INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
A vb állása
Adatbank: csapatok, pilóták
Adatbank: futamról-futamra
Mindent a 2005-ös világbajnokságról
Formula-1-lexikon
Technikai sportok lexikon
Az évfordulóhoz győzelem illik
Autósportbeli szereplése 50. évfordulójához érkezik ebben az évben a Toyota, amely Kölnben az F1-es csapatok közül elsőként mutatta be a 2007-es autóját. Az új négykerekűt – akárcsak tavaly – az idén is Ralf Schumacher és Jarno Trulli kormányozza, és akárcsak egy éve, most is az első győzelem megszerzése a fő cél.

A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít

A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
Amikor a Japánból Kölnbe érkező Taiko dobegyüttes lebilin-cselő előadása a csúcspontjára ért, lehullott a lepel a Toyota-istálló legújabb Formula–1-es autójáról, amellyel ugyanaz a célja az alakulatnak, mint egy évvel ezelőtt: az első futamgyőzelem megszerzése. Akárcsak tavaly, az idén is a Ralf Schumacher, Jarno Trulli pilótakettőst indító Toyota nyitotta meg az autóbemutatók sorát, ezúttal a 6000 négyzetméteres kölni Expo XXI konferenciaközpont adott otthont a hatodik idényének nekivágó istálló évadnyitó ünnepségének.
Nem változott meg a tavalyi célkitűzés
A tavalyi szezon nagy csalódás volt a csapat számára, hiszen azután, hogy 2005-ben öt dobogós helyezést tudott felmutatni, nem jött össze a hőn áhított diadal, ráadásul csupán egyszer került be a gárda az első háromba. A szezon során végig gondjai voltak a Bridgestone gumikkal, amelyek a Ferrarit a szezon második felére a mezőny leggyorsabb csapatává tették. A Toyota kínjait fokozta, hogy japán riválisa, a Honda a Magyar Nagydíjon győzelmet ünnepelhetett.
Az NSO ajánlja:
"Túl korai még a világbajnoki trófeáról beszélni, előbb legyen meg az első győzelem” – mondta John Howett csapatigazgató, akinek szavait Ralf Schumacher visszhangozta. "Mindenki a vébécímről kérdez, és valóban, a végső cél az öszszetettbeli siker – így a 31 éves német versenyző, aki az első F1-es idényének vág neki úgy, hogy nincs a mezőnyben a bátyja, Michael. – Egyelőre abból kell erőt merítenem, hogy egyáltalán vezethetem ezt a fantasztikus autót. Lépésről lépésre kell haladni, az első állomás a futamgyőzelem” – tette hozzá.
Tudta-e, hogy…
…a TF107-es négykerekű 4.53 méter hosszú, 0.95 méter magas és 1.8 méter széles? Pilótával és kamerával együtt 600 kilogramm a tömege.
…az FIA által 19 ezres percenkénti fordulatban limitált, nyolchengeres, 2398 köbcentis motor teljesítménye 740 lóerő? Az erőforrásnak két versenyt kell kibírnia, igaz, az idén péntekenként már nem a versenyre nevezett motorral kell körözniük a pilótáknak.
…a Toyota-istálló öt év alatt 162 pontot szerzett a Formula–1-ben? Összehasonlításképpen: a Renault tavaly 206 ponttal nyerte meg a konstruktőr-vb-t.
…1957-ben az Ausztrál rali 19 napos volt, és 17 ezer kilométeres távot kellett megtennie a mezőnynek? A Toyota első versenyautója, a Toyopet Crown, amelyet két japán pilóta vezetett egy ausztrál navigátor mellett, teljesítette a távot.
…a csapatigazgató John Howett 30 éve szolgálja a Toyota Motorsport részlegét, ezzel a legrégebbi munkatársa az intézménynek? Amikor odakerült, az F1-es mezőnyben veteránnak számító Ralf Schumacher, Jarno Trulli duó még pelenkát hordott.
…az FIA által 19 ezres percenkénti fordulatban limitált, nyolchengeres, 2398 köbcentis motor teljesítménye 740 lóerő? Az erőforrásnak két versenyt kell kibírnia, igaz, az idén péntekenként már nem a versenyre nevezett motorral kell körözniük a pilótáknak.
…a Toyota-istálló öt év alatt 162 pontot szerzett a Formula–1-ben? Összehasonlításképpen: a Renault tavaly 206 ponttal nyerte meg a konstruktőr-vb-t.
…1957-ben az Ausztrál rali 19 napos volt, és 17 ezer kilométeres távot kellett megtennie a mezőnynek? A Toyota első versenyautója, a Toyopet Crown, amelyet két japán pilóta vezetett egy ausztrál navigátor mellett, teljesítette a távot.
…a csapatigazgató John Howett 30 éve szolgálja a Toyota Motorsport részlegét, ezzel a legrégebbi munkatársa az intézménynek? Amikor odakerült, az F1-es mezőnyben veteránnak számító Ralf Schumacher, Jarno Trulli duó még pelenkát hordott.
A kezdet biztató, a demokrácia káros?
„Minden szezonnak nagyon derűlátóan vágok neki – mondta a 32 éves olasz. – Ilyenkor még senki sincs tisztában az erőviszonyokkal, bármi megtörténhet. A gyárban a mérnökök azt mondták, nagyon biztatóak az új kocsi szélcsatornában mért mutatói, de hogy valójában mire képes, csak a pályateszteken derül ki.”
A Toyota nyíltan vállalja, és büszke rá, hogy a Formula–1-es csapatban is ugyanazokat az elveket követi, mint a személyautógyártásban, azaz a többi istállóval ellentétben itt nincs szigorú hierarchia, inkább egymás mellé rendelik a munkatársakat. A kritikusok szerint ez nem vezethet eredményre, célravezetőbb, ha a technikai vagy a sportvezetők bizonyos kérdésekben egy személyben döntenek.
A piacon már közel az uralkodás
Az autógyártásban az idén új fejezetet nyithat a Toyota, hiszen a tervezett, mintegy kilenc és fél millió gyártott autójával megelőzheti a General Motorst, amely évek óta 9.1 millión stagnál. A GM 1931 óta a világ legnagyobb autógyárának számít, azaz hatalmas előrelépés ez a Toyotától, amely az F1 mellett az idén teljessé váló NASCAR-programjával (először szerepel nem amerikai márka a Nextel-kupában) is növeli a népszerűségét. A Formula–1-ben a világ legnagyobb autógyárának is meg kell szenvednie a jó eredményekért, a Toyota példája évek óta megmutatja, hogy nem lehet pénzért megvenni a sikert.
A Toyota a folyamatosságot tartja egyik fő erényének, ez az egyetlen istálló, amely ugyanazzal a pilótapárossal, motorral és gumiszállítóval kezdi meg a 2007-es szezont, mint a 2006-ost. A szabályok változása persze a Toyotát is érinti, a Michelin kivonulása miatt mindenki által használt Bridgestone abroncsok és az utolsó decemberi teszten leadott, 19 ezres fordulatszámon limitált V8-as motorok az év végéig nem módosíthatóak, ami elsősorban az aerodinamikai fejlesztők számára jelent kihívást.
,,Autógyártóként a Toyota számára rendkívül fontos lenne a motor folyamatos fejlesztése, de ha a sportág vezetése szerint a módosítások betiltása jót tesz a Formula–1-nek, meghajolunk a döntés előtt” – mondta Luca Marmorini motorfejlesztési vezető, aki a ferraris Paolo Martinellivel ellentétben a csapat kötelékeiben marad. A döntésben a megbízhatóság javítása játszotta a főszerepet, és az, hogy a Toyota nemcsak magának, hanem a rivális Williams-istállónak is épít erőforrásokat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik








