Miután Interlagosban az idény záró Brazil Nagydíjon véget ért az eredményhirdetés, a Ferrariistálló hatalmas ünneplésben tört ki. Érthetően, hiszen mindig is nagyszerű érzés a világbajnoki cím megszerzése az utolsó futamon, hát még úgy, hogy a végső győztes két futammal az idény vége előtt 17, a finálét megelőzően pedig hétpontos hátrányban van a vb-éllovassal szemben!
A McLarennél szomorúan csomagoltak, rémálmaikban sem gondolták volna, hogy el lehet bukni az egyéni elsőséget.
Ám eközben az FIA sportfelügyelő bizottsága sem pihent, két csapat képviselőit is maga elé hívatta, mert kiderült, hogy szabálytalanságot követtek el. A BMW-től Nick Heidfeld az első boxkiállásakor 13, a második során 12 fokkal alacsonyabb hőmérsékletű üzemanyagot kapott az autójába, mint a külső hőmérséklet. Ugyanez az adat csapattársa, Robert Kubica esetében a három pit-stopnál 14, 13 és 13 fok volt, míg a williamses Nico Rosberg üzemanyagfelvételeinél 13 és 12 fok volt az eltérés (a másik williamses, Nakadzsima Kazuki az első boxkiállásakor 12 fokkal hidegebb üzemanyagot kapott, mint a külső hőmérséklet).
A Formula–1 technikai szabályzatának 6.5.5-ös pontja szerint az autókban használt üzemanyag legfeljebb tíz fokkal lehet hidegebb a külső hőmérsékletnél. A regulában arról nem írnak, hogy szabálytalanság esetén milyen büntetés jár, de a paddockban többen megjegyezték, ki kellene zárni a négy versenyzőt, mert a hidegebb üzemanyag 5–10 lóerővel megnövelheti a motorteljesítményt. Rosberg, Kubica és Heidfeld kizárásával Hamilton a 7. helyről a negyedikre lépne előre, és ezzel világbajnokká válna.
Jo Bauer, a Nemzetközi Automobil-szövetség technikai ellenőre, aki a sportbírók munkájáért felel, értesítette a sportfelügyelőket a szabálytalanságról, mint ahogy Hamilton pénteki, esős gumikkal elkövetett hibájáról is. Néhány átizgult órát követően a sportfelügyelők bejelentették, hogy nincs büntetés, mert egyrészt hiányoznak azok a hivatalos dokumentációk, amelyeken az üzemanyagok hőfokát lejegyezték, másfelől mert a szabálykönyv nem rögzíti pontosan, kinek a mérése számít hivatalosnak a külső hőmérséklet megállapításakor. Különböző források pedig különböző külső hőmérsékletet jeleztek, így lehetetlenség volt állást foglalni.
A döntés után nemcsak a BMW és a Williams lélegzett fel, hanem a Ferrari is, hiszen ezáltal hivatalossá vált Räikkönen vb-címe. A McLaren azonban nem törődött bele, megtámadta a döntést.
„Nem értjük, miért maradt el a büntetés – mondta Martin Whitmarsh, a McLaren ügyvezetője. – Semmi bajunk a Ferrarival, és ezúton is gratulálunk Kimi Räikkönennek a fantasztikus versenyzéshez és a győzelemhez. Itt a két BMW-ről és Rosbergről van szó. Tartozunk a szurkolóinknak és partnereinknek annyival, hogy tegyünk egy próbát a pilótánk érdekében.”
A McLarennek azonban a később kijelölendő időpontban megtartandó fellebbviteli tárgyalás sem hozhatja meg a dicsőséget. Ha bűnösnek is találják a két csapatot (bár ha a pályán megtartott tárgyalásokon hiányoztak a bizonyítékok, miért lennének meg a későbbi ülésen?), nem feltétlenül zárják ki a pilótákat. Lehet, hogy csak a Brazil Nagydíjon megszerzett konstruktőri pontokat veszítik el, vagy csupán pénzbírságot kapnak, mint a McLaren pénteken. Sőt az is előfordulhat, hogy ha a három versenyzőt kizárják, Hamilton akkor is csak a hetedik lesz, és senki sem kapja meg a 4., 5. és 6. helyért járó pontokat.