A motokrossz-világbajnoki sorozat az idén ünnepli 50. évadját, és ebben a különleges idényben tíz év után visszatér hazánkba a sportág elitje. Pedig ez éveken keresztül elképzelhetetlennek tűnt.
Yves Demaria, a mezôny egyik világbajnoka a vb-futam favoritja
Yves Demaria, a mezôny egyik világbajnoka a vb-futam favoritja
Kevés volt a pénz, nem voltak megfelelő pályák, és állandó viták adódtak a szakmán belül, így sokáig nem volt reális esélye annak, hogy bármely szakágban is Magyar Nagydíjat rendezzenek. A problémák zöme persze jelenleg is létezik, ennek ellenére egy lelkes csapatnak sikerült elérnie, hogy 1996 után ismét legyen vb-futam hazánkban. A 14 nagydíjból álló MX3 motokrossz-világbajnokság – 2004-ben a román futamon ebben a géposztályban nyert egyetlen vb-menőnk, Németh Kornél – negyedik viadalát vasárnap tartják a Pest megyei Nyáregyházán.
A 80-as évek végétől egészen a 90-es évek közepéig hazánkban rengeteg világbajnoki eseményt rendeztek. Volt enduro-, superbike-, gyorsasági és motokrossz-vb-futam is. Ez utóbbi szinte hagyománnyá is vált, hiszen a Cserénfán 1991 és 1996 között hat vb-viadalt láthatott a több tízezres közönség. Tíz év óta viszont semmi sem történt. Ugyan voltak Piliscséven Eb-futamok, a Hungaroringen felépült egy vb-re szánt pálya, ám a rendezés lehetősége csak álom maradt. Egészen mostanáig.
Nyáregyházára már megérkeztek a motokrossz-vb legnagyobb és legerősebb gépei. Az egykori 500, illetve 650 köbcentis világbajnokság utódjának számító MX3-vb-n a szabályok értelmében 260 köbcentisnél nagyobb kétütemű gépek, valamint 475 köbcentisnél öblösebb négyütemű gépek viaskodnak egymással. A monstrumok ereje megközelíti a 80 lóerőt! A mezőnyben csupán egy gyári csapat van, az osztrák KTM. A kéttagú gárdában motorozik a vb két legnagyobb neve, a francia Yves Demaria és a belga Sven Breugelmans, akik az elmúlt két évben elosztották egymás között a vb-címeket.
A gyári KTM-alakulat az idén is fölényben van: Demaria a Magyar Nagydíj előtt még hibátlan. A gyári pilóták legnagyobb ellenfelei közé elsősorban hondások és privát KTM-esek tartoznak. A magyar versenyzők közül Darók Adrián, Déczi Balázs, Grillmayer Gábor, Sáska Gábor és Rauscher Roland is megméreti magát.
A vb-viadal betétversenyeként megtartják a 125 köbcentis Európa-bajnokság harmadik viadalát is, amelyen az állandó Eb-résztvevő Borka János mellett Dilszky Gábor, Hujber Péter és Soóky Zsolt is rajthoz áll. Az összes magyar közül, beleértve a vb-re nevezetteket is, Borkának van a legnagyobb esélye a jó szereplésre.