A Formula–1-es pályákon a boxutca mögött kis korzó, az úgynevezett paddock húzódik, amelynek a garázsokkal szembeni oldalán helyezkednek el a csapatok motorhome-jai. Ezek amellett, hogy a pilóták és a szerelők ellátását szolgálják egy-egy versenyhétvégén, az istállók a vendégeinek fogadására is tökéletesen megfelelnek. A bár és a fenséges konyha eddig is alapvető volt ezekben a mobil kiszolgálóegységekben, de az elmúlt néhány évben az extravagáns megoldások is előtérbe kerültek – fontos a külső.
Az egyik elkezdte, a többiek is rákaptakAz egészet a McLaren kezdte. Néhány éve a wokingiak rukkoltak ki a kívül fenséges, belül kifinomult acélpagodájukkal, amelynek a tetején mindegyik oldalon elegáns teraszok találhatók. Tavaly a Red Bull átvette a vezető szerepet a maga energiaállomásával, amely méretében és szolgáltatásaiban is lepipálta az addig mindenki által csodált és irigyelt építményt.
Az idén – a költségcsökkentő törekvések ellenére – valóságos versenyfutás alakult ki a csapatok között, Imolában meg kellett duplázni a paddock hosszát, hogy elférjenek a csapatok VIP-házai. A Red Bull mellett a BMW, a Williams és a Honda is teljesen felújította tavalyi motorhome-ját.
Persze továbbra is a két istállót működtető energiaital-gyártó cég viszi a prímet, építményét még a kolosszális jelző sem írja le hitelesen. Az Energy Station oldalról nézve olyan benyomást kelt, mintha egy óriási tengerjáró luxushajó lenne, amely tiszta üveg, alumínium és acél, és amelyen keresztül átlátszódnak a cég szimbólumai és színei.
Energiaállomás külön fészkekkelAz épület 31 méter hosszú, 14 méter széles és kilenc méter magas, ám néhány méterrel meg lehet emelni a tetőrészét, ahol éjszaka olyan szórakozóhely van, mint egy Las Vegas-i kaszinóban. Emellett van két „fészek” is, azaz a boxhoz közel található két másik imponáló szerkezet is, amelyek a technikai megbeszélések helyszínei. Ez a két ház olyan, mint két nagy fészek az ágak között.
Hogy Salzburgból Imolába szállítsák az épületet, 24 kamionra volt szükség, amelyet a San Marinó-i GP előtt 40 ember szerelt össze négy nap alatt. És miután vasárnap véget ért a nagydíj, egyből szét is bontották, hogy azonnal felpakolják és továbbszállítsák.
„Imolából a Nürburgringre elég könnyű volt elszállítani – mondta az egyik Red Bull-alkalmazott –, ám Németországból Barcelonába már nehezebb, hiszen igazi kihívás alig három nap alatt odautazni.”
A Red Bull új gyöngyszemében 150 alkalmazott dolgozik, húsz hoszteszlány azon serénykedik, hogy a 200 ülőhelyes, három blokkból álló három étteremben és bárban jól szórakozzon a VIP-vendégsereg. A konyha reggelire, ebédre és vacsorára nap mint nap 700-800 ételadagot készít el a szerelőknek, a mérnököknek és a vendégeknek.
Flavio Briatore szkeptikusA BMW Sauber nagyon találó és ugyanakkor költséges meglepetéssel szolgált az idén. Az éteri épületet, amely leginkább óriási fehér léggömbre hasonlít, hat hónapon át tervezték és alkották meg. Az alapterülete 400 négyzetméter, 16 méter hosszú, 14 méter széles és nyolc méter magas.
Az épület hatalmas, a gyár márkakereskedőire és az autószalonokon felépített standjaira is jellemző üvegportálja rögtön lenyűgözi az embert. Az összerakásához és lebontásához 12 munkásra van szükség, ők 36 óra alatt végzik el munkájukat. Főleg arra kell figyelniük, nehogy összegabalyítsák azt a 40 kilométer hoszszú elektromos vezetékhálózatot, amely a 20 munkapad és a 40 plazmatévé működtetéséhez szükséges.
A hozzáértők a posztmodern jelzővel illetik a Williams új motorhome-ját, amely a csapat klasszikus kék-fehér színeiben pompázik. Az épület két oldalsó része hatalmas fedett térrel van összekötve, amelybe óriási portálon keresztül lehet belépni. A középső udvar ötletét alkalmazta a Honda is, csak nála egy szinttel feljebb szalont is hozzáépítettek, amely a hatalmas üvegen át tökéletesen látszódik. A japán csapatnál negyvenen 40 óra alatt rakják össze, illetve bontják le a VIP-házat.
Az új VIP-csodákat látva mindenki azon tréfálkozik, hogy hamarosan Flavio Briatore is lemásolja a paddockban a híres szardíniai tengerparti lokálját, a Billionaire-t.
„Senkinek sem kell aggódnia, hiszen a Billionaire jó helyen van ott, ahol van. Ellenben itt tényleg úgy érzi magát az ember, mintha a New York-i felhőkarcolók között járna. És még azt mondják, hogy spórolás van” – mondta Briatore. ---- Bár a Renault és a McLaren szakemberei szerint a Michelin gumiknak kedvező aszfalt miatt a Ferrari nem lesz képes folytatni győzelmi sorozatát Barcelonában, a Scuderia már az első napon jelezte Spanyolországban, hogy bizony számolni kell vele. Az első szabadedzésen Felipe Massa és Michael Schumacher olyan jó időket autózott, hogy azt délután megközelíteni sem lehetett.
Igaz, az első egy órában a vasárnap versenyzők közül csak Szato Takuma teljesített mért kört, a többiek rápihentek a délutáni edzésre. Azon Anthony Davidson és Robert Doornbos mögött Fernando Alonso volt a leggyorsabb versenyző, a ferrarisok közül Schumi a hatodik, Massa pedig a 17. lett. A spanyol hazai pályán nagyon boldogan hajtott ki a pályára, még az sem zavarta meg, hogy kétezer dolláros pénzbírsággal sújtották boxutcabeli gyorshajtás miatt.
A pénteki szabadedzések összesített eredménylistája 1. Felipe Massa (brazil, Ferrari, Bridgestone) | 1:15.796* (23 kör) |
(átlag: 219.763 km/óra) |
2. M. Schumacher (német, Ferrari, B) | 1:16.099* (25) |
3. Wurz (osztrák, Williams-Cosworth, B) | 1:16.125* (51) |
4. Davidson (brit, Honda, Michelin) | 1:16.533 (62) |
5. Kubica (lengyel, Sauber-BMW, M) | 1:16.628* (55) |
6. Doornbos (holland, Red Bull-Ferrari, M) | 1:16.824 (49) |
7. Alonso (spanyol, Renault, M) | 1:16.860 (18) |
8. Klien (osztrák, Red Bull-Ferrari, M) | 1:17.086 (11) |
9. Fisichella (olasz, Renault, M) | 1:17.291 (19) |
10. Button (brit, Honda, M) | 1:17.414 (13) |
11. Barrichello (brazil, Honda, M) | 1:17.417 (17) |
12. R. Schumacher (német, Toyota, B) | 1:17.506 (26) |
13. Trulli (olasz, Toyota, B) | 1:17.610 (31) |
14. Heidfeld (német, Sauber-BMW, M) | 1:17.622 (19) |
15. Webber (ausztrál, Williams-Cosworth, B) | 1:17.908 (15) |
16. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) | 1:17.933 (4) |
17. Villeneuve (kanadai, Sauber-BMW, M) | 1:18.007 (15) |
18. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes, M) | 1:18.261 (6) |
19. Rosberg (német, Williams-Cosworth, B) | 1:18.283 (19) |
20. Coulthard (brit, Red Bull-Ferrari, M) | 1:18.410 (7) |
21. Jani (svájci, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:18.774 (52) |
22. Mondini (svájci, Midland-Toyota, B) | 1:18.910 (43) |
23. Speed (amerikai, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:19.257 (25) |
24. Liuzzi (olasz, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:19.334 (19) |
25. Albers (holland, Midland-Toyota, B) | 1:19.358 (16) |
26. Szato (japán, Super Aguri-Honda, B) | 1:19.616 (39) |
27. Monteiro (portugál, Midland-Toyota, B) | 1:20.311 (20) |
28. Montagny (francia, Super Aguri-Honda, B) | 1:22.222 (24) |
A csillaggal jelölt időeredmények az első szabadedzésen születtek, dőlt betűvel a tesztpilótákat írtuk. ---- „Izgatottak vagyunk, és ha az előzetes érdeklődés valósnak bizonyul a kétüléses versenyautók iránt, egy szabad percünk sem lesz” – mondta Paul Stoddart, a Minardi egykori tulajdonosa, aki augusztus 22-én és 23-án a Hungaroringen lehetőséget teremt arra, hogy bárki kipróbálja a Minardi kétszemélyes autóját. Baumgartner Zsolt, Patrick Friesacher, Chanoch Nissany és maga Stoddart is sofőrként dolgozik majd, de nem olcsó a mulatság, hiszen egy kör 2000, kettő 3500, három pedig 4500 euróba fog kerülni.