Úgy mókáztak, mint a kölykök. Felgurultak a céldobogóra, és amikor már terhes volt a tömeg ünneplése, elkötötték az 50 köbcentis minimotorokat, és vad száguldozásba fogtak. Aztán viszszafelé áthajtottak a céldobogón, és együtt kísérték Joan Romát a pódiumra. Richard Sainct-en és Cyril Despres-n nem nagyon látszott, hogy megviselte volna a második, illetve a harmadik helyezés, sőt őszintén örülni tudtak spanyol társuk sikerének. (Utóbb Sainct azért viccesen azt mondta: jó, hogy Roma megérdemelte már ezt a sikert, no de egy győzelem bőven elég is volt neki.)
18. nap, Dakar–Dakar (január 18.)összekötô szakasz: 45 km, speciálszakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km
18. nap, Dakar–Dakar (január 18.)összekötô szakasz: 45 km, speciálszakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km
18. nap, Dakar–Dakar (január 18.)összekötô szakasz: 45 km, speciálszakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km
18. nap, Dakar–Dakar (január 18.)összekötô szakasz: 45 km, speciálszakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km
Szóval jó hangulatban zajlott a vasárnapi ünneplés a dobogón, ami nem is csoda, hiszen spanyol versenyzőnek még sohasem sikerült megnyernie a Dakart. Vagyis 26 évig vártak erre a sikerre. Maga a motoros viszonylag jól viselte a felé záporozó kérdéseket, nem okozott neki nehézséget, hogy hol spanyolul, hol franciául, hol pedig angolul kérdezték, viszont amikor állva ünnepelte a tömeg: akkor elsírta magát.
Peterhansel (balra) szűk ötvenperces elônnyel nyert Maszuoka elôtt, akivel a befutót követôen összeállt egy fotó erejéig
Peterhansel (balra) szűk ötvenperces elônnyel nyert Maszuoka elôtt, akivel a befutót követôen összeállt egy fotó erejéig
Ez már nem a céldobogón történt, hanem a verseny utáni sajtótájékoztatón. A férfi, akinek ez már a kilencedik Dakarja, és aki korábban csak egyszer ért célba, a férfi, aki többször küzdött már a győzelemért, de végül mindig vagy esés, vagy technikai hiba lett a vége. Az idén stílust váltott: azt mondja, megértette a Dakar lényegét. Hogy hideg fejjel kell gondolkodni még a legnehezebb helyzetben is, hogy rohanás helyett ésszel kell motorozni. Úgy néz ki, a kis "Nani", akire mindenki azt mondta, hogy a forrófejűsége miatt az életben nem fog Dakart nyerni, végre felnőtt. Ott állt a dobogó tetején, és potyogtak a könnyei, miközben a sajtószobában állva tapsoltak és éljeneztek neki. Valóra vált a gyerekkori álma: "Kissrác koromban édesanyám megvette nekem a Dakar históriáskönyvét – emlékezett Roma. – Minden éjszaka azt olvastam, mégsem álmodtam róla, hogy egyszer én is itt fogok versenyezni a Dakaron, sőt megnyerem a versenyt. Rendkívül jó érzés a Dakar-történelem részévé válni."
Joan Roma személyében elôször nyert spanyol versenyzô a sivatagi show-n
Joan Roma személyében elôször nyert spanyol versenyzô a sivatagi show-n
A győzelem hírére egyébként Spanyolországban hatalmas fiesta vette kezdetét, Roma azt mondta: egy kicsit mindenki megőrült. Régen vártak már erre a sikerre, és semmi kétség: méltó módon meg is ünneplik. Érdekesség egyébként, hogy az autós győztes legnagyobb szurkolója nem más, mint a motoros éllovas Nani Roma. "Peterhansel volt az én hősöm – vallotta be Roma. – Emlékszem, 1993-ban volt egy enduroverseny Assenben, és amikor zuhanyozott, elloptam a pólóját és a zokniját. Még mindig megvannak azok a ruhadarabok." Szóval Peterhansel már jó néhány évvel ezelőtt is hősnek számított. De mitől ne lett volna az, hiszen hatszor megnyerte a Dakart motorral! Most pedig ő lett a második olyan versenyző a viadal történetében, akinek motorral és autóval is sikerült nyernie. (Az első Hubert Auriol,igaz, ő motorral "csak" kétszer tudott győzni.)
26. Telefónica Dakar-rali 18. (utolsó) nap, Dakar–Dakar (összekötô szakasz: 45 km, szelektív szakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km). Autósok: 1. Colin McRae, Tina Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 14:24, 2. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 41 mp h., 3. el-Attijan, Bartholome (katari, Mitsubishi Pajero) 43 mp h., 4. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 59 mp h., 5. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 1:04 p h., 6. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 1:09 p h., …41. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 8:19 p h. Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM LC4) 14:49, 2. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 10 mp h., 3. Lundmark (svéd, KTM 660) 47 mp h., 4. Meoni (olasz, KTM LC8) 50 mp h., 5. Roeseler (amerikai, KTM LC8) 1:12 p h., 6. Fretigné (francia, Yamaha 2WD) 1:16 p h. Kamionosok: 1. Hans Stacey, Toon van Genugten, Eddi Chevallier (holland, DAF) 18:51, 2. Bekx, Flipsen, Blom (holland, Ginaf) 37 mp h., 3. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 1:18 p h., …26. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 8:02 p h.
Igazság szerint már tavaly megérdemelte volna az első helyet, hiszen jóformán a verseny kezdetétől vezetett, ám az utolsó előtti napon beütött a krach. Az eset rányomta a bélyegét az idei viadalra, a francia pilóta végig nagyon visszafogottan nyilatkozott, csak a célban mert igazán örülni. "Most úgy érzem, hogy autóval jobb nyerni, mint motorral, mert így meg tudod osztani valakivel a boldogságodat. A navigátorod ugyanis ugyanazt érzi, amit te, nem kell neki megmagyarázni a megmagyarázhatatlant" – mondta Peterhansel. A célban már várta őt a francia sportminiszter gratuláló levele, no meg több száz szurkolója, akik lélegezni is alig hagyták. A franciáknak is nagyon kellett már egy autós hős – és most lám, megkapták. Az oroszok meg továbbra is Vlagyimir Csaguint ünnepelhetik, aki már a negyedik (2000, 2002, 2003, 2004) Dakar-sikerét ünnepelhette. Véget ért tehát a 26. Dakar-rali. A 400 rajtoló jármű közül mindössze 163 (tehát a mezőny 41 százaléka) ünnepelhetett a dakari célban. A 14 szelektív szakaszon (a prológot nem számolták ide) hat különböző győztest avattak a motorosok, nyolcat az autósok és ötöt a kamionosok. Egyhangúságról tehát ezúttal sem lehetett beszélni…
A végeredmény. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 53:47:37, 2. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 49:24 p h., 3. Schlesser 3:00:33 ó h., 4. Alphand 3:55:58 ó h., 5. Mayer, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 5:46:17 ó h., 6. Saby, Stevenson (francia, brit, Volkswagen Touareg) 6:54:03 ó h., …52. Szalay Balázs 54:55:22 ó h. Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 55:56:28, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 12:38 p h., 3. Despres 44:31 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 49:06 p h., 5. Ullevalseter 2:04:33 ó h., 6. Meoni 3:05:57 ó h. Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 68:13:49, 2. Kabirov, Beljajev, Kamalov (orosz, Kamaz) 53:38 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:28:28 ó h., …37. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert 53:58:49 ó h.