Száguldás majdnem 9000 kilométeren át, homokviharok, dűnék, tevefüves szakaszok, por és rengeteg szenvedés. A végén éppen ezért ünnepelni kellene - kivéve akkor, ha a Dakar-mezőny elveszíti egyik legnagyszerűbb tagját.
Fabrizio Meoni halála rányomta a bélyegét az egész versenyre. A dobogón egy fásult motoros győztest láthatott a közönség, aki zászlót tartott a kezében. A KTM Dakar-győztesei: Fabrizio Meoni és Richard Sainct. Egy ember, aki néhány hónapon belül két barátját veszítette el. Cyril Despres életének legboldogabb napja lehetett volna a tegnapi, ha nem történik az a szörnyű baleset kedden délelőtt.
Most azonban szomorúan álldogál a dogobón, és hallgatja, amint a KTM csapatfőnöke elköszön az olasz legendától: "Ciao Fabrizio! Grazie!" A magasba emeli a trófeákat, de elmarad az örömujjongás, elmarad a pezsgőzés.
Két kék motor hiányzott a dobogórólA mór megtette a kötelességét, a mór mehet.
Cyril Despres beváltotta a barcelonai rajtkor tett ígéretét (Meonival megfogadták, hogy a Fáraó-ralin elhunyt Richard Sainct emlékére mindketten felállnak a dobogóra Dakarban - legalább ő megtehette), és végre hazamehet, hogy egyedül lehessen a fájdalmával. Ahol békén hagyják, ahol nem kérdezgetik állandóan. "Hetek, hónapok is eltelnek majd, mire túlteszem magam a barátaim elvesztésén - mondta Despres a célban. - Örülnöm kellene, ugyanakkor szomorú vagyok, mert két kék motor hiányzott a dobogóról. Már csak hárman vagyunk a csapatban. Hogy félek-e ezután motorra ülni? Egyáltalán nem. Élvezem, amit csinálok, profi versenyző vagyok, aki gyorsan akar menni."
A dobogó második fokára a fiatal spanyol, Marc Coma állhatott (ő ezzel az eredménnyel is hihetetlenül boldog volt, hiszen eredetileg az volt a terve, hogy a dobogónak legalább az alsó fokát elcsípi), a harmadikra pedig a dél-afrikai Alfie Cox. Nem sokakat érdekelt ezen a napon, de a tényekhez tartozik, hogy az amerikai Kellon Walch megszerezte pályafutása első Dakar-szakaszgyőzelmét. ----
Klement Tibor nem sokáig pihent, a volt soproni klubvezetô a ligában dolgozik tovább
Az autósoknál a Mitsubishi-istálló megszerezte tizedik elsőségét (sorozatban az ötödiket), és ezzel csúcstartóvá vált a viadal történetében. Pedig a címvédő nagyon ideges volt reggel. Stéphane Peterhansel elárulta, bár ez csak rövid szakasz, sohasem könnyű teljesíteni, és bármi megtörténhet. "Nagy győzelem volt ez számomra - vallotta be a franciák hőse. - Sokkal nehezebb, mint az előző évben, mivel a különbség köztem és Luc között sokkal kisebb volt mint tavaly. Ez is azt mutatja, milyen remek küzdelmet vívtunk egészen a viadal végéig."
Ez természetesen csak féligazság, hiszen ha a másodikként érkező Alphand támadni kezdte volna az éllovast, a csapat minden bizonnyal közbelép (mégsem tűrhette volna a vezetőség, hogy két pilótája egymást üsse ki a nagy csatában). Mindenesetre Peterhansel méltán érdemelte ki a "Monsieur Dakar" nevet. Hatszor nyert motorral és kétszer autóval - előtte mindössze egy embernek sikerült az a bravúr, hogy mindkét kategóriában diadalmaskodjon: az illető urat úgy hívják, hogy Hubert Auriol, ő motorral kétszer, autóval egyszer nyert.
Szóval Peterhansel előtt minden tekintetben le a kalappal: viccesen azt mondta a célban, meg sem áll a hatodik autós győzelméig.
A dobogó harmadik fokára a Volkswagen csapat képviseletében Jutta Kleinschmidt kisaszszony állhatott fel, és látszott rajta, ő is tökéletesen elégedett az eredménnyel. Rengeteget küzdött ezért a "bronzért", három nappal a vége előtt mégis úgy tűnt, hogy hiábavaló volt minden erőfeszítése.
A kamionosoknál változás a végénA kormányművel voltak gondjai, és a csapat akkor mindent feláldozott a harmadik helyért. Az első Dakarját teljesítő amerikai Robbie Gordon megállt segíteni, és az egész csapat erőn felüli munkát végzett. Így a gyári Nissan-csapat egyetlen top tízben lévő pilótájának meg kellett elégednie a negyedik pozícióval.
A kamionosoknál az utolsó napra is maradt egy kis izgalom: az összetettben eredetileg második helyen álló Hans Bekxet technikai szabálytalanság miatt kizárták a versenyből, így a második helyet Sugavara Josimasa vette át. A győztes kilétéhez természetesen kétség sem férhetett: a szinte végig vezető Firdaus Kabirov hatalmas ováció közepette pezsgőzött a Kamaz tetején. ----
27. Telefónica Dakar-rali16. (utolsó) nap, Dakar-Dakar (összekötő szakasz: 37 km, szelektív szakasz: 31 km)Autósok: 1. Saby, Perin (francia, Volkswagen Touareg) 19:00, 2. Magnaldi, Forthomme (francia, belga, Honda Buggy Evo3) 20:00 mp h., 3. Vatanen, Siviero (finn, olasz, Nissan Pick-Up) 57 mp h., …15. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Frontera) 3:57 p h., …54. Liszi, Rack (magyar, Mitsubishi Pajero) 12:16 p h., …65. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Pick-Up) 15:53 p h., …74. Palik, Darázsi G. (magyar, Nissan Pick-Up) 1:11:00 ó h.
Motorosok: 1. Walch (amerikai, KTM 660) 17:17, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM 660) 52 mp h., 3. Verhoef (holland, KTM 660) 55 mp h., …30. Varga (magyar, KTM 660) 3:58 p h., …53. Nagy P. (magyar, KTM 660) 6:15 p h.
Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 24:52, 2. Duisters, Geusens, El Bouzidi (belga, belga, holland, DAF) 1:43 p h., 3. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 3:05 p h., …31. Szaller, Farkas, Keresztesi (magyar, Mercedes) 12:31 p h., …34. Darázsi Zs., Tagai, Szalai (magyar, MAN) 17:40 p h.
Az összetett végeredményeAutósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero V60) 52:31:39, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 27:14 p h., 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 3:22:00 p h., …18. Palik, Darázsi G. 25:52:20 ó h., …21. Szalay, Bunkoczi 26:45:41 ó h., …33. Kis, Czeglédi 33:06:29 ó h., …66. Liszi, Rack 65:10:29 ó h.
Motorosok: 1. Despres (francia, KTM 660) 47:27:31, 2. Coma (spanyol, KTM 660) 9:17 p h., 3. Cox (dél-afrikai, KTM 660) 11:29 p h., …27. Varga 12:00:03 ó h., …81. Nagy 39:0:16 ó h.
Kamionosok: 1. Kabirov 71:13:55, 2. Sugavara J. (japán, Hino Ranger) 6:04:19 ó h., 3. Vismara (olasz, Mercedes Unimog) 6:46:28 ó h., …16. Darázsi Zs. 21:09:48 ó h., …30. Szaller 41:14:43 ó h.