Péntektől új pályán száguld a Formula–1-es mezőny, sokak számára fejtörést okozott, milyen módszerrel lehet legjobban megismerni a Valencia kikötőjében megépített pályát még azelőtt, hogy autóval ráhajtanának. A mezőny fele hisz a szimulátorokban, míg mások csak játéknak tekintik, és egy jó sétában vagy kerékpártúrában látják a megoldást.
Az előzetes ismerkedés csütörtökön véget ért, péntektől már teljes gázzal száguldanak az aszfalton, amelynek nagy részét mindkét oldalról betonfal szegélyez. Éppen ezért drágán meg lehet fizetni egy-egy hibáért, ha valaki megcsúszik, vélhetően viszszacsapódik a falról a pályára, és mivel nem lehet tudni, mennyire lesz gyors a pályabírók menekítő munkája, mindenki felkészült arra, hogy több biztonsági időszak is megszakítja a versenyt. Mivel az idei szabályok miatt ilyenkor a feje tetejére áll a verseny, a csapatok vezető stratégái speciális megoldásokon törik a fejüket a váratlan esetekre. A monte-carlói futamnál is nagyobb szerencsejáték lehet az Európai Nagydíj, és szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy újabb pilóta csatlakozik az eddigi öt idei futamgyőzteshez. Kis túlzással még az is csoda lenne, ha Kimi Räikkönen nyerné meg a futamot, a címvédő ugyanis április vége óta képtelen győzni. Rossz sorozata hét futam óta tart, ehhez képest elképesztő, hogy csupán öt pont a hátránya az éllovas Lewis Hamilton mögött.
Ha egyszer ismét rátalál a nyerő formára, nehéz lesz megállítani, ehhez viszont a Ferrarinak javulnia kell az időmérő edzéseken, és azt sem engedheti meg magának a Scuderia, hogy még egyszer előforduljon olyan motorhiba, mint Felipe Massa autójában a Hungaroringen. Gondjaik miatt a maranellóiak a legutóbbi öt versenyen csak húsz pontot szereztek, miközben a McLaren 42-t.
A Renault a Német és a Magyar Nagydíjon a McLaren után a második leghatékonyabb istálló volt, a Toyotához hasonlóan az élmezőnytől leszakadó BMW szintjéhez közelít. Fernando Alonso idei második hazai versenyén dobogóra szeretne állni, ehhez szerencse is kell neki az esetleges káoszban.
A kétszeres világbajnok azonban még nem tud tiszta fejjel készülni a nagydíjra, honfitársaihoz hasonlóan a szerdai madridi repülőgép-szerencsétlenség őt is lesújtotta. A viadalt beárnyékolja a katasztrófa, amely miatt háromnapos gyászt hirdettek az országban, és amelynek áldozataira Alonso kezdeményezésére a pénteki első szabadedzés előtt egyperces gyászszünettel emlékeznek a versenyzők.
„Ez a hétvége így nem lehet az igazi, egész Spanyolországot sokkolják a történtek – mondta Alonso. – Számomra még sohasem volt ennyire nyomasztó egy futam felvezetése. Az élet megy tovább, de ez a verseny így már nem lesz olyan remek móka, mint amilyennek előzetesen terveztük.”