Az évad utolsó edzésnapján a házigazda spanyolok Sergio Gadea, Daniel Pedrosa és Sete Gibernau révén mindhárom kategóriában megszerezték a pole pozíciót. Talmácsi Gábor a nyolcadik helyről várhatja a rajtot, és a szerződésével kapcsolatos hír, hogy a KTM megtartaná, de nem a 250-es, hanem a 125 köbcentis kategóriában.
Talmácsinak nem tetszik a KTM ajánlata – ultimátumot adott jelenlegi csapatának
Talmácsinak nem tetszik a KTM ajánlata – ultimátumot adott jelenlegi csapatának
Kezdjük azzal, ami mindenkit foglalkoztat: Talmácsi Gábor szerződésével. A magyar pilóta és menedzsere, Stefano Favaro szombaton találkozott Stefan Piererrel, a KTM nagyfőnökével, aki elmondta, Talmácsi számára nincsen már hely a gyár 250 köbcentis csapatában, viszont a nyolcadliteres géposztályban továbbra is igényt tartanának a szolgálataira.
Ez egyébként azt is jelenti, hogy a Talmácsi és Harald Bartol sportigazgató által korábban aláírt, a 250 köbcentis kategóriára vonatkozó szerződés semmis. Az ajánlat egyébként eléggé előnytelen, hiszen a KTM-nek az az elképzelése, hogy a gyári csapata mellett (amelyikben Mika Kalliót és Julian Simont versenyeztetné) egy másikat is alakítana, és ebben szerepeltetné Talmácsit. Pierer ugyanakkor arról biztosította a magyar versenyzőt, hogy ütőképes versenygépet kapna, és munkáját tapasztalt szerelők segítenék.
Persze ez az ajánlat sem Talmácsinak, sem menedzserének nem tetszik, úgyhogy kijelentette: csak akkor marad az osztrák istálló alkalmazásában, ha a gyári csapatban kap helyet, ellenkező esetben távozik – valószínűleg a Hondához.
A KTM vezetői vasárnapig mérlegelik a lehetőségeket, és amint meghozzák döntésüket, véglegesen eldől, hogy Talma jövőre hol folytatja pályafutását. Persze az időmérésen történtek mellett sem mehetünk el szó nélkül, hiszen az összetettbeli helyezés szempontjából a valenciai viadalnak óriási szerepe van – a tét Talmácsi számára az év végi harmadik hely.
A magyar a nyolcadik rajtkockánál ugyan jobbat remélt, de azért nem szomorkodik. A pénteki idejéhez képest három tizedmásodpercet javult, versenybeállításokkal a leggyorsabbak között volt, és egy kis szerencsével az időmérésen is előrébb végezhetett volna.
Csak hát a hajrában, amikor Talma puha gumikat tetetett fel, óriási forgalom volt a pályán, képtelenség volt gyors kört futni. De nemcsak neki nem sikerült, hanem csapattársának, Kalliónak sem. A finn húsz percig vezetett az edzésen, ám az utolsó pillanatokban Sergio Gadea és Mattia Pasini is megelőzte. A 21 éves Gadeának – aki Valenciától 20 kilométerre született – ez az első pole pozíciója.
Számunkra érdekes Pasini eredménye is, hiszen ő Talmácsi egyik ellenfele a bronzcsatában. Az öszszetett harmadik hely másik olasz várományosa, Marco Simoncelli három perccel a tréning vége előtt csúnyát esett, és csak a 11. helyen végzett.
Thomas Lüthi, a vb-cím legfőbb esélyese az edzésen csak néhány percig volt a leggyorsabb, de nem kockáztatott, megelégedett a negyedik idővel. A versenyen is kiegyezne ezzel a pozícióval, de még egy kicsit rosszabb helyezéssel is, hiszen fölényesen vezet, elég lenne neki a 13. hely is a vb-cím megszerzéséhez.
Valenciai Nagydíj, a gyorsasági motoros vb 17. futama, Valencia A rajtsorrend. 125 kcm: 1. Gadea (spanyol, Aprilia) 1:39.830, 2. Pasini (olasz, Aprilia) 1:39.833, 3. Kallio (finn, KTM) 1:39.899, …8. Talmácsi Gábor (magyar, KTM) 1:40.222, …31. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:42.574. 250 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 1:35.298, 2. Barbera (spanyol, Honda) 1:35.530, 3. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:35.768. MotoGP: 1. Gibernau (spanyol, Honda) 1:31.874, 2. Melandri (olasz, Honda) 1:32.111, 3. Hayden (amerikai, Honda) 1:32.217 Tv: Eurosport, 9.45–15.15 (élő)
Rossi 190-nel bukott
A két nagykategóriában is érdekesen alakult a második időmérés.
Az utóbbi két évben Valenciában verhetetlen Valentino Rossi 190 kilométeres sebességgel bukott, megsérült a lába, a könyöke és a nyaka, úgyhogy nem tudni, milyen állapotban várja a futamot (mindenesetre szombaton a bukása után visszaült a motorra, de csak a 15. lett). Pedig a győzelem rendkívül fontos lenne a MotoGP királyának, aki csak így tudná beállítani mentora, a legendás Mick Doohan rekordját.
A diadalra azonban pillanatnyilag a pole pozícióból induló Sete Gibernaunak van nagyobb esélye. A Valenciai Nagydíj történetében első spanyol királykategóriás rajtelsője hat tizeddel megdöntötte a pályacsúcsot, ráadásként pedig luxus BMW-t nyert. Ő diadalmaskodott ugyanis a barcelonai IRTA-teszten és a nagydíjak időmérőinek összetettjében – 3.5 másodperccel megelőzve Rossit.
A 250 köbcentis kategória időmérése után Daniel Pedrosa nem lett ugyan gazdagabb egy kocsival, viszont kiharcolta a pole pozícióból való indulás jogát, ráadásul átadta a múltnak Marco Melandri három évvel ezelőtti pályacsúcsát. A pénteken leggyorsabb Casey Stonernek ezzel szemben nagyon nem ment: hatalmas bukása miatt nem tudott javítani, csak hetedik lett.
Csúcsforgalom Talmácsi Gábor (125 kcm, KTM, 8. hely): – A futómű és a motor tökéletes, ám az időmérőn nem volt szerencsém – nem tudtam kihasználni a gumik nyújtotta lehetőséget. Az utolsó néhány percben ugyanis olyan nagy volt a forgalom a pályán, hogy folyamatosan feltartottak. Egyetlen tiszta kört sem tudtam menni. Tóth Imre (125 kcm, Aprilia, 31. hely): – Nagyon szomorú vagyok, hogy hiába voltunk itt tesztelni, nem sikerült jól beállítani a motor futóművét. A teszten a tavasszal 1:41.3-at mentem, most pedig még ezt sem tudtam elérni. Pechem volt, majdnem mindegyik gyors körömet elrontotta valaki. A versenyen persze bármi megtörténhet, de a pontszerzésben már nem bízom.