Már csak egy nap. Azt mondják, a Dakar-rali olyan verseny, amelyen mindig csak a következő napra kell koncentrálni, mert minden nap egy új verseny is egyben.
Megtörve bár, de fogyva nem – legalábbis versenyzési kedvbôl nem kifogyva: így jellemezhetjük Szalay Balázs és Bunkoczi László helyzetét az utolsó nap elôtt
Megtörve bár, de fogyva nem – legalábbis versenyzési kedvbôl nem kifogyva: így jellemezhetjük Szalay Balázs és Bunkoczi László helyzetét az utolsó nap elôtt
Nos, ez a mostani viadal (bár fegyveres fenyegetettség miatt két szakaszt töröltek) a legtöbb élmenő szerint az utóbbi tíz év legnehezebbike. De már a végjátéknál tartunk. És szerencsére két magyar egység – egy autó és egy kamion – még versenyben van. Igaz, nem sikerült számukra "csont nélkül" a megméretés, mindketten kaptak büntetést ellenőrző pont kihagyása és késői célba érkezés miatt, de ha azt vesszük, hogy az indulóknak körülbelül az egyharmada van versenyben (az öt magyar autós közül mindössze egy), mindenképp örülnünk kell annak, hogy eljutottak Dakarig. Pedig az elmúlt két napjuk nem volt egyszerű. A pénteki tudósításunkat azzal fejeztük be, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős áthaladt az első ellenőrző ponton. De azután jött még csak a neheze. "Irtózatos volt! Sötétben értünk a dűnék közé, és csakúgy, mint az élmenők, mi is elmentünk a nyomok után – vallotta be Szalay. – Csakhogy mi nem tudtunk olyan egyszerűen kikeveredni a homokdombok fogságából, mint ők. Öt órán keresztül ástunk, méterről méterre küzdöttük előre magunkat. Mindig csak annyit jöttünk előre, amilyen hosszú a homokfutó volt (vagyis összesen egy-másfél métert), és kezdhettük elölről az ásást. Annyira puha volt a homok, hogy egyszerűen nem lehetett vele mit kezdeni." Szalay azt mondja, egyetlenegy ellenőrző pontot sem hagytak ki pénteken (előző nap ebből volt a probléma és a nyolcórás büntetés), igaz, reggel hatra értek a nuáksuti táborba. Merthogy a szelektív szakasz végén tönkrement a váltó. Attól kezdve a versenykamion húzta őket, aztán egypercnyi alvás nélkül a fiúk nekiláttak a váltócserének, és következhetett az újabb szakasz. "Együtt mentünk be a táborba, mert akárhogy is igyekeztem, nem tudtam megelőzni a kamiont – viccelődött Szalay, bár a vontatókötél végén valószínűleg nem volt ennyire vidám. – A csapat hangulata alapvetően nagyon jó, bár mindanynyian rettenetesen fáradtak vagyunk. A napi alvásátlagunk ugyanis nem haladta meg a négy órát az utóbbi egy hétben." Ez azonban mind nem számít, csak az a fontos, hogy a szombati szakaszon is túl van az autó és a kamion is. Szalay szerint is rendkívül nehéz volt a terep: az első 160 kilométeren tevefüves, puha homokos utakon haladtak – és a tevefűnek köztudomású az a sajátossága, hogy bár ártalmatlannak néz ki a vékony gallyacskáival, kemény a gyökere, emiatt iszonyú nagyot tud ütni. Jó néhány autó megsínylette már az utóbbi három hétben a tevefűvel kötött közelebbi ismeretséget. Szalayéknak szerencsére szombaton nem volt technikai gondjuk, egyedül a bal első sárvédőt hagyták el, de ez már szinte menetrendszerű az utóbbi napokban. Mint ahogyan az is, hogy a kamion megtalálja és utánuk hozza az ominózus karosszériaelemet. (Utóbbinak egyébként azért van jelentősége, mert a szabályok szerint az autónak épnek és közúti közlekedésre alkalmasnak kell lennie minden reggeli rajtnál, a motorháztető alól kilógó alkatrészek pedig nem biztos, hogy megfelelnek a fenti feltételnek.)
A kamion személyzete sem éppen fitt, de még mindig futja erejükbôl segítségre is
"Ma egy pillanatra elment a töltés. Amikor felvillant az ezt jelző lámpa, azt hittük, megint az ékszíj szakadt el – folytatta Szalay. – Nagy volt a pánik, hiszen ebből az alkatrészből már viszonylag szegényes a készletünk, az utóbbi három hétben fogyóeszköznek számított az ékszíj nálunk. Szerencsére hamar kiderült, hogy nem nagy a baj, úgyhogy tovább tudtunk menni. Az út széli fák nem könnyítették meg a dolgunkat, az autó is oda-odaütődött és mi is kimerültünk a koncentrációtól. Jó, hogy már nem sok van hátra…" A Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert trió a szombati napot a 35. helyen teljesítette, az összetettben pedig a sok büntetés miatt a 37. De számukra most már csak az a fontos, hogy eljussanak a célig. Merthogy ők lennének az első magyar kamionosok, akik teljesítik a világ legnehezebb tereprali-megméretésének távját. Ez az egyetlen, ami még valamennyire lelkesíti őket, mert annyira fáradtak, hogy állva is el tudnának aludni. Darázsi az utóbbi öt napban összesen tíz órát aludt, Hajnal meg nemcsak a nem alvást bírja nehezen, hanem a versenyzést is, mert a gyomrát megviselte az állandó himbálózás. Már a gyógyszer sem segít, azt mondja, talán ha Szalay a verseny után adna neki három hónap szabadságot… Hármuk közül a legtovább talán Tagai bírta cérnával, de legutóbb már ő is azt mondta: ha most megkérdeznék, hogy vissza akar-e jönni jövőre, nem tudna szívből jövően igennel válaszolni. "Bár én is nagyon fáradt vagyok, azért próbálom tartani bennük a lelket – mondta Szalay. – Mert bár csak egy rövid szakaszt kell teljesítenünk vasárnap reggel, a verseny csak akkor ér véget, amikor felgurulunk a céldobogóra. Remélem, most már tényleg nem akadályozhat meg ebben semmi…"
26. Telefónica Dakar-rali 17. nap, Nuáksut–Dakar (összekötő szakasz: 70 km, szelektív szakasz: 210 km, összekötő szakasz: 395 km). Autósok: 1. Jutta Kleinschmidt, Fabrizia Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 2:34:49, 2. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 59 mp h., 3. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:24 p h., 4. El-Attijan, Bartholome (katari, Mitsubishi Pajero) 2:03 p h., 5. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 2:41 p h., 6. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 3:31 p h., …43. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:38:25 ó h. Motorosok: 1. Richard Sainct (francia, KTM LC4) 2:21:48, 2. Roma (spanyol, KTM LC4) 2:05 p h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 2:24 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 4:40 p h., 5. Meoni (olasz, KTM LC8) 5:51 p h., 6. Fretigné (francia, Yamaha 2WD) 7:39 p h. Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Dzsamil Kamalov (orosz, Kamaz) 3:01:13, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 8:14 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 9:43 p h., …35. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 1:58:47 ó h. Az állás 14 szakasz (kettőt töröltek a programból) után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel (francia, Mitsubishi Pajero) 53:28:32, 2. Maszuoka 51:23 p h., 3. Schlesser (francia, Schlesser-Ford) 3:03:47 ó h., 4. Alphand 3:59:22 ó h., 5. Mayer (német, Mitsubishi Pajero) 5:48:24 ó h., 6. Saby (francia, Volkswagen Touareg) 6:56:51 ó h., …46. Szalay 54:23:26 ó h. Motorosok: 1. Joan Roma 55:39:22, 2. Sainct 5:02 p h., 3. Despres 46:48 p h., 4. Cox 49:47 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 2:06:40 ó h., 6. Meoni 3:07:24 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 67:49:45, 2. Kabirov 54:40 p h., 3. G. de Rooy 1:31:08 ó h., …37. Darázsi 53:56:00 ó h. Szalayék összetettbeli helyezése nem végleges, mert még nem minden autó ért célba a szakaszon. Következik: 18. (utolsó) nap, Dakar–Dakar (összekötő szakasz: 45 km, szelektív szakasz: 30 km, összekötő szakasz: 38 km)