Egy biztos: ha a Török Rali eseményei továbbra is a pénteki napon látottak alapján folytatódnak, akkor az évkönyvekben nem sok szó esik majd a versenyt veszélyeztető háborús helyzetről.
A kezét fájlaló Grönholmot az ág is húzta: műszaki hibákkal kellett megbirkóznia (Fotó: Afp)
A kezét fájlaló Grönholmot az ág is húzta: műszaki hibákkal kellett megbirkóznia (Fotó: Afp)
Mint ismeretes, az ország első világbajnoki futama majdnem elmaradt a közelgő és a földrajzi adottságok miatt közelinek is mondható iraki háború miatt, de szerencsére a verseny zöld utat kapott az illetékesektől, így csütörtökön egy alig több mint másfél kilométeres szuperspeciális szakasszal kezdetét vehette a fárasztó próbatétel. A sprinttáv a címvédő Marcus Grönholm sikerét hozta, a finn azonban akkor nem gondolta, hogy a hét végéig az lesz az utolsó sikerélménye török földön. Pénteken, az öt, immár "rendes” gyorsasági szakasz alatt ugyanis az egyes rajtszámú 206-osnak a torka is véres volt, így a kétszeres világbajnok hiába nyomta teljes erőből a gázpedált, legjobb eredményét egy, a harmadik etapon elért 12. helyezés jelentette – a másik négy szakaszon a 14., a 18., a 26., illetve a 29. pozícióban végzett.
1. Török Rali, a 14 futamos vb 3. futama
Abszolút sorrend a 6. gyorsasági után: 1. Rovanperä, Pietilainen (finn, Peugeot 206 WRC) 1:14:50.5 (átlag: 76.4 km/óra), 2. Sainz, Marti (spanyol, Citroen Xsara WRC) 20.7 másodperc hátrány, 3. Duval, Prevot (belga, Ford Focus WRC) 29.5 mp h., 4. Mäkinen, Lindström (finn, Subaru Impreza WRC) 31.4 mp h., 5. G. Panizzi, H. Panizzi (francia, Peugeot 206 WRC) 37. 9 mp h., 6. Burns, Reid (brit, Peugeot 206 WRC) 56.5 mp h. …14. Benik, Rácz (Ford Focus WRC) 9:21.7 perc h. …19. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206 WRC) 10:57.1 p h. Következik: 2. nap, 7 gyorsasági szakasz (158.52 km) Tv: Eursport 9.00, 14.00, 00.15
"Öt kilométerrel a harmadik gyorsasági vége előtt elfolyt az olaj a szervóból, ami először még nem okozott különösebb gondot, de a következő szakaszokon már nagyon megszenvedtem, és rengeteg időt veszítettem. A kezeim nagyon fáradtak” – panaszkodott Grönholm, aki a nap végén a tőle teljesen szokatlan 19. helyen állomásozott. Tény, hogy a törökországi verseny kíméletlen útjai a legtöbb pilótát meglepték. Nincs már versenyben például a világbajnoki pontversenyt Colin McRae-vel társbérletben vezető Sebastien Loeb, igaz, a francia nem az utak minősége, hanem mennyisége miatt volt kénytelen feladni a viadalt, mert a harmadik és a negyedik gyorsasági között átvezető, kuszának a legjobb indulattal sem nevezhető szakasz egyik elágazásnál a rossz irányt választotta, és a Xsara WRC-ből nemes egyszerűséggel elfogyott az üzemanyag. Amatőr hiba egy olyan versenyzőtől, aki az idén nem titkoltan több futamgyőzelmet szeretne bezsebelni.
Fülöp kiesett, Benik küzd az elemekkel
Két magyar páros rajtolt el a Török Rali elsô napján, közülük az egyik a Fülöp Rajmund, Major Gábor kettôs sajnos csak a negyedik gyorsasági szakaszig jutott. A Toyota Corolla WRC váltója ugyanis megadta magát, úgyhogy Fülöpék a pálya szélére kényszerültek. Valamivel jobban járt Benik Balázs és Rácz Bence, bár ôket is sok balszerencse üldözte pénteken. Elôször bekapcsolódott a Focus WRC vízprogramja, majd rögtön a második szakasz elején defektet kaptak, ezek után az élversenyzôk kiesése miatt vesztegeltek, végül egy újabb defekt „koronázta” meg a napot. Az utolsó szakasz volt az egyetlen, amelyen semmi gondjuk sem volt, ez meg is látszott az idôeredményükön: a reggeli teljesítményükhöz képest három percet javítottak. Benik azért elmondta, jobb lett volna, ha nemcsak kétszer lehet tréningezni a pályákon, akkor nyugodtabban autózott volna (már amennyire nyugodt lehet egy autózás 150 és 200 km/órás sebességnél). A páros végül a 14. helyen zárta a napot (az eredeti listán még tizenötödikként szerepeltek, de közben Auriol kiesett), így az élmezônyben várhatja a szombati rajtot.
Bosszankodhat Petter Solberg is, hiszen a Subaru Impreza WRC, amelyre a norvég a verseny előtt azt mondta, hogy tökéletesen működik, tényleg varázslatosan suhant alatta az első két pénteki gyors során – előbb csak Rovanperä előzte meg őt, majd mindenkit maga mögé utasított –, ám a Silyon környéki részen eltört a kocsi egyik felfüggesztése, így Solberg kénytelen volt lemondani a folytatásról. A menők közül egyébként még Didier Auriol intett búcsút a Török Ralinak, miután Octavia WRC-je mechanikus gondok miatt megtagadta a szolgálatot. Azért persze akadtak olyanok is, akiknek élményszámba ment a pénteki próbatétel. Elsőként mindjárt itt van Harri Rovanperä, aki az öt gyorsaságiból hármat megnyert, egyen második lett, és egy hatodik helyezést jegyzett, ezért korántsem meglepő módon ő várhatja az első pozícióból a folytatást. Nem panaszkodhat a nap végére a második helyre felkúszó Carlos Sainz sem, a spanyol veterán elsősorban rutinjának és az abból fakadó türelmének (legjobb helyezése két harmadik pozíció volt!) köszönhetően áll ennyire elöl. A verseny eddigi legnagyobb meglepetését a belga Francois Duval szerezte, a Ford Focus WRC-vel hasító, eleddig nem sok emlékezetes momentumot jegyző pilóta ugyanis a dobogó harmadik fokára állhatna fel, ha most lenne vége a versenynek.