Miért csak ilyen későn fedezték fel maguknak a Bajnokok Ligáját a kereskedelmi televíziók? Nyugaton már minden nagy adót bejártak a meccsek, nálunk tizenkét évvel az alapítás után jön a tűzkeresztség.Miért csak ilyen későn fedezték fel maguknak a Bajnokok Ligáját a kereskedelmi televíziók? Nyugaton már minden nagy adót bejártak a meccsek, nálunk tizenkét évvel az alapítás után jön a tűzkeresztség.
Véleményem szerint Magyarországra minden kicsit később jut el, a kereskedelmi televíziózás általános trendjei is, a sport és a kereskedelmi televíziók kapcsolata pedig sohasem volt konfliktusmentes. Ha bármelyik nyugati programigazgatónál a BL-lel kapcsolatban érdeklődik, az első reakció az lesz, hogy szigorúan üzletileg nézve ez veszteséges vállalkozás. Ezért a különböző kereskedelmi tévék csak akkor kezdenek sporttal foglalkozni, amikor úgy érzik, kellően erős alapokon állnak, felnőtté váltak, és elbírják a terhet. Úgy gondolom, a Tv2 mostanra eljutott ide. Amikor körülbelül egy éve elkezdtem a munkát programigazgatóként, egyetértettünk Várdy Zoltán vezérigazgatóval abban, hogy a piac egyik meghatározó szereplőjeként elkerülhetetlen, hogy a sport a kínálatunk része legyen. A Bajnokok Ligája egyértelmű választásunk volt, hiszen az egyik legfontosabb és legnépszerűbb prémium sportbrand.
Azt mondta, üzletileg veszteséges a BL, máshol meg azt olvastuk, egymilliárd forintot fizettek érte, közben meg mindenki gazdasági válságot emleget. Összefér ennyi minden?
Nem kommentálnám, mennyit fizettünk a jogokért. Négy vagy öt ember tudja pontosan, mennyibe került. Fogalmam sincs, honnan jött ez az összeg, s hogyan kerül ki ilyen információ…
Gondolom, voltak vetélytársaik, akik tudták, ők mennyit kínáltak, és feltételezték, hogy önök ennél többet adtak.
Látja, arról lenne érdemes beszélni, hogy az UEFA-nak csak a pénz számított vagy sem…
A női célcsoportok után a férfiakat célozzák meg
Csak az számított?
Nem. Ne legyünk álszentek, a jogdíj tényleg nagyon fontos elem, de a döntésben szerintem szerepet játszott, hogy a BL történetében Magyarországon először közvetít a márkához méltó televízió. Az első országos kereskedelmi csatorna, amelytől megkapja a méltó keretet, a promóciós felületet és a lefedettséget.
Már bocsánat, de például a lefedettségre az MTV sem panaszkodhatott.
Nem tisztem minősíteni a köztévét, de úgy gondolom, kereskedelmi adóként sokkal aktívabb és nagyobb szabású promóciót tudunk adni. Ebben nekünk nagyobb a gyakorlatunk, s talán nagyobb erővel tudjuk képviselni a brandet, hiszen egyik fő célunk, hogy a Bajnokok Ligája meccseit ugyanolyan figyelemmel kísérjék Magyarországon a sportszeretők, mint a világon bárhol. Jó lenne újra futball-lázban élni, ezt szeretnénk elérni.
Elfér a sport a kereskedelmi kínálatban, vagy ez a kötelező rossz, amit mutatni kell?
Ha a kötelező rossz lenne, nem küzdöttünk volna a jogokért. Végiggondoltuk, hogy a negatívumok közben milyen előnyöket szerezhetünk. Eddig sokkal inkább a női célcsoportokban voltunk erősek, most tudunk olyan felületet kínálni, ami alkalmas bizonyos férfirétegek megmozdítására is. Akár a nézők, akár a hirdetők terén. Ráadásul a BL automatikusan magával hozza a nagy hirdetőket, és nem utolsó szempontként a presztízsünk is nőtt.
Nem félnek, hogy közben a női nézők elpártolnak? A Született feleségek rajongói például elveszhetnek a meccsek miatt.
Nem vesznek el, mert a sorozatainknak olyan törzsnézői vannak, akik bárhová követik a sorozatot. De nehéz volt eldönteni, hogy a kedd vagy a szerda legyen a miénk.
Fel sem vetődött, hogy heti két meccset adjanak
A kedd és a szerda fel sem vetődött?
Sok lett volna a két este.
Anyagi vagy egyéb okokból?
Fel sem vetődött a duplázás. Ha egy kereskedelmi tévé kéthetente egy nap teljes egészében a sportra áldozza a főműsoridejét, első elemként szerintem éppen megfelelő.
Akadt, aki azt mondta, a két óriás közötti egyensúly akkor tolódott el, amikor az RTL Klub megszerezte a Formula–1-es közvetítések jogát. A mostani üzlet egyfajta visszavágás?
Kevés olyan európai kereskedelmi-szórakoztató csatorna van, amely egyszerre birtokolja a BL és az F1 jogait. Nem véletlenül, és szerintem a jogtulajdonosok sem bánatosak emiatt. Nem örülnének, ha ugyanazon a felületen lenne erős konkurencia, mert akkor a csatornának meg kell osztania az erőforrásait. Nálunk a BL a sportportfolió első eleme, minden erőforrásunkkal ennek az építésére összpontosíthatunk. Van mit építeni a márkán, hogy az őszi struktúra egyik alappillére legyen.
Hamarosan összeáll a sportfőszerkesztőség
Nem kockázatos úgy elkezdeni építkezni, hogy nincsenek kőműveseik? A csatornánál évek óta nem működik sportszerkesztőség.
Azért az előkészületekben sportszakemberek is részt vettek, és házon belül is dolgoznak olyanok, akik korábban sporttal foglalkoztak. Egy éve néztünk körül a sportjogok piacán, de pillanatokon belül lesz sportfőszerkesztőségünk.
Kikkel?
Korai a kérdés. Gondolkozunk rajta.
Néhány éve ezen a csatornán nagy sikerrel futott a Dalnokok Ligája című vetélkedő. Nem félnek, hogy a nézők összekeverik a kettőt? Ha úgy tetszik, nem tartanak attól, hogy sokan prejudikálnak, és azt mondják: a futballból is bulvár lesz a TV2-n?
Felnövünk a kihíváshoz. Az ideális forgatókönyv az lenne, ha a Tv2 és a Bajnokok Ligája is profitálna a hároméves együttműködésből. A sport, a sportközvetítés egy műfaj, amelynek megvannak a szabályai, illetve amelyekkel szemben a nézőnek nagyon is konkrét kívánalmai vannak.
Mi van, ha nem jön be a labdarúgás? Azt már láttuk, hogy ilyenkor a sorozatokat gond nélkül lecserélik.
Rajtunk is múlik, bejön-e, s hogy mennyire sikerül sokkal népszerűbb sorozatot, márkát faragni belőle. Súlyponti kérdés a Bajnokok Ligája sorsa, három évig közös érdekünk a siker.
Meghatároztak egy nézőszámot, amit el kell érni? Vagy például meg kell verni abban az idősávban az RTL-t?
Nincsenek igazi sarokszámok, amikből ki tudunk indulni, mert a Tv2-höz hasonló erejű és méretű csatornán itthon még nem szerepelt a sorozat. Ezért aztán konkrét célok sincsenek. Két számítást készítettünk, egy optimistát és egy pesszimistát.
Azaz?
A pesszimista a jelenlegi csúcsidős nézettségi átlagunk alatt van, a másik körülbelül azt éri el. Elkezdünk építkezni, hogy olyan helyre kerülhessen a nézettségi versenyben is, mint nyugaton.
Mi történik, ha szép új ház lesz belőle? Jönnek az új alapok? A további sportágak?
A kapuk nyitva állnak. Szeretnénk tágabb sportcsomagot, többfelé kacsingatunk. De csak akkor érdemes belevágni, ha az alap megvan. Az viszont biztos, hogy a Tv2 sohasem lesz sportcsatorna.
A sport eldöntheti a kereskedelmi tévék versenyét?
Nem hiszem. De az biztos, hogy a BL-lel előreléphetünk. Vezető kereskedelmi televízió nem lehet meg sport nélkül.