
 Még precízebben: 287 millióért sikerült neki, és a jogdíjak szinte  megállíthatatlanul nőttek és nőnek azóta is. Szögezzük le már az elején:  nyilván nem mehetne ez így – és akkor holmi szipolyozást is  felemlegethetnénk akár –, ha nem lenne egyértelmű: a vevők is igen jól  járnak a képernyős biznisszel. Miért? Mert amit kifizetnek a NOB-nak –  amely a bevételek egy részét aztán visszaosztja a nemzeti olimpiai  bizottságoknak, köztük mindenek előtt a játékok házigazdáinak (övék a  pénznek mintegy fele), és az olimpiai sportágak nemzetközi  szövetségeinek –, azt javarészt ellensúlyozni is tudják az ötkarikás  versenyek idején értékesített reklámpercekkel.
 Mielőtt konkrét példával is kirukkolnánk, rögzítsük: nyilvánvalóan a  jogok értékesítése az egyik legfőbb bevételi forrásuk a nyári olimpiák  rendezőinek, akik eleddig csupán egyszer jártak, ha nem is pórul, de  rosszabbul: jelesül a 2004-es athéni játékok görög gazdái, akiknek  „sikerült” veszteséges olimpiát rendezniük, viszont a többi, legújabb  kori szuperviadal mindegyike hasznot termelt. A statisztikák szerint a  már említett 1984-es – az akkor még létező szocialista tábor, vagy ha  úgy tetszik, a szovjet blokk és a vele rokonszenvezők bojkottja dacára  is – negyedmilliárdos profitot hozott, az 1988-as, szöuli pedig 300  milliót, vagyis szintén tetemes bevételt eredményezett. A folytatás  szolidabb volt, amennyiben az 1992-es, barcelonai olimpia többlete 5, az  1996-os, atlantaié pedig 10 millióra rúgott, ugyanakkor az ausztrál  földön, Sydneyben rendezett 2000-esé megint kiemelkedő anyagi diadallal,  a becslések szerint 330 millió dolláros tiszta bevétellel zárult. Az  eddigi utolsó nyári, a 2008-as pekingi olimpia is nyereséges  vállalkozásnak bizonyult, itt a bevételek mintegy 126 millió euróval  haladták meg a kiadásokat. 
 Az utóbbinál maradva, a kínai fővárosban lebonyolított versenyek – az  amerikai kontinensre kizárólagosságot biztosító – tévés jogdíjaiért  hagyományosan az amerikai NBC fizette a legtöbbet: minden korábbinál  mélyebben a bugyellárisba nyúlva mintegy 1 milliárd dollárt (!) szurkolt  le az ötkarikás látványosság hazai földön történő szétterítéséért (csak  zárójelben megemlítve: az európai társaságokat tömörítő EBU „fejpénze”  444 millió dollár volt, míg a kínai televíziós csatornák 7 milliót  fizettek a pekingi olimpia közvetítési jogáért). Mielőtt azonban könnybe  lábadna a szemünk, gyorsan jegyezzük le: a National Broadcasting  Company nagyjából ellentételezni is tudta roppant méretes kiadását a már  említett adásidő-eladás révén. 
 Az olimpia 16 napig tartó versenyei közben-alatt sugárzott hirdetésekért  bizony komolyabb vagyonokat is el lehetett és lehet kérni a hirdetni  akaróktól, lévén sok százmilliós, sőt akár két-három milliárdos  nézettség is rendre garantálható az ötkarikás közvetítések idejére. És  amint azt tudjuk, a nézettségnek hovatovább mindenek felettisége  magyarázza, hogy – és itt az ígért konkrét példa – a pekingi olimpia  alatt az NBC egy 30 másodperces reklámért akár 750 ezer dollárt is  elkért (és meg is kapott), miáltal valóban ellentételezni tudta az  egymilliárdos szuperkiadást.
     
Pályáztatott befutó
     
 Azóta sincs megállás a képernyős értékesítés piacán. Rendületlenül nagy  üzlet mindmáig, bár a 2012-es londoni nyári játékok televíziós  közvetítése kapcsán újszerű kérdések vetődtek fel. Méghozzá azzal  összefüggésben, hogy a NOB-bal kötött tévés szerződések lassan lejárnak,  és bár az NBC a jövő nyáron esedékes játékokért – továbbá a vele  csomagban árult 2010-es, vancouveri téli olimpiáért – együttesen 2,2  milliárd dollárt fizetett ki, a kanadai havas-jeges versenyek a  kalkulálttól jelentősen elmaradó reklámbevételei (kisebb nézettség,  kevesebb hirdető, végső soron 223 millió dolláros ráfizetés), meg a  számára nem kedvező új szelek fújdogálása miatt is gondolkodóba eshetett  a jövőt illetően. 
 Mármint az ügyben, hogy maradhat-e, maradjon-e „exkluzív főadó”.  Tudniillik a NOB – és nyilván nem azért, mert beérné kevesebbel is… –  egy idő óta azon töprengett (sőt már döntött is), hogy nem automatikusan  adja el, hanem megpályáztatja a jogokat, versenyezteti az érdeklődőket,  vagyis nem feltétlenül az eddigi élfizető NBC lesz megint a befutó. 
Az ötkarikás világmozgalmat irányító testület „árukapcsolásos”  politikájának megfelelően a Szocsiban esedékes 2014-es téli és a Rio de  Janeirónak ítélt 2016-os nyári olimpia közvetítési jogainak együttes  értékesítése az amerikai legfőbb piacról máris számos tévétársaságot  mozgósított, mondhatni az összes jelentőset: az NBC mellett az ABC/ESPN  kettősét, a 2010-es és 2012-es NOB-ajánlattal már kacérkodó, de akkor  végül visszalépő CBS-t és a Foxot is. Úgy fest, hogy most már egyként  beszállnak a jogok megkaparintásáért folyó harcba.
 Melynek friss fejleménye az, hogy a NOB nem is csak két, hanem egyenesen  négy olimpiát „csomagol össze” legújabb ajánlatában. Vagyis az  oroszországi és brazíliai tétel mellett megvételre kínálja az egyelőre  még gazdátlan 2018-as téli és a 2020-as nyári játékok adásjogát  egyaránt, a közös „négyrekeszes pakkért” pedig – és ez a lényeg, hiszen  szintén a piacról él – a Nemzetközi Olimpiai Bizottság több mint 4  milliárd dollárt akar bezsebelni. A sokra taksált portékáról a  tárgyalások már zajlanak, de hírügynökségi jelentések szerint még nem  publikusak.
Gyors eredmény nem is nagyon várható, például azért sem, mert a tévétársaságoknak nem mindegy, honnan közvetítenek majdan. A 2018-as havas-jeges viadalok házigazda tisztéért a franciaországi Annecy, a németországi München és a dél-koreai Pjongcsang verseng, NOB-döntés itt csak 2013-ban lesz; a még későbbi, 2020-as nyári olimpiára ácsingózók között jegyzik az előbb még a kandidálási versenyben a hazai vetélytársakat legyőzni kényszerülő, egyelőre „névtelen” városokat Dél-Afrikából, Olaszországból, Japánból, Spanyolországból vagy éppen a Közel-Keletről.
E kérdésben irányjelző lehet a bennfentes Dick Poundnak, a NOB kanadai tagjának minapi kijelentése, aki sejten engedte, hogy bő kilenc év múlva Európában – azon belül is szerinte Rómában – lesz a nyári olimpia. Az EBU-tagok ezt nyilván őszinte örömmel vették tudomásul, hiszen egy „itthoni” olimpia közvetítése azért mégiscsak olcsóbb, mint bármelyik más kontinensről megvalósítani ugyanezt.

Forrás: MTI







