Turi Tamás az abszolút bajnok

Vágólapra másolva!
2004.10.24. 22:43
Címkék
Tizennyolc éve várt erre a pillanatra. Állt az idei utolsó futam céldobogóján, fogadta a gratulációkat, békésen tűrte, hogy pezsgőben fürdetik, és közben mérhetetlenül boldog volt. A kocsi mellett állók törölgették a könnyeket a szemükből, Turi Tamás arcáról azonban letörölhetetlen volt az a félszeg mosoly, amely mindig is jellemezte.
Tizennyolc éve várt erre a pillanatra. Azóta, hogy másodosztályú bajnokká koronázták. Megdolgozott érte, és mondjuk ki bátran: megérdemelte ezt az abszolút magyar bajnoki címet. Ô volt az, akiről mindig mindenki azt mondta, hogy a mezőny egyik legtehetségesebb pilótája, ám a topkategóriában ezt valahogy sohasem sikerült bizonyítania. Nem volt ütőképes autója, vagy ha volt, nem maradt pénz arra, hogy az egész idényt teljesítse.

Nem fogta vissza magát

Turi Tamás (jobbra) és Kerék István úgy lett abszolút bajnok az idén, hogy stílusosan az utolsó viadalt, a Zemplén-ralit is megnyerte (Fotó: Danis Barna)
Turi Tamás (jobbra) és Kerék István úgy lett abszolút bajnok az idén, hogy stílusosan az utolsó viadalt, a Zemplén-ralit is megnyerte (Fotó: Danis Barna)
Turi Tamás (jobbra) és Kerék István úgy lett abszolút bajnok az idén, hogy stílusosan az utolsó viadalt, a Zemplén-ralit is megnyerte (Fotó: Danis Barna)
Most is döcögősen indult az év, de itt volt a Skoda Octavia WRC (amelyről a sarat most szintén pezsgővel mosták le a csapattagok), és amikor az első két futamot megnyerte, már tudni lehetett, ha a fene fenét eszik, Turi Tamás akkor is előteremti a pénzt a teljes idényre. Összeállt egy jó csapat, és még ha az autó talán nem is a legjobb a mezőnyben, lelkesedéssel pótolták a hiányosságokat. Az újdonsült bajnok bevallotta: az év elején nem hitte, hogy sikerülhet. Kemény szezon volt, nagyon jó ellenfelekkel kellett megküzdenie, de végül győzött. Végre megszerezte a hőn áhított bajnoki címet.
Valóra vált egy álom, és most már talán Turi is nyugodtan alszik majd, mert az utóbbi hetekben az izgalom miatt bizony volt egy-két zaklatott éjszakája. "Még fel sem fogtam, hogy magyar bajnok vagyok - lelkendezett a skodás sofőr. - Szerintem minimum egy nap még kell ahhoz, hogy feldolgozzam, és azután még jobban fogok örülni. Ma már nem kellett sietnünk, és amikor megnyertük az első szakaszt, elhatároztam, hogy visszafogom magam. Sikerült is körülbelül a gyorsasági feléig, aztán megint ráálltam a gázra, mert átfutott az agyamon, hogy ez a sok ember azért áll itt a pályák szélén, mert azt akarja, hogy látványosan autózzunk."
A navigátorok idény közben ritkán jutnak szóhoz, a feladatuk azonban legalább olyan fontos, mint a pilótáké - az ő dolguk, hogy mindenhol idejében ott legyen az autó, hogy a kritikus helyzetekben megnyugtassák a pilótát, hogy precízen, pontosan diktálják az itinert. Kerék István sohasem vágyott szereplésre, most is csak annyit mondott: jól indult az év, és bár volt egy hullámvölgy, a végére minden hibátlanul alakult. "Mégiscsak jó autó ez a Skoda, és persze Tomi is nagyon jó pilóta" - mosolygott, és a maga részéről ezzel lezártnak tekintette az ügyet.
Az újdonsült bajnok ünneplését a tavalyi éllovas Benik Balázs a dobogó mellől nézte, hiszen ő érkezett a második helyen ezen a viadalon, és talán visszaemlékezett az egy évvel ezelőtti Zemplén-ralira, az akkor érzett boldogságra. Most csak akkor lett volna esélye arra, hogy megvédje a címét, ha nyer, és legalább még egyvalaki befurakodik közéje és Turi közé. Ám erre elszállt az esély, amikor Aschenbrenner György a szombati második gyorsasági szakaszon kiesett (az autó elejével és hátuljával is nekicsúszott egy-egy villanyoszlopnak), Herczig Norbert autójában pedig eltört a kipufogócsonk, emiatt több mint egy percet veszített. ---- Szóval Beniknek ezúttal meg kell elégednie a második hellyel - a versenyen és a bajnokságban egyaránt. De nincs elkeseredve emiatt, sőt, azt mondja, alig várja már a következő idényt, hogy visszavághasson. Előtte azonban még rajtol az Európa-kupa-sorozatba is beszámító osztrák Waldviertel-ralin - hétfőn indul, kedden pedig már tréningezik, úgyhogy túl sok ideje nem marad a pihenésre.
Herczigék lettek a harmadikok ezen a viadalon, a fent említett technikai gondok miatt esélyük sem volt előrébb kerülni. Ráadásul a kocsi még vasárnap is rájuk ijesztett: eldurrant az egyik olajcső, az olaj ráfolyt a kipufogóra, ennek következtében ijesztő lángok csaptak föl az Octaviából. A navigátor, Tóth Imre azonban résen volt, hamar eloltotta a tüzet, de attól kezdve a páros egyik tagja sem volt kifejezetten nyugodt. A harmadik hely végül azt jelentette számukra, hogy Aschenbrenner mögött (aki a kiesése miatt nulla pontot mínuszolt, tehát utóbb jelentéktelenné vált az ezzel kapcsolatos vita) negyedikként végeztek az öszszetettben.

Spitzmüller: hétből hét siker

A WRC-sek közül még Michna Ottó vitte célba a Hyundai Accent WRC-t - az abszolút ötödik helyezés az idei legjobb eredménye, csakúgy, mint Spitzmüller Csabának az abszolút negyedik. Utóbbi pilóta eredményének értékét növeli, hogy egy N-csoportos autóval érte el, azzal a Mitsubishi Lancerrel, amellyel egy futammal a bajnokság vége előtt már megszerezte a kategóriabajnoki címet. S hogy miért állt akkor rajthoz az idényzárón? Hogy mi motiválta? Hát az, hogy hét versenyből hetet megnyerjen - korábban ugyanis ez kevés embernek sikerült. Persze, azért az is nyomott valamit a latban, hogy meg akarta szerezni az abszolút hatodik helyet - ezért végül nem kellett nagyon megküzdenie, hiszen legfőbb riválisa, ifjabb Angyalfi Károly technikai gondok miatt elindulni sem tudott a versenyen.
Spitzmüller mögött, az N-csoport második helyén Botka Krisztián érkezett, aki hatal-mas csatát vívott Rabócsi Tiborral, de végül a korábbi autókrosszbajnoknak sikerült megelőznie a korábbi ralikrosszbajnokot.
Érdekesség, hogy a Botka család nemcsak Krisztián sikerének örülhetett, ugyanis bátyja, Dávid megszerezte pályafutása első A8-as kategóriagyőzelmét. Az abszolútban ez a hatodik pozíciót jelentette számára, méghozzá úgy, hogy az utolsó gyorsasági szakaszon 1.4 másodperces előnyre fordította a majdnem öt másodperces hátrányát Kakuszi Zsolttal szemben. Utóbbi pilóta azonban nem volt különösebben szomorú emiatt, hiszen a Szuper1600-as kategóriában így is megszerezte a győzelmet, ami az összetettben az ezüstöt jelentette a számára.
Az idénynek vége, következhet a megérdemelt pihenés - no meg a felkészülés a következő erőpróbákra. ---- Abszolút végeredmény:
1. Turi Tamás, Kerék István (Turi Rally Team, Skoda Octavia WRC) 53:32.5
2. Benik, Rácz (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 27.4 mp h.
3. Herczig, Tóth I. (Herczig Autósport, Skoda Octavia WRC) 2:19.3 p h.
4. Spitzmüller, Bahor (Pacotti Motorsport, Mitsubishi Lancer Evo6) 3:29.6 p h.
5. Michna, Zsiros (Husqvarna Racing Team, Hyundai Accent WRC) 4:32.8 p h.
6. Botka D., Komáromi (Botka Rally Team, Mitsubishi Lancer Evo6) 4:52.1 p h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik