Kis Norbert− utanpotlassport.huNem könnyű azon szülők helyzete, akiknek gyermeke a motorsportért rajong. Addig még rendben van a dolog, hogy a kölyök órákon át bámulja a televízióban a száguldást, a gondok akkor kezdődnek, amikor a gyerek kijelenti: bizony ő is motorversenyző szeretne lenni…Kis Norbert− utanpotlassport.huNem könnyű azon szülők helyzete, akiknek gyermeke a motorsportért rajong. Addig még rendben van a dolog, hogy a kölyök órákon át bámulja a televízióban a száguldást, a gondok akkor kezdődnek, amikor a gyerek kijelenti: bizony ő is motorversenyző szeretne lenni…
Az autó- és motorsportot sokan úri allűrnek tekintik. A zöm úgy véli: csak azok kerülhetnek körön belülre, akiknek van elég pénzünk, s ha valaki csupán tehetséges, az önmagában még kevés. Ez részben igaz, ám ahhoz, hogy valakire a „nagyok” is felfigyeljenek, azért le kell tennie valamit az asztalra. Mint például a 11 éves Kecskés Bence, akire a motorsport-utánpótlás egyik legnagyobb presztízsű klubja, a ‒ Moto2-ben versenyző Mattia Pasini édesapja ‒ Luca Pasini által irányított RXP (Race for Passion) csapata vetett szemet. Bence az idén már abban az olasz versenysorozatban (CIV Junior) szerepel, amelyben annak idején a kilencszeres MotoGP-világbajnok Valentino Rossi is versenyezni kezdett. Nem akármilyen karrierrajt, de attól még Bence esetében is igaz: ahogy nőnek a gyerekek, növekszik a feszültség is...
„Tavaly háromszor tört el a gyerek csontja, ráadásul az egyik alkalommal ott álltam a közelében. Akkor éppen tizenöt kilométer per órás tempónál esett el, és a felkarja bánta. De most már tudom: amelyik gyerek a csonttörés után visszaül a motorra, az komolyan gondolja a folytatást” ‒ emlékszik vissza a közelmúltra Kecskés Bence anyukája, Csanádi Eszter.
A gyerekek a legtöbbször olyan pályán versenyeznek, amelyiken nincs kiépített kamerarendszer. Ez tovább nehezíti a szülők helyzetét, akik így nem tudják csemetéjük minden pillanatát végigkövetni, úgyhogy egészen másba kell kapaszkodniuk…
„Ez pedig a visszaszámlálás – folytatja Eszter. – Amikor Bence elhalad előttünk, pályától függően, nagyjából tíz másodperc után kell újra felbukkannia. Számolok tehát tízig, és ha nem jelenik meg, akkor kezd el dolgozni bennem az adrenalin: vajon mi történhetett? De Bence újabban már ritkán esik el. Ha mégis bekövetkezik a baj, egyezményes jeleink vannak, azokból értünk mindent.”
Fontos: a gyerek ne érezze azt, hogy a szülők erőltetik a versenyzést. A Bencénél négy évvel idősebb, ám még mindig éppen csak a serdülőkorba lépő Kakuszi Ádám szüleit gyakran a sírás kerülgeti, amikor gyermekük elrajtol a versenyen. Ám, amint azt Ádám apukája, Kakuszi János elmondja: nagyszerű érzés azt látni a fiún, hogy szívvel-lélekkel csinálja a motorozást és minden idegszálával akarja a sikert.
„Persze, egy-egy baleset bármikor előfordulhat. Legutóbb, Assenben pont előttem bukott nagyot Ádám. Felkelt, kibosszankodta magát, majd a másnapi versenyen pontokat szerzett. A feleségem konkrétan végigsírta a futam első három körét, de aztán ő is ott izgult velem” – idézi fel a cseppet sem könnyű perceket János.
A technikával persze a biztonsági felszerelések is sokat fejlődtek, úgyhogy aki szeretné kipróbálni magát a nyeregben, idehaza is megteheti. A megfelelő anyagi háttér persze alapfeltétel ‒ a biztonságos öltözéken (bőrruha, minőségi bukósisak) sosem szabad spórolni ‒, s ha az megvan, a gyerekeknek kiváló felkészülési lehetőséget nyújt a magyar bajnokság, amely két-két hazai, szlovák és cseh versenyhétvégét foglal magában. Aztán néhány éves tapasztalatszerzés után továbbállhat a család, és – például – Olaszország felé veheti az irányt.
Amennyiben pedig az ottani szakembereket is meggyőzi a kölyök motoron nyújtott tudása, akkor akár olyan „menő” profi csapat kötelékébe is kerülhet, mint most Kecskés Bence.
További korosztályos hírekMOTORSPORTBANa sportági aloldalunkon.