TÓTH ANITA
2020.11.03 07:07

Rali: Padlógázzal kövesd az álmaid! – Petter Solberg

Szenvedély, tehetség, a technikai háttér ismerete és persze képesség a szponzorszerzésre. A ralivilágbajnok Petter Solberg szerint, aki Oliver fiát kísérte el a hétvégi nyíregyházi Rally Hungaryre, ez ma egy jó versenyző ismérve – és persze az, hogy kövesse az álmait...

A ralivilágbajnok Petter Solberg Oliver fiát kísérte el a hétvégi nyíregyházi Rally Hungaryre (Fotó: FIERC.COM)

 

– Mi a jó raliversenyző három fő ismérve?
– Először is szükség van szenvedélyre – hogy mindennél jobban szeresd, amit csinálsz. Aztán kell tehetség... – hogy gyorsan vezesd az autót és megértsd a technikai hátteret, amivel dolgozol. Harmadrészt pedig meg kell értened, hogy a rali nem csupán abból áll, hogy gyorsan vezeted az autót, hanem jó marketingre és támogatókra is szükség van ahhoz, hogy jó raliversenyzővé válhass, úgyhogy utóbbin is dolgozni kell – mondta a raliban és ralikrosszban egyaránt világbajnoki címig jutó Petter Solberg.

Petter Solberg

Született: 1974. november 18., Spydeberg
Nemzetisége:
norvég
Első rali-vb-futama:
1998 – Svéd rali
Világbajnoki futamgyőzelmei:
13
Vb-dobogós helyezései:
52
Gyorsasági szakaszgyőzelmei:
460
Csapatai:
Ford, Subaru, Petter Solberg WRT, Volkswagen
Legjobb eredményei:
ralivilágbajnok (2003), 2x ralikrossz-világbajnok (2014, 2015)

– Erre tanítja a fiát, Olivert is?
– Abszolút. Nagyon ügyes, és boldog lehet már amiatt is, amit eddig elért, úgyhogy remélem, ugyanígy folytatja.

– Nem izgul miatta?
– De, persze, mindig egy kicsit ideges vagyok, amikor versenyez, még akkor is, ha tudom, hogy tökéletesen tisztában van azzal, mit csinál, és ha ez a sokadik alkalom, hogy versenyezni látom. Igaz, a magyar pályák nagyon trükkösek, főleg az erdei utak...

– Nem először jár itt, ugye?
– Nem. Itt voltam a pécsi IRC-futamon is, nagyon jó kis verseny volt, de már ott is azt tapasztaltam, amit most is várok, hogy nagyon technikásak ezek az aszfaltos gyorsasági szakaszok. Remélem, jól megy majd itt Olivernek.

– Nagy nyomást helyez rá?
– Nincs szükség rá, mert saját magával szemben is maximalista. Nagyon jól tudja, mit kell tennie ahhoz, hogy elérje a céljait. Na jó, a fizikai tréningeken talán helyezek rá egy kis nyomást... – mosolyog. – De alapvetően tényleg tudja magától is, hogy mi a feladata.

– A négyszeres magyar bajnok Herczig Norbert a fiára utalva azt mondta, a mai fiatalok már sokkal okosabban raliznak, mint annak idején önök. Mit gondol erről?
– Tökéletesen egyetértek vele – mosolyog a maszk mögött.

Oliver Solberg példaképe édesapja, a világbajnok Petter (Fotó: Getty Images)

– A fiával beszélgetve azt mondta, ön a legfőbb példaképe, de ha másvalakit kellene mondani, akkor Colin McRae-t mondaná.
– Nagyon jólesik, tényleg fantasztikus karrierem volt, különböző szakágakban, raliban és ralikrosszban is nyerni tudtam, rengeteg tapasztalatot szereztem, amiket megpróbálok vele megosztani. Jól mulatunk együtt, élvezzük a közös munkát, azért is, mert Oliver jó hallgatóság, olyan gyorsan akar tanulni, amilyen gyorsan csak lehetséges. Nagyon fontos, hogy hiába vagyunk családtagok, muszáj kölcsönösen tisztelni egymást egy ilyen tanulási folyamat során...

Nem a leggyorsabb fog nyerni

Oliver Solberg felkészült a péntektől vasárnapig, Nyíregyháza központtal a Zemplénben zajló Rally Hungaryra. „Megnéztem jó néhány belső kamerás felvételt, és nehéznek, ugyanakkor fantasztikusnak tűnnek a gyorsasági szakaszok. Nagyon jól fel kell írni ezeket a pályákat, mert elég egy kis hiba, és máris nagy bajba kerülhet az ember. Nehéz a győzelmet megcélozni ezen a versenyen, mert itt nem feltétlenül a leggyorsabb nyer, hanem az, aki a legjobban beosztja a technikát és a tudását. Persze, azért nyomjuk, ahogy tudjuk, és próbálunk a lehető legtöbb tapasztalatot szerezni” – mondta a 19 éves Oliver Solberg, aki egy Skoda Fabia Rally2 Evo-t állít csatasorba.

Azt mondja, egyetért azokkal a ralisokkal, akik szerint kell egy nagy bukás ahhoz, hogy megtapasztald a határaidat – ő az idén ezt már kipipálta, és nem bánja, mert ez is a rali része. A legjobban havon szeret autózni, a hófalak között, amelyeken megtámaszkodik az autó, de ha az aszfalt és a murva között kell választani, akkor az utóbbi mellett teszi le a voksát. A legtöbbet az édesapjától tanulta, de ha rajta kívül mondania kell egy példaképet, akkor Colin McRae-t említi. S hogy miként látja magát öt év múlva? Nos, erősen reméli, hogy a világbajnoki mezőny egyik meghatározó tagja lesz...

– Mit szól McRae-hez?
– Colin jó választás. Nagyon jóban voltunk akkor is, amikor csapattársak voltunk, és később is barátok maradtunk, amikor már más utakon jártunk. Sok remek kalandot éltünk meg együtt, de nem hiszem, hogy ezek az újságba valók volnának.

– Ha november, akkor szép emlékek, hiszen ebben a hónapban nyerte meg 2003-ban a világbajnokságot Wales-ben. Hogyan emlékszik a napra?
– Őrült idők voltak. Norvégia első világbajnoka lettem, ami nagyon különleges érzés volt. Ugyanakkor tudni kell, hogy megdolgoztam ezért a címért, nagyon sok munkát fektettem bele, folyamatosan tanulni és fejlődni akartam, és ennek köszönhetően elképesztő élményeket éltem át. A föld fölött jártam, iszonyatosan boldog voltam, de ilyen az, amikor az ember élvezi, amit csinál, és annak végül megvan az eredménye.

– Mi a skandináv ralisok titka?
– A titkot, ha van, Finnországban kell keresni, hiszen ott nagyon tudatos és jól szervezett utánpótlás-képzés zajlik – nem hagynak elveszni egyetlen fiatal tehetséget sem, felkészítik és menedzselik őket. S hogy mi a helyzet Norvégiával? Nagyon sok jó versenyző van ott is, de kicsi az ország, nehéz megtalálni ugyanazokat a lehetőségeket, mint a finneknél. Oliver fiam svéd színekben versenyez, nagyon érdekes lesz megfigyelni, merre vezet az ő útja, hogyan jut egyre előrébb.

– Ha elvonatkoztatunk egy kicsit Olivertől. Milyen tanácsot adna egy fiatal versenyzőnek, akinek az az álma, hogy egyszer jó raliversenyző váljék belőle?
– Azt mondanám: kövesse az álmait! Tegye meg, ami tőle telik, járja végig a lépcsőfokokat a tanuló kategóriáktól kezdve, és akkor ha megvan hozzá a tehetsége, egyszer remélhetőleg eljut a világbajnokságra. Az a helyzet, hogy a rali sem más, mint a többi sportág: itt is nagyon sokat kell dolgozni a sikerért. Raliversenyzőnek lenni ráadásul nagyon összetett feladat, hiszen nem elég ügyesnek lenni, ahogy korábban is mondtam, elengedhetetlen a marketing és a szponzorszerzés. De az első tanács mégis az lenne, hogy padlógázzal kövesse az álmait!

2023.01.12 15:21:42

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2022.06.08 10:24:02

Egyéb autó-motor K. D.

2022.03.21 15:45:35

Egyéb autó-motor MTI, V. Á.

A Honda klasszisa Twitter-oldalán azt írta, szerencsére jól van, csak elővigyázatosságból döntöttek úgy, hogy nem indul el az Indonéz Nagydíjon.