Mercutio nyolcas mezben – Szemenyei János és a multifunkcionális helytállás

MOHAY GÁBORMOHAY GÁBOR
Vágólapra másolva!
2022.07.13. 18:11
null
Szemenyei János vallja, a közönség szeretete színésznek és sportolónak is kivételes jutalom (Fotó: Csapó Balázs/Kisalföld)
Negyvenévesen a kortárs színházi élet egyik legsokoldalúbb művésze. A karatéval hamar felhagyó, inkább a ritka hangbeli adottságait kamatoztató énekes a Porgy és Bess drogdílereként kápráztatja el a fővárosi hallgatóságot, Elisabeth gyilkosának szerepében pedig Kecskemét és Győr színházszerető közönségét. A pandémia kezdetekor a 169 közreműködővel elkészült Kis suttogás karanténdal szerzőjeként az országot bűvölte el.

 

– Melyik a nehezebb énekesi feladat, a Sporting Life vagy a Luigi Lucheni?
– Nehéz egy kalap alá venni a kettőt. George Gershwin műve ugyanis operaszerepet kínál, hangosítás nélkül kell a teret beteríteni, az előadásmódban pedig Dénes István karmester bizonyos határon belül szabad kezet adott. Lévay Szilveszter viszont musicalt alkotott, zenei finomságokkal, amelyben Lucheni anarchista jellemvonásai a fontosak. Nincsenek benne eredetileg olyan magasságok és frazírok, mint amilyeneket én énekelek, de a jogtulajdonosok engedélyével a szerepet kissé a saját képemre formálhattam. Mindkettő nagy kihívás. De minden énekesi feladatot annak tartok. Így a legutóbbit is, a Robert Schumann szerezte Dichterliebe, azaz A költő szerelme című dalciklust – az Óbudai Danubia Zenekarral készült, ötvözött műfajú „koncert-film-színház” dalfüzérét – különösen azért, mivel nem tanultam klasszikus hangképzést.

– Mi a fogósabb feladat: a színpadi éneklés vagy a zeneszerzés?
– Egyiket sem tanultam, mindkettő ösztönösen lett életem meghatározója. Mindkét hivatásban mindig a nehezebb utat keresem. Felváltva csinálni jó, kiegészítik egymást. Van időszak, amikor eltelik a színpaddal az ember, akkor jöhet az alkotás, de megesik fordítva is.

– Mindkét területe teljesítményt igényel. Sohasem próbálta ki a sportban a képességeit?

– Gyerekkoromban hosszú ideig elkötelezettje voltam a kjokusin karaténak. Még volt alkalmam Furkó Kálmán edzésein is részt venni. De amikor kezdtem egyre feljebb lépni, ráébredtem, hogy engem nem is maga a küzdelem érdekel. Sokkal inkább a koreográfia, amelyet most a színpadon valósíthatok meg. A labdarúgás pedig valahogy nem lett része az életemnek. Talán mert általános iskolában egyszer képen rúgtak a focilabdával. Azóta, ha lehetett választani, én inkább mindig iskolakört futottam. Ennek ellenére háromszor is játszottam futballistát: a Madách Színház Volt egyszer egy csapat című Webber-musicalében; a Rómeó és Júlia kecskeméti előadásában Mercutio nyolcas mezben, mint labdarúgó kezdi a darabot; Tennessee Williams Macska a forró bádogtetőn című darabjában pedig vékony alkatom ellenére játszhattam el a sportosabb termetre írt, lezüllött futballsztár, Brick szerepét.

– Hogyan bontakozott ki az énekesi karrierje?
– Nem volt benne tudatosság, színész akartam lenni, s mint színész szerettem volna élményt adni a nézőnek. A színművészetin azért jelentkeztem operett-musical szakra, mert el akartam kerülni a prózai osztályfőnököt, Kerényi Imrét, akinél sokszor elkéstem, még a Madách Színház csoportos szereplőjeként. Később mégis Kerényihez kerültem, és nem bántam meg. Amióta gyerekeim vannak, nem késem el sehonnan, ők az ébresztőóráim...

Az Elisabeth című musicalben Luigi Lucheni olasz anarchistát alakítja (Fotó: Orosz Sándor)
Az Elisabeth című musicalben Luigi Lucheni olasz anarchistát alakítja (Fotó: Orosz Sándor)

– Ugyanazzal a hanggal énekel operát, dalt, operettet, musicalt, rockot. Hogyan lehet ezt kivitelezni?
– A lényeg, hogy jó helyen képezzük a hangot, csak a stílus más. Felvételről visszahallgatva sokkal könnyebb észrevenni, ha nem a megfelelő helyen szól, mivel más a belső hallásunk, mint ami kifelé hallatszik. Ezért tartanám fontosnak az énektanításnál a fejhallgató használatát. Kővári Judit volt az egyetlen énektanárom, a legelső órán megkérdezte, milyen magasságig tudok énekelni. Mivel fogalmam sem volt, azt mondta, jobb is így, legalább nem görcsölök rá, ha ennél magasabb lágéban kell majd énekelnem. Alighanem a genetikának köszönhetem az adottságaimat, és bármilyen szokatlan a pályatársaim között, én sohasem skálázom, nem énekelek be előadás előtt. Mint az úszó Hosszú Katinka, én is a versenyt tartom a legjobb edzésnek.

– Viszont meglepő sikereket ért el az operett műfajában...
– Holott a lehető legtávolabb áll tőlem! Amikor Kecskemétre kerültem, ezért kértem inkább prózai feladatokat. Aztán mégiscsak jött a Mágnás Miska, majd utána az általam még kevésbé kedvelt Csárdáskirálynő. A sors fintora, hogy Bóni grófként nyertem a Pécsi Országos Színházi Találkozón és a Vidéki Színházak Fesztiválján is. De máig ugyanazt gondolom, az operett csilli-villi, boldogságot sugalló világa nem az enyém. Hiszen tudjuk, hogy a vidéki grófok csizmájára is jutott trágyalé, a történeteket pedig illett a monarchia díszkeretébe foglalni. Ezért sokkal inkább közelebb állt hozzám az az előadás-trilógia, amelyben zenei vezetőként vettem részt Mundruczó Kornél rendezéseiben. Johann Strauss három híres operettjének – A denevér, a Bécsi vér, A cigánybáró – nyomán Varsóban, Zürichben és Budapesten állítottunk kontrasztot az életteli operett műfaj és az öngyilkoság súlyos témája közé.

– Hogyan lépett be életébe a zeneszerzés?
– Kaptam egy szintetizátort a szüleimtől, és már gyerekként dalokat, zenés darabokat írtam. Aztán a színművészeti egyetem hallgatójaként egyre több és fajsúlyos feladatra kértek fel. A színházi zeneszerzés önmagát kínálta, egyik következett a másik után. Így született a Vuk, a Winnetou vagy újabban a Sándor Mátyás, a Szerelmes Shakespeare zenéje.

– Mit lehet tudni a zeneszerzés gyakorlati folyamatáról?
– Egy dallam például autóvezetés közben jut eszembe, fejben megírom, majd feldúdolom telefonra, zongorán pedig pontosítom. Ezután következik a dallam és az akkordmenet kidolgozása, a hangszerelés, ezt általában már stúdióban végzem, hangmérnök bevonásával. Most éppen Cseh Dávid Péterrel, a fölöttébb tehetséges dalszövegíróval egy nagyszabású, „faltól falig”, azaz háromórás musicalen dolgozunk, amelynek ősszel lesz a bemutatója.

…legközelebb július 23-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon (Fotó: Orosz Sándor)
…legközelebb július 23-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon (Fotó: Orosz Sándor)

– Sohasem jelentett hátrányt a sokoldalúsága?
– Külföldön jobban érvényesül az egyes műfajokra szorítkozó specializáció. Nem értik, ha zeneszerzőként van szükségük rám, miért kell egyeztetniük színészként egy magyar színházzal. Idehaza viszont egyértelműen előny a több lábon állás, a multifunkcionális helytállás.

– Tizenegy éve a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház az első számú munkahelye. Nem lenne ismertebb a fővárosban?
– A kecskeméti színház olyan bázis nekem, amelyben nemcsak társulati tag vagyok, de résztvevője a csapatmunkának, a fejlődési folyamatnak. Évente két-három új szerepet kapok, köztük a nekem fontos prózaiakat, mellettük pedig dolgozhatok Budapesten is, Cseke Péter igazgató messzemenően respektálja a fővárosban kapott feladataimat.

– Sohasem érezte hiányát a divatos celeb-népszerűségnek?
– A színész nem azért színész, hogy az utcán felismerjék. Ahogyan egy futballista sem a népszerűségért játszik. Sőt, egy-egy fárasztó előadás tapsrendjén már alig várom, hogy hazamehessek. Ez nem a nézők lebecsülése, hanem a pihenés, a megújulás, a másnapi helytállás nélkülözhetetlen előkészítése. Így vagyok az elismerésekkel is, sohasem számítok rá. Tavaly kaptam állami kitüntetést, a Magyar Arany Érdemkeresztet, de nem vagyok lekésve a hiányzó szakmai díjakról sem. Nem ezekben mérem a sikert, hanem a visszajelzésekben: keresnek, válogathatok a megbízatások között, ami azért fontos, mert mindig van hová fejlődni – mostanában különösen érdekel a kalandozás az opera, a komolyzene irányába.

– Tud időt szakítani fizikuma karbantartására?
– A zenés darabok táncos feladatai eleve karban tartják a kondíciót. Feleségem, az ugyancsak színművész Kovács Lotti a járvány idején elvégzett egy személyi edzői tanfolyamot, így nem hiányzik az életünkből az erőfejlesztés vagy a futás sem. Nemrégiben bekapcsolódtam egy jótékonysági rendezvénybe, a koraszülötteket mentők útvonalán, a Zalaegerszeg és Keszthely között megrendezett futóeseményen, egy dalt írtam hozzá, amelyből klip készül. Hasonlóan a Kis suttogáshoz, amelyet annak idején az iszonyú bezártságunk motivált. Akkor éppen együtt dolgoztunk Horgas Ádámmal, eleinte néhány résztvevőre terveztük, de a rögtönzött szervezés dacára egyre több színházi alkotó kapcsolódott be. Nem tudom, mi a várható siker kritériuma, de ezt a klipet két nap alatt kétszázötvenezren nézték, hallgatták meg
.
– Sokan, sokféleképpen fogalmazták már meg a sport és a színházművészet közös jellemzőit. Ön is lát közöttük összefüggést?
– Mindkettő kemény felkészülést igényel: az egyiktől akár éveken át, a másiktól látszatra csupán egy-egy próbafolyamat idejére, valójában élethosszig. A produkciójuk – a színészé csakúgy, mint a sportolóé – közönség elé kerül, amelynek a szeretete kivételes jutalom. A start és a finis – ha úgy tetszik, a finálé – között pedig egyikük sem nélkülözhet olyan tulajdonságokat – ha a legjobbak közé akar emelkedni –, mint a kitartás, a céltudatosság, az elkötelezettség. Ezek a személyiséget erősen meghatározó jellemvonások, amelyek jótékonyan párosulhatnak a tehetséggel. Ebben hasonlíthatunk egymásra, a sport és a színművészet hivatott emberei.

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2022. július 9-i lapszámában jelent meg.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik