Roma megfogadta a tanácsot

TÓTH ANITA jelenti DakarbólTÓTH ANITA jelenti Dakarból
Vágólapra másolva!
2004.01.17. 22:57
Címkék
Patrick Zaniroli mániákus. Ezt a kijelentést az egyik motorversenyző tette, nem sokkal azután, hogy beért Dakarba. A fenti mondatból világosan kiderül: a sivatagi show sportigazgatója még az utolsó előtti napon sem kímélte a megfáradt versenyzőket. Űzte, hajtotta őket, tevefüveken, buckákon át. Ôk pedig tűrtek, hiszen tudták, ha ezt is túlélik, akkor már biztosan nem jön rosszabb. A zárónapon ugyanis már mindössze 30 kilométer a penzum, azt meg fél lábon is kibírják.
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
17. nap, Nuáksut–Dakar (január 17.)Összekötô szakasz: 70 km, speciálszakasz: 210 km, összekötô szakasz: 395 km
De nézzük, mi történt szombaton! Hosszú nap volt, bár nem a szelektív szakasz (az "mindössze" 210 kilométer volt), hanem az össztáv miatt. Jutta Kleinschmidt megszerezte első szakaszgyőzelmét a Dakaron (legutóbb 2002-ben nyert, a Tichit–Kiffa szelektíven), más kérdés, hogy utóbb ezt a részsikert valószínűleg nem neki adják majd, hanem a második helyen érkező Luc Alphandnak, hiszen a német hölgyet valószínűleg néhány hét múlva kizárják a Dakarról. A szabályok szerint ugyanis a sivatagi show-n induló topautókon az összes alkatrészt ki lehet cserélni – kivéve a motort. A Volkswagen-csapat azonban körülbelül fél távnál éppen az erőforrást cserélte ki a Touaregben. Első körben kizárták a Dakar eddigi egyetlen női győztesét, de ő fellebbezett, a nemzetközi szövetség elé szeretné vinni az ügyet. Persze, a kizárás ennek ellenére nem kérdéses, csak éppen halasztódik az ügy. Addig pedig a Volkswagen élesben tudja tesztelni az "újszülöttjét".
Persze, a fent említettek a jelentőségüket vesztik, ha az összetett állásra nézünk, hiszen ott a Mitsubishik minden kétséget kizáróan uralják a "terepet". Így volt ez az utóbbi napokban, sőt, hetekben is, ezért aztán egyáltalán nem meglepő, hogy Stéphane Peterhansel vezet a versenyben. A francia lehet a Dakar történetének második olyan pilótája, aki motorral és autóval is nyerni tud (az első Hubert Auriol volt). Peterhansel azonban a hatalmas fölénye (51:23 perc) ellenére óvatosan fogalmaz. Még mindig nem mer a győzelemre gondolni (tavaly az utolsó előtti napon csúszott ki a kezéből), még mindig csak "újabb nagy lépésről" beszél. "Tudtam, hogy ma veszítünk majd néhány percet, de szerencsére volt miből – mondta Peterhansel. – Nem volt más célom, mint óvatosan végigmenni a szakaszon, amely egyáltalán nem volt könnyű. Rövid volt, de velős, különösen a navigáció szempontjából. Hogy mi lesz holnap? Meglátjuk. De ma újabb nagy lépést tettünk a győzelem felé."

Richard Sainct nagyszerűen motorozott, de valószínűleg egy korábbi esése miatt már nem elôzheti meg Nani Romát
Richard Sainct nagyszerűen motorozott, de valószínűleg egy korábbi esése miatt már nem elôzheti meg Nani Romát
Richard Sainct nagyszerűen motorozott, de valószínűleg egy korábbi esése miatt már nem elôzheti meg Nani Romát
A címvédő Maszuoka Hirosi is óvatosan vezetett, hiszen tudta: normális körülmények között a csapattársát már nem tudja utolérni. A hajó akkor ment el, amikor gondja volt a váltóval, az akkor elveszített időt képtelenség volt ledolgozni.
A motorosoknál Richard Sainct nagyon belehúzott, de ez is kevés volt az üdvösséghez. Hiába húzta a gázt, ahogyan csak bírta, még mindig maradt öt perc különbség közte és az éllovas Joan Roma között. Hiába no, a Dakaron elég egyetlen apró hiba – és Sainct hibázott… A Tanger és el-Rasidia közti szakaszon elesett, és ezzel úgy tűnik, mindent elveszített. Arról nem is beszélve, hogy megsérült a könyöke, úgyhogy napokig fájdalomcsillapítót kellett szednie. "Nani" Roma ellenben úgy tűnik, szépen lassan megtanulta a Dakar matematikáját. Ez a kilencedik Dakarja, és bár korábban többször esélye volt a végső sikerre, mindössze egyszer ért célba. Hiába nyert enduroviadalokat, hiába volt rendkívül gyors, a Dakaron nem termett neki babér. "Meoni egyszer azt mondta nekem, próbáld megérteni ezt a versenyt, de én nem tudtam, mire gondol – vallotta be Roma. – Most már értem, most már tudom, hogy itt az a lényeg, hogy mindig megőrizd a hidegvéred. Minden nap, minden nehéz pillanatban. Mert ez a győzelem kulcsa. Bevallom, sokszor eszembe jut a győzelem, de igyekszem nem gondolni rá. Nem tudom, végül sikerül-e nyernem, annak mindenesetre nagyon örülök, hogy itt vagyok Dakarban."
Nemcsak az első, a harmadik helyért is ádáz csata dúl, és abban pillanatnyilag Cyril Despres áll jobban, igaz, az előnye mindössze három perc Alfie Coxszal szemben. Ha minden jól megy, ennek már elégnek kell lennie. Ugyanis vasárnap az utolsó (immár elég rövid) felvonás következik…

26. Telefónica Dakar-rali
17. nap, Nuáksut–Dakar (összekötő szakasz: 70 km, szelektív szakasz: 210 km, összekötő szakasz: 395 km). Autósok:
1. Jutta Kleinschmidt, Fabrizia Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 2:34:49, 2. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 59 mp h., 3. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:24 p h., 4. El-Attijan, Bartholome (katari, Mitsubishi Pajero) 2:03 p h., 5. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 2:41 p h., 6. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 3:31 p h., …43. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:38:25 ó h.
Motorosok: 1. Richard Sainct (francia, KTM LC4) 2:21:48, 2. Roma (spanyol, KTM LC4) 2:05 p h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 2:24 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 4:40 p h., 5. Meoni (olasz, KTM LC8) 5:51 p h., 6. Fretigné (francia, Yamaha 2WD) 7:39 p h.
Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Dzsamil Kamalov (orosz, Kamaz) 3:01:13, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 8:14 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 9:43 p h., …35. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 1:58:47 ó h.
Az állás 14 szakasz (kettőt töröltek a programból) után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel (francia, Mitsubishi Pajero) 53:28:32, 2. Maszuoka 51:23 p h., 3. Schlesser (francia, Schlesser-Ford) 3:03:47 ó h., 4. Alphand 3:59:22 ó h., 5. Mayer (német, Mitsubishi Pajero) 5:48:24 ó h., 6. Saby (francia, Volkswagen Touareg) 6:56:51 ó h., …46. Szalay 54:23:26 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma 55:39:22, 2. Sainct 5:02 p h., 3. Despres 46:48 p h., 4. Cox 49:47 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 2:06:40 ó h., 6. Meoni 3:07:24 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin 67:49:45, 2. Kabirov 54:40 p h., 3. G. de Rooy 1:31:08 ó h., …37. Darázsi 53:56:00 ó h.
Szalayék összetettbeli helyezése nem végleges, mert még nem minden autó ért célba a szakaszon.
Következik: 18. (utolsó) nap, Dakar–Dakar (összekötő szakasz: 45 km, szelektív szakasz: 30 km, összekötő szakasz: 38 km)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik