Giancarlo Fisichella a szombati időmérőn mutatott teljesítménye és első rajtsorba kerülése megnövelte az esélyét annak, hogy Fernando Alonso megnyeri a hazai versenyét. Tavaly a Kínai Nagydíjon láthattuk, hogyan segített az olasz akkor a McLaren-Mercedesek ellen Alonsónak hátvédként, ez a blokkolásos stratégia most is megismétlődhet. Csak éppen az ellenfél Michael Schumacher és az egyre jobb formába lendülő Ferrari lesz.
Sanghajban a konstruktőr-világbajnoki cím volt a tét, a Renault kétpontos vezetéssel érkezett Kínába a McLaren előtt. Úgy számoltak, hogy ha Alonso nyer, Fisichellának akkor is elég a hatodik helyen célba érnie, ha a McLaren-Mercedesek megszerzik a második és a harmadik helyet. A hangsúly a spanyol győzelmén volt, és ehhez Fisico hátvédmunkája is kellett.
A spanyol pilóta ünnepelne hazai pályánAlonso remélt diadalához Fisichella tökéletes vezetése is kell, ugyanis ha az olaszt az első boxkiállások előtt Schumacher megelőzi, ugrik a taktika, és izgulhat a spanyol közönség. Amely azután, hogy a hazai hős megszerezte a pole pozíciót, győzelmet szeretne ünnepelni a Circuit de Catalunyán.
„Ez az első pole-om Spanyolországban – mondta Alonso, aki tisztában van vele, hogy roppant nehéz lesz megszereznie a győzelmet. – A csapat nagyon izgatott, a szurkolók fantasztikusak, szenzációs hangulatot teremtettek a célegyenesben és a pálya többi pontján. Kiegyensúlyozott a mezőny, az időmérő első és második részéből való továbbjutás miatt is nagyon izgultunk. A Ferrari és Michael is erős, de nekünk a saját feladatunkra kell összpontosítanunk, és arra, hogy nehogy a második helynél rosszabbra kerüljünk. A vébé szempontjából ez még megengedhető, de az elsődleges cél természetesen a győzelem.”
Fisichella nem beszélt a győzelemről, pedig az idény előtt még a világbajnoki címről áradozott, és arról, hogy Alonso McLarenhez szerződése miatt előtte több esély nyílik a győzelemre. Előfordulhat, hogy versenyeztetik egymással a két Renault-pilótát, de kérdéses, hogy Fisichella tartani tudja-e Alonso tempóját.
Michael Schumacher természetesen bízik benne, hogy a Renault nem taktikázik ellene, de még inkább reméli, hogy a rajtnál vagy az első körök valamelyikében elhúz az olasz mellett, és Alonso nyomába eredhet. Ám annak is bátran áll elébe, ha az egész címvédő istállóval meg kell küzdenie.
Schumacher a jó rajtban bízik„A harmadik rajtkocka a pálya tiszta vonalán van, bízom benne, hogy ez előnyömre válik Fisichellával szemben – mondta a Spanyol Nagydíjat korábban hatszor is megnyerő Schumi. – Az időmérőn áldozatot kellett hoznunk a jó versenystratégia javára, most már arra kell törekednünk, hogy élni tudjunk a lehetőséggel. Eddig is fel voltunk készülve arra, hogy ilyen helyzetbe kerülünk, tehát nem ért meglepetés minket, és továbbra is hiszünk abban, hogy nyerhetünk.”
Schumacher megemlítette, hogy Jarno Trulli az egyik körében kissé feltartotta, és bár az olasz egy korábbi imolai sérelme miatt megfenyegette a ferrarist, a német nem esett neki a Toyota pilótájának. A japán istálló egyébként javuló formát mutat, Ralf Schumacher és Trulli a hatodik és a hetedik helyről, a két Honda közül rajtolhat – ezen még maga a csapatvezetőség is meglepődött.
A Renault és a Ferrari pilótái mögött sorakoznak tehát a japánok, akik vélhetően csak akkor kerülhetnek dobogóra, ha az előttük lévőket műszaki hiba akadályozza. Ám teljesítményükkel feladják a leckét a McLarennek, amely új mélypont felé süllyed: Kimi Räikkönen kilencedik és Juan Pablo Montoya 12. rajthelye legjobb esetben pontszerzést sejtet.
Veteránok az utolsó sorbanHasonlóan csalódott lehet David Coulthard és Jacques Villeneuve, a két jó barát ugyanis a rajtrács utolsó sorából vág majd neki a 66 körös futamnak. Coulthard az első időmérőn autója műszaki hibája miatt kicsúszott, és bár leállították az edzést, a szabályok szerint nem folytathatta. Aki ugyanis megáll az időmérő közben a pályán, legközelebb csak a versenyen ülhet autóba. Pedig a Red Bull-Ferrarik nagyon jól szerepeltek a szabadedzéseken, a korábbi teljesítményükhöz képest Christian Klien 14. pozíciója még nagyobb csalódásnak számít.
Villeneuve tudta, hogy tíz rajthelyes büntetést kapott a hét végét megelőző motorcseréje miatt (aztán az időmérő után – minden mindegy alapon – újabb erőforrást kapott a futamra), és nem is elsősorban az utolsó helyre sorolása miatt volt mérges. Inkább Fisichella bosszantotta fel a délelőtti szabadedzésen, az olasz még a nürburgringi időmérőn történtek (Villeneuve-re fogta, hogy nem jutott be a legjobb tízbe) miatt ráfékezett, és ettől Villeneuve kicsúszott a pályáról. A kanadai dühös volt, de megígérte, hogy ezzel lezártnak tekinti kettejük ügyét.
Spanyol Nagydíj, időmérő edzés: 1. | F. Alonso | Renault | 1:14.648 |
2. | G. Fisichella | Renault | 1:14.709 |
3. | M. Schumacher | Ferrari | 1:14.970 |
4. | F. Massa | Ferrari | 1:15.442 |
5. | R. Barrichello | Honda | 1:15.585 |
6. | R. Schumacher | Toyota | 1:15.885 |
7. | J. Trulli | Toyota | 1:15.976 |
8. | J. Button | Honda | 1:16.808 |
9. | K. Räikkönen | McLaren | 1:16.015 |
10. | N. Heidfeld | BMW | 1:17.155 |
11. | M. Webber | Williams | 1:15.502 |
12. | J. P. Montoya | McLaren | 1:15.801 |
13. | N. Rosberg | Williams | 1:15.804 |
14. | J. Villeneuve | BMW | 1:15.847 |
15. | C. Klien | Red Bull | 1:15.928 |
16. | V. Liuzzi | Toro Rosso | 1:16.661 |
17. | S. Speed | Toro Rosso | 1:17.361 |
18. | T. Monteiro | Midland | 1:17.702 |
19. | C. Albers | Midland | 1:18.024 |
20. | T. Sato | Super Aguri | 1:18.920 |
21. | F. Montagny | Super Aguri | 1:20.763 |
22. | D. Coulthard | Red Bull | mért idő nélkül |
---- Bernie Ecclestone szerint minden adva van ahhoz, hogy megállapodjon a csapatokkal a Formula–1 jövőjéről, ám még maga sem tudja, mikor jelentheti be a békekötést. A szóbeszéd szerint hamarosan hivatalossá válik, hogy a gyári csapatok is csatlakoznak a száguldó cirkusz jövőjét 2007 után öt évig garantáló Concorde-szerződéshez, de még húzódik az ügy. Az istállók és Ecclestone a sportág televíziós és reklámbevételeinek elosztásán vitatkoznak, de a „cirkuszigazgató” szerint már rég nem a pénz vezérli a másik oldalt.
„Ebben az ügyben már nem a részesedés játssza a főszerepet, hanem az emberi hülyeség – mondta Ecclestone. – Ha az ember elkezd egy harcot, csak azzal a tudattal száll ki, hogy ő nyert, máskülönben képtelen abbahagyni. Én már az egész vita kirobbanásakor azt mondtam: az ügy sajtóközleménnyel fog lezárulni, és ezt most is tartom. Már nagyon közel vannak álláspontjaink, abban a stádiumban vagyunk, amikor azt mondhatjuk, hogy pénteken megegyezünk. Most ezen a pénteken, a jövő héten pedig azon a pénteken.”
Ecclestone szerint a Renault példát mutat a többi istálló számára, mert valóban törekszik a költségek csökkentésére. A többiek viszont megtartanák a magas kiadásokat, csak éppen a pénzforrást bővítenék ki.
Ecclestone egyébként másokkal is tárgyal, most például azon dolgozik, hogy felvásárolja a belgiumi Spa-Francorchamps versenypálya üzemeltetési jogát.
Dráma a GP2-benDrámaian alakult szombaton az F1-es Spanyol Nagydíj GP2-es betétfutama, amelynek utolsó körében a francia Alexandre Prémat az első helyért folyó csatározás hevében meglökte az addig vezető csapattársát, Lewis Hamiltont. A brit gyorsan egyenesbe tette autóját, és így második lett. Ezzel az eredménnyel utolérte a pontversenyben vezető Nelson Angelo Piquet-t, aki a pole pozícióból indult, de boxutcabeli gyorshajtás miatt a versenyen megbüntették, és csak negyedik lett.
A GP2-SOROZAT 4. ÁLLOMÁSA, BARCELONA1. futam (39 kör, 180.327 km): 1. Alexandre Prémat (francia, ART) 57:24.150, 2. Hamilton (brit, ART) 2.187 mp h., 3. Ammermüller (német, Arden) 10.963 mp h. A pontverseny élcsoportja: 1. Piquet Jr. (brazil, Piquet) és Hamilton 34-34, 3. Lapierre (francia, Arden) 25 ---- Mondhatnánk, hogy Giancarlo Fisichellát a világbajnokság ezen szakaszában nem kötelezhetik a feltartó szerepére, hiszen bizonyosan ő is győzni akar. Ám Michael Schumacher zsinórban kétszer nyert, nagyon elkapta a fonalat, ráadásul a Michelin-mérnökök várakozásaival ellentétben ezúttal is bivalyerősnek tűnik. A Renault-nak nincs más választása, el kell játszatnia a hátvédet Fisicóval. Tavaly Alonso már világbajnokként indult Kínában, mégis az ő győzelmére épített a Renault, feláldozva az olasz dobogós helyezését. Fisichella akkor végül a negyedik lett, és most is könnyen lecsúszhat a pódiumról, hiszen Felipe Massa is tartani tudja majd az általa a verseny elején diktált tempót. Ha a technika nem szól közbe, a Renault és a Ferrari pilótáin kívül másnak nincs esélye a dobogóra kerülni.
NS-tipp: 1. Fernando Alonso
2. Michael Schumacher
3. Felipe Massa ----
A francia istálló huszadik duplájaFernando Alonso a 11. pole-ját szerezte meg, csapattársa, az utóbbi két alkalommal egyaránt 11. Giancarlo Fisichella pedig nyolcadszor kvalifikálta magát az első sorba. A Renault 46. „egyes” és 20. kettős edzésgyőzelmét aratta. Érdekesség, hogy amíg tavaly csak az utolsó nagydíjon született meg a második dupla edzéselsőség, addig az idén már a hatodikon.
Kapaszkodik a ToyotaA Toyota szép csendben kapaszkodik a rajtrácson, ebben az idényben most szerepelt a legjobban. Jarno Trulli fejlődése töretlen: Bahreinben a 14. volt, Malajziában a 9., miképpen Ausztráliában és Imolában is, a Nürburgringen már a 7. – ezt a teljesítményét ismételte meg Barcelonában. Ralf Schumacher is kezd magára találni a kezdeti nehézségek (17. és 22.) után, a melbourne-i időmérő óta egyetlen kivételtől eltekintve – amikor 10. volt az Európai Nagydíjon – mindig ő birtokolta a 6. pozíciót.
Villeneuve negatív rekordjaJacques Villeneuve sohasem indult olyan hátulról, mint a Spanyol Nagydíjon. A kanadai világbajnok az 1999-es Brazil GP-n a 21. rajtkockából vágott neki a versenynek, ezúttal 22.-ként startolhat. Idei legrosszabb edzéseredménye (19.) az Ausztrál GP-hez kötődött.