Ragyogó napsütés és tiszta kék ég a Dakar-rali szombaton végre elkezdett hasonlítani ahhoz a versenyhez, amit a könyvekből ezen a néven ismerünk. A havas és esős napok után Castellónban már jó idő volt, és a spanyol közönség a forró hangulatról is gondoskodott.
3. nap, Castellón–Tanger (január 3.)összekötô szakasz: 2 km, speciálszakasz: 9 km,összekötô szakasz: 820 km
3. nap, Castellón–Tanger (január 3.)összekötô szakasz: 2 km, speciálszakasz: 9 km,összekötô szakasz: 820 km
Persze ez utóbbihoz kellettek a pilóták is, akik eddig meglepetést meglepetésre halmoznak. A rajt előtt például kevesen gondolták volna, hogy a motorosok mezőnyében évek óta egyeduralkodó KTM-pilótákat két nap egymás után legyőzi a "csodabogárnak" számító, kétkerék-meghajtású Yamahával induló David Fretigné. Ráadásul úgy, hogy ő korábban még sohasem versenyzett a Dakaron, igaz, ilyen motor se vett még részt a világ legnehezebb tereprali-megméretésén. "Meglepő, hogy a Yamaha mennyire stabil a homokon – vallotta be Fretigné. – Álmomban sem gondoltam volna, hogy az afrikai szakaszok előtt vezetni fogom a versenyt."
A tavaly az összetettben az ötödik helyen végzô Giniel De Villiers pályafutása elsô szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A három éve mindig másodikként végző Cyril Despres pedig azt nem gondolta volna, hogy megint meg kell elégednie a másodhegedûs szerepével. Talán nem is kellett volna, ha nem csúszik meg egy sziklán és nem esik le a motorjáról. Utóbb buta hibának titulálta az esetet, amely miatt lecsúszott a vezető helyről. Pedig nyerhetett volna egy kis egérutat, ugyanis fő ellenfelei (bár ezek után már nehéz megmondani, kik lesznek azok) sem brillíroztak. A tavalyi győztes Richard Sainct például csak a nyolcadik lett, pedig tavaly az övé volt ez a részsiker. A kölyökképû francia alig várja már, hogy Afrikába érjen a mezőny, csakúgy, mint a korábbi kétszeres győztes Fabrizio Meoni. Az olasz pilóta kéthengeres gépe ugyanis túl nehéz ahhoz, hogy ezeken az európai szakaszokon kiemelkedőt lehessen alkotni vele – ezt támasztja alá, hogy Meoni a prológon 22. lett, Narbonne-ban 11., a spanyol tengerparton pedig 15. – a hátránya így már majdnem három perc.
26. Telefónica Dakar-rali 3. nap, Castellón–Tanger (összekötô szakasz: 2 km, szelektív szakasz: 9 km, összekötô szakasz: 820 km). Autósok: 1. Giniel De Villiers, Francois Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 6:22, 2. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 4 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 5 mp h., 4. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 7 mp h., 5. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 10 mp h., 6. Sinozuka, Debron (japán, francia, Nissan Pick-Up) 11 mp h., …36. Kis Sándor, Czeglédi Péter (magyar, Nissan Pick-Up) 1:19 perc hátrány, …51. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:49 p h., …69. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Bowler Wildcat) 2:17 p h., …93. Liszi László, Rack György (magyar, Mitsubishi Pajero) 3:18 p h., …137. Benyó Miklós, Maurer Péter (magyar, Hyundai Terracan) 2:19:11 óra h. Motorosok: 1. David Fretigné (francia, Yamaha 450WR-2WD) 6:13, 2. Despres (francia, KTM LC4) 1 mp h., 3. Sala (olasz, KTM LC4) 5 mp h., 4. Verhoef (holland, KTM LC4) 10 mp h., 5. Esteve-Pujol (spanyol, KTM 660) 18 mp h., 6. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 25 mp h., …152. Szilvási Péter (magyar, Suzuki) 4:21 p h., …168. Perepatics Richárd (magyar, KTM) 5:29 p h. Kamionosok: 1. Gerardus de Rooy, Tom Colsoul, Arno Slaats (holland, belga, holland, DAF) 7:32, 2. J. de Rooy, Colebudners, Duisters (holland, belga, belga, DAF) 7 mp h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 16 mp h., …23. Vadas Tamás, Gaál József, Slott Imre (magyar, DAF) 2:17 p h., …31. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 2:33 p h., …42. Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler (francia, magyar, brit, Mercedes) 3:11 p h. Az állás 3 nap után. Autósok: 1. Peterhansel 31:30, 2. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 5 mp h., 3. De Mevius 22 mp h., 4. Alphand 34 mp h., 5. Biasion, Siviero (olasz, Mitsubishi Pajero Evo) 44 mp h., 6. Maszuoka 58 mp h., …32. Kis 5:54 p h., …37. Szalay 8:34 p h., …70. Palik 11:30 p h., …91. Liszi 12:31 p h., …137. Benyó (a hátránya egyelôre nem ismert, a büntetés határozza meg) Motorosok: 1. Fretigné 29:00, 2. Despres 16 mp h., 3. Sala 1:06 p h., 4. Esteve Pujol 1:23 p h., 5. Sainct (francia, KTM LC4) 1:27 p h., 6. Roma (spanyol, KTM LC4) 1:30 p h., …174. Perepatics 23:47 p h., …183. Szilvási 28:59 p h. Kamionosok – a második szakaszt törölték, a prológ nem számított bele a versenybe, úgyhogy az állás ugyanaz, mint a szombati eredmény. Következik: 4. nap, Tanger–el-Rasidia (összekötô szakasz: 233 km, szelektív szakasz: 75 km, összekötô szakasz: 444 km)
Az autósok új szakaszgyőztest avattak: Giniel De Villiers, feledtetve a pénteki borulását (a sáros narbonne-i gyorsaságin fejtetőre esett, de a Nissanjának szerencsére csak a szélvédője tört ki, illetve a teteje horpadt be), megnyerte a szombati szelektívet. Pályafutása során az elsőt. Ez csak azért furcsa egy kicsit, mert tavaly az összetettben a roppant előkelő ötödik pozícióban végzett. "Különös érzés szakaszt nyerni a Dakaron – vélekedett a dél-afrikai. – Főleg ha az embernek ez az első. Mindig emlékezni fogok rá, és örülök, hogy nem kerültem túl nagy hátrányba a többiekkel szemben az európai szakaszokon." A BMW-pilóták rendkívül kiegyensúlyozottnak tûnnek ezen a viadalon, erre jó bizonyíték a korábbi N-csoportos ralivilágbajnok Grégoire de Mevius második és az egykori lesiklófenomén Luc Alphand ötödik pozíciója. Utóbbi pilóta volt egyébként az első a Dakar történetében, aki dízelautóval nyert szakaszt. Nagyon úgy tûnik, nem a tavalyi volt az utolsó alkalom. Érdekesség, hogy az összetettben Stéphane Peterhansel vette át a vezetést. Semmi furcsa nem lenne ebben, ha a motorral hatszoros Dakar-győztes pilóta tavalyi teljesítményét vennénk figyelembe (akkor az első naptól az utolsó előttiig vezetett), csakhogy az idén még egyetlen szakaszt sem nyert. De nemcsak ő, hanem az utóbbi években világverő Mitsubishi sem. Erre mondja a rendkívül rutinos Peterhansel: "Nem vállaltam rizikót az ugratókon, az időeredményem nem valami jó, de legalább élveztem a vezetést a rengeteg szurkoló előtt. Végre túljutottunk a rövid szakaszokon, kezdődhet a verseny, amelynek lényege az improvizáció. Ezt imádom a legjobban." Az ifjú Gerardus de Rooy pedig a legjobban azt szereti, ha az édesapjával küzdhet az első helyért. Az ugyanis azt jelenti, hogy családban marad a szakaszgyőzelem. Ezúttal – a pénteki törlés miatt az első igazi kamionos szakaszon – a fiú legyőzte az apját, s mindketten megelőzték a címvédő Vlagyimir Csaguint. Az oroszok egyébként azt mondják, a félelmet nem ismerő sofőr egy kicsit tart De Rooyéktól, mert amíg a Kamaz maradt 830 lóerős (fejlesztettek egy új motort az elmúlt egy évben, de mivel nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket, visszatették a régit), addig a hollandok által irányított DAF több mint 1000 lóerős. Persze ez még csak a kezdet, nem lehet tudni, hogyan alakul a verseny Afrikában. Egyvalami azonban biztos: Marokkóban sem lesz leányálom az élet, a hírek szerint ugyanis az utóbbi időben esett az eső, ami kiszámíthatatlanná tette az amúgy is veszélyes, sziklás utakat. De ez is a Dakar: izgalmas, veszélyes, kihívásokkal és kalandokkal teli.