A Super Bowl másnapján az Egyesült Államokban húsz százalékkal megnő a fejfájás-csillapító gyógyszerek eladása.
25 A 37-ből 25-ször az a csapat nyerte meg a Vince Lombardi-trófeát, amelyik az első pontokat szerezte a fináléban.
47 A houstoni csatát 47 televíziós társaság közvetíti 229 országban, illetve térségben, összesen 21 különböző nyelven.
5000 Egy Super Bowl-gyűrű (összesen 150-et osztanak szét) a valóságban 5000 dollárt ér. Az eszmei értéke ugyanakkor felbecsülhetetlen.
15 000 A televíziós közvetítések idején az amerikaiak 15 000 tonna chipset és 4000 tonna pattogatott kukoricát fogyasztanak el.
2 250 000 A nagydöntő során a televízióban hirdető cégek (például az American Online, a Budweiser, az IBM, a MasterCard és a Pepsi) fél perc reklámért 2.25 millió dollárt utalnak át.
100 000 000 A Super Bowl előtt, alatt és után összesen 100 millió dollár folyik be a szurkolóknak eladott értéktárgyakból, csecsebecsékből.
367 000 000 Egy éve a finálénak otthont adó San Diegónak, illetve régiójának 367 millió dolláros bevétele volt a Super Bowlból.