Soha nem keltett ilyen intenzív hullámokat egy világbajnokság az élet más területein, mint 2006-ban – vontak mérleget a futball-vb rendezői szombaton, majdnem két nappal az esemény záróünnepsége előtt. Azt, hogy a konjunktúrát előidéző hatás mennyire erős, egyelőre nem lehet pontosan megmondani, de az egészen biztos, hogy dinamizálja az utóbbi években lassuló ütemben növekvő vagy egyenesen stagnáló német gazdaságot.
Ami magát a konkrét rendezvényt illeti, a világbajnokság mind a 64 mérkőzését telt ház előtt rendezték, azaz a belépőket az utolsó szálig eladták. Sőt, a jegyeladás nem csak a szervezőknek volt nagy üzlet. Az EBay nevű internetes értékesítő cég például pénteken 4500 euróért (1 millió 260 ezer forintért) is adott el tiketteket a döntőre.
Horst R. Schmidt, a szervezőbizottság alelnöke így értékelt:
„Nemcsak annak örülünk, hogy minden belépőt eladtunk, hanem annak is, hogy az előzetes félelmek ellenére alig volt üres hely a stadionokban.”
Az óriási érdeklődés az eredményen is meglátszik: az előre kalkulált 430 millió eurós (120,6 milliárd forint) előirányzathoz képest további 20 millió eurót kasszíroztak a rendezők.
A személyszállítást végző társaságok, az italgyártó cégek, a szállodák és vendéglátóipari egységek, a ruhaipari és szurkolói ereklyéket gyártó (merchandising-) cégek és a biztosítótársaságok nagyot kaszáltak, mondta el Hans Russ, a müncheni Ifo Intézet munkatársa.
Reuters
Végeláthatatlan tömeg Berlin utcáin
A „konjunktúra-impulzus” ereje most még pontosan nem kiszámítható, de biztos, hogy a a már megindult növekedés folytatódik, sőt felgyorsul.
Christof Römer, a kölni Német Gazdasági Intézet közgazdásza az építőipari beruházások óriási volumenére hívta fel a figyelmet. Emellett még a pénzügyi szakemberek is kiemelték, hogy a világbajnokságnak a közhangulatra és kollektív pszichére gyakorolt hatása milyen sokat jelent, és a fogyasztást is fellendítheti.
Néhány ágazat esetében már konkrét számokról is beszámolhatunk. A Deutsche Telekom kommunikációs mamutvállalat a saját várakozásaihoz képest 350 millió euróval több bevételre tett szert. Miközben a T-Systems nevű leányvállalatuk a vb kommunikációs infrastruktúrájának üzembe állításával keresett óriási pénzeket, a T-Kom mindenekelőtt azoknak a beszélgetéseknek köszönhetően tett szert óriási haszonra, amelyeket a külföldi szurkolók honfitársaikkal folytattak.
A vasutat 15 millióval több utas vette igénybe, mint „békeidőben”, és ez ötmillióval haladta túl az előzetes számításokat.
Reuters
Sörsátor és óriáskivetítő ? százezer hektóliternyi volumenben fogyott a malátalé és az üdítőital