„Az Infiniti-szárny lényege, hogy a hagyományos vitorla helyett egy függőleges repülőszárnyat szerelünk az árbocra, ez jelentős teljesítménytöbbletet jelent, mivel sokkal nagyobb erő kifejtésére képes” – mondta Soponyai Géza az MTI-nek.
Az Egyesült Államok nagy vitorlásversenyein ez az elv már gyakorlatnak számít, a magyar újítás a szárny összecsukhatóságában és annak könnyű felszerelhetőségében rejlik. Az ötletet két évvel ezelőtt vetette fel Fekete László gépészmérnök, vitorlázó.
„Bár az Infiniti-szárny súlya körülbelül kétszerese a hagyományos vitorláénak, a mintegy másfélszeres plusz teljesítményért megéri felszerelni, a meglévő árbocra felhúzható” – tette hozzá Soponyai Géza.
A szárny 19 méter magas, összecsukva pedig 3 méter. A teljes szélessége 4.8 méter, súlya a karbonszálas technológiának köszönhetően csak 150 kilogramm, s 14 darab szelvényből áll, ez teszi lehetővé az összecsukhatóságot és a precíz beállítást. Felületét szupererős műanyag fólia borítja.
Soponyai Géza célja, hogy az újításnak köszönhetően Magyarország leggyorsabb hajójának birtokosa legyen, és megnyerje a Kékszalag Balaton-kerülő versenyt. Az új fejlesztésű szárnyat a Nautic 12 Racer típusú Media Contact Avatar versenyhajóra szerelték fel.
A pénteki teszt során – ahogy Soponyai fogalmazott – a szárny beváltotta, amit a fizika ígért.
„Három-négy csomós szélben mintegy hat csomóval haladtunk. Még egy-két dolgot finomítani kell, s versenyen először a jövő hétvégén próbáljuk ki” – mondta Soponyai.
MTI