Egyelőre süket fülekre és az új kezdeményezés apropóján is vak szemekre talált kezdeményezésünk, amellyel ezen az oldalon is találkozhatnak. Január elején "Napi program" címmel indítottunk rovatot, amelyben az Arany Ászok Ligában szereplő csapatok hétköznapi és hét végi elfoglaltsága található meg, és mi így abban próbálunk segíteni, hogy az együttesekkel és annak tagjaival miképpen találkozhatnak a szurkolók, illetve ezzel párhuzamosan a klubok miképpen népszerűsítik magukat. Az elmúlt hetekben egyetlen klub nem jelezte szerkesztőségünknek, hogy közös programra készülne a drukkereivel (csak az edzések kezdési időpontjait tartották publikusnak), mint ahogyan azt sem sikerült így megtudni, a sok millió forint értéket képviselő játékosoknak milyen kötelezettségeik vannak edzésen kívül (a profivilágban edződő légiósaink hosszan mesélhetnének arról, mi mindennel kell még a futball kapcsán, ám a labdarúgáson kívül foglalkozniuk), emigyen gyanúnk szerint a szabadidőben megy a lötyögés a semmibe mindenesetre ezúttal utánajártunk annak, mi a helyzet& Most három élvonalbeli csapatnál érdeklődtünk, de felmérésünknek folytatása következik.
A futball hatalma… Az ifjú ferencvárosi focirajongó nem véletlenül próbált teljes meccsfelszerelésben rugós focizni az aszfalton (Fotó: Németh Ferenc)
A futball hatalma… Az ifjú ferencvárosi focirajongó nem véletlenül próbált teljes meccsfelszerelésben rugós focizni az aszfalton (Fotó: Németh Ferenc)
A labdarúgás – üzlet. Még nálunk, Magyarországon is az, igaz, amit tőlünk nyugatabbra nagyban csinálnak (ezt hívják futballbiznisznek), az nálunk jóval szerényebb keretek között működik, és a biznisz jelzőt csak nagy-nagy jóindulattal hozhatjuk összefüggésbe a mi focinkkal. Az ország legnépszerűbb csapatának tartott Ferencvárosnál is csupán az utóbbi években jöttek rá arra, hogy a világ minden táján immár üzletszerűen működtetett futballvállalkozások nem lehetnek sikeresek hatékony marketingtevékenység nélkül. A Fradi újság, a klub internetes oldalának vagy éppen a Fradi Tv elindítása az első lépések voltak ezen az úton, mi több, a klub marketingszakemberei egymás után hozták és valósították meg a Nyugaton már jól bevált ötleteket. Ma már az eladási adatok bizonyítják a sör, a regisztrált tagok száma pedig az elmúlt őszön létrehozott Fradi-klub sikerét is, ami alátámasztja az ilyen irányú tevékenységek szükségességét. Persze kétségtelen, hogy Magyarországon talán az egyetlen "eladható" klub az FTC (és talán idevehetjük még az Újpest FC-t is, noha mostanában már meleg vízre sincs pénz a Megyeri úton). A példa kedvéért említsük meg: ma már szinte az összes európai sztárklub ott van a tőzsdén, a legtöbb klub saját, 24 órás televízió- és rádióműsort sugároz a csapat mindennapjairól, sőt, az FC Barcelona még saját, kifejezetten a futballcsapatról szóló napilapot is kiad. A Fradinál – mint megtudtuk – az összes játékos szerződésében kikötésként szerepel, hogy ha kérik, azonnal a klub rendelkezésére kell állni, legyen az sport- vagy éppen marketingesemény – januárban e tekintetben tudomásunk szerint nem volt sok dolguk… Decemberben több ferencvárosi játékos látogatott el az ország gyermekkórházaiba, ahol megajándékozták a betegeket, és az is előfordul időnként, hogy egy-egy alkalommal nyílt napot tartanak az Üllői úton. Ilyenkor a szurkolók még az öltözőbe is bemehetnek, ahol közös fotókat készíthetnek a futballistákkal, edzőkkel. Nem ritka az sem, hogy a klub több általános iskolás osztályt invitál meg az első csapat edzésére, ami után a kisgyerekek apróbb meglepetéseket kapnak a játékosoktól. Nézzük, mit tesznek a játékosok…
Beszélgetés, dedikálás, fotózás, kapura lövés
Bezzeg Németországban tudják, hogyan használják ki a labdarúgók meglévô népszerűségét. A VfB Stuttgartnál rendszeresen van ankét, élménybeszámoló. Népszerű rendezvény még az idény elôtti nyílt nap, amely Szabics Imre mondandója szerint a következôkbôl áll: „A múlt nyáron, amikor Stuttgartba érkeztem, magam is több száz aláírást adtam, pedig akkor még alig ismertek. Ezenkívül gyakran a gyermekeket és a csapatot is csoportokra osztják, s a kis szurkolók a pályán körbejárva gyakorolhatnak a játékosokkal. Van, ahol dekázgatnak és technikáznak, olyan, ahol kapura rúgnak. Legutóbb Stuttgartban tizenkétezren voltak.” Soroljunk fel néhány, nyugat-európai egyesületeknél már jól bevált lehetôséget arra, miként találkozhatnak drukkerek a labdarúgókkal. Külföldön az internetes chatelés is népszerű (itthon, ha a kluboknál nem is, internetes oldalunkon, a www.nemzetisport.hu portálon minden héten van egy-egy sztárvendég, sok esetben természetesen futballistákat hívunk). Az angol Arsenal évekkel ezelôtt meghirdette rasszizmusellenes programját, amelynek keretében a színes bôrű játékosok sűrűn látogatnak általános iskolákat, hogy beszélgessenek a fiatalokkal. Ha valaki akkora sztár, hogy könyv jelenik meg róla, illik végiglátogatni a legnagyobb boltokat, ahol dedikáltatni lehet a könyveket.
Szűcs Lajos vitathatlanul közönségkedvenc a Ferencvárosnál, nem mellesleg pedig évek óta a csapat meghatározó embere. A kapus néha-néha még az ificsapattal is együtt edz, ilyenkor pedig még arra is lehetőség nyílik, hogy a fiatalok gólt lőjenek neki. Gera Zoltánt azonban hiába tartják piacképes tehetségnek Magyarországon, a támadó nem jár a Fradi serdülő- vagy ificsapatainak a tréningjére, ahol esetleg cseleket, szép megoldásokat mutathatna be a fiatalabbaknak, akik közül bizonyára sokan példaképként tekintenek rá. Ezzel együtt a Ferencváros labdarúgócsapata messze a legjobban menedzselt gárda Magyarországon, elsősorban a két és fél éve működtetett kommunikációs iroda fáradozásának köszönhetően. Az Újpest futballcsapata mindig híres volt a jó közösségről. Amikor 1998-ban bajnoki címet nyertek a lilák, az akkori vezetőedző, Várhidi Péter szerint az együttes ereje az egységben rejlett. Azóta azonban – a 2002-es Magyar Kupa-sikert nem számítva – nem tudott komoly eredményt elérni a klub, és ami még fájóbb: az elmúlt időszakban a szurkolók és a játékosok eltávolodtak egymástól. Ezért is próbál – állítólag… – a vezetőség minél több olyan eseményt szervezni, ahol a drukkerek találkozhatnak a futballistákkal. Újpesten már hagyománynak számít, hogy minden szezon elején és végén szurkolói ankétot tart a kub. Ezeken az összejöveteleken a gárda nagy része jelen van, és a szurkolóknak lehetőségük nyílik beszélgetni a labdarúgókkal, s elmondani véleményüket. Persze a nyugati egyletek marketingtevékenységeihez képest (de még a Ferencvároséhoz is) ez rendkívül kevés, ám az újpesti labdarúgók ezenkívül is megpróbálják propagálni egyesületüket, és ezáltal természetesen saját magukat. Vanczák Vilmos másfél éve csatlakozott a felnőttkerethez, és az ő szerződésében is szerepel olyan kitétel, hogy a média munkatársai megkeresésére kötelessége válaszolni a feltett kérdésekre. "Szerepel olyan pont a szerződésemben, hogy ha lehetőségem van arra, akkor mindenképp nyilatkozzam az újságíróknak – mondta Vanczák Vilmos. – Mind nekem, mind pedig a klubnak jót tesz, ha minél több helyen megjelenik, persze azt is kikötötték, hogy semmiféle, a klubot sértő dolgot nem szabad mondanom. Azzal egyetértek, hogy nekünk még többet kellene szerepelnünk, mert sajnos mostanság nagyon rossz véleménnyel vannak az országban a labdarúgásról, kevesen járnak meccsekre. Emlékszem, nekem is hatalmas élmény volt, amikor egy-egy felnőtt játékos lejött hozzánk edzésre. Ez most sincs másként, néhány csapattársam rendszeresen látogatja a fiatalok edzéseit, beállnak, vagy ők tartják meg a gyakorlást. Mivel én tagja vagyok az utánpótlás-válogatottnak, így a nemzeti csapat különböző rendezvényein is részt kell vennem. Az idén Róth Antal szövetségi edző volt aktív ilyen ügyekben: ő mint a 1986-os mexikói világbajnokságra kijutott válogatott tagja megszervezte, hogy találkozhassunk az akkori sztárokkal." Az újpesti labdarúgóknak vannak kötelező elfoglaltságaik is, amelyeket a vezetők osztanak ki nekik. Mezey György szakmai igazgató szerint minden egyes futballista rendkívül segítőkész, és örömmel vállalja el a kölönböző tevékenységeket. "Decemberben Mikulás-tornán vettünk részt az egyik gyerekcsapattal – mondta Mezey György. – A kissrácok az első csapat öltözőjében öltözhettek, felpróbálhatták a játékosok szerelését. Minden futballistám rendkívül kedvesen bánt a gyerekekkel, bemutatkoztak, körbevezették őket az öltözőkben. Aztán közösen bemelegítettünk, és játszottunk egy jót, este pedig ajándékokat osztottunk szét. Mit ne mondjak, ez már csak azért is megérte, mert azóta ezek a gyerekek rendszeresen kijárnak a mérkőzéseinkre, hiszen már nem futballistákért, hanem a barátaikért szorítanak. Ilyen téren tehát nincs probléma Újpesten, ha sikerülne stabilizálni az anyagi helyzetet, európai módra profimiliő alakulhatna ki." Mint alább kiderül, Debrecenben sincsenek éppen híján az ötletnek, csakhogy a találkozókat – eddig – az alkalomszerűség jellemezte. "Volt rá példa, hogy a felnőttcsapat keretéből két játékos az aznapi edzés helyett a DVSC ificsapatával dolgozott – mondja Bajzát Péter, a DVSC-MegaForce támadója. – Én az ifi A-csapattal tréningeztem, de azt már nem tudnám megmondani, hogy ez pontosan mikor is történt. Egyszeri alkalom volt. Pedig az ötlet jó, és szerintem a játékosok is örömmel vennék ezt a feladatot." Egyszeri alkalom – ez a kulcsszó, ugyanis az említett rovatunk is akkor lenne igazán érdekes, ha a szurkolók, avagy a klub gyerek futballistái pontosan tudnák, mikor találkozhatnak a kedvenceikkel. S a "nagyokkal" nem csupán a futballpalánták, hanem a szurkolók is találkozni szeretnének – minél gyakrabban, no és minél grandiózusabb körülmények között. Erre 2003-ban a bronzjuniálison – azaz nyáron! – volt legutóbb alkalmuk a debreceni fanatikusoknak (az Oláh Gábor utcai stadionban ünnepélyes keretek között ekkor vették át a bronzérmeket a Loki labdarúgói, több ezer piros-fehér hívő előtt-között), s a vezetők elképzelései szerint a jövőben is sor kerül hasonló szezon végi záró rendezvényre. "Decemberben a teljes csapat hivatalos volt a DVSC kétezer-négyes naptárának dedikálására – említ egy újabb, marketinges töltetű közösségi élményt a csatár. – Egyenöltönyben fogadtuk azt a több száz drukkert, és annak, aki eljött, rövid beszélgetésre is volt lehetősége. Természetesen mindenre ráírtuk a nevünket, amit csak elénk tettek: mezre, pólóra, bögrére, fényképre… Szülők a gyerekeikkel, tinédzserek, idősebbek, minden korosztály képviseltette magát, de alapvetően a fiatalok voltak túlsúlyban. Szükség van az ilyen találkozókra, mert elhiteti a kicsikkel, hogy mi is átlagemberek vagyunk." A passzust azzal indítottuk, hogy a klub életében ezek az események nem voltak rendszerezettek (a DVSC futballistáinak a helyi sport tagozatos általános iskolában és gimnáziumban minden évben a tanintézmény nyílt napján esedékes vizitjét leszámítva), a szurkolói ankétokat pedig ugyebár nem a futballcégek, hanem a fanatikusok szervezik… A Loki részéről az érdeklődésünk apropóján elhangzott az ígéret: a klub a közeljövőben nyílt napot szervez az iskolásoknak, s havonta közönségtalálkozót szervez a DVSC ajándékboltjánál, amelyen minden labdarúgó számára kötelező lesz a részvétel. Mi, ígérjük, a "Napi program"-ban megírjuk…