A Ferrari reagált a leggyorsabban azokra a változtatásokra, amelyeket csütörtökön fogadott el a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) világtanácsa – Luca di Montezemolo, a vörösök elnöke úgy gondolja, a költségvetési sapka 2010-es bevezetése igazságtalan és elfogult bajnoksághoz vezetne, ami egyértelműen ártana a sportnak.
Az FIA-elnök Max Mosley levélben értesítette a Formula–1-es csapatok vezetőit, s a döntést – amely szerint 2010-től évi 40 millió fontban (12 milliárd 864 millió forint) maximalizálnák az istállók költségvetését – azzal magyarázta, hogy reagálni kell a gazdasági válságra, amely veszélyezteti az autósport jövőjét. Erről az auto-sport.com szaklap számolt be.
Érdekesség, hogy azok a csapatok, amelyek elfogadják a 40 millió fontos költségvetési sapkát, nagyobb technikai szabadságot kapnának a szárnyakat és az erőforrást illetően egyaránt – többek között nem kell maximalizálniuk a motorok fordulatszámát, és a két szezon közti téli szünetben bármennyit tesztelhetnek.
Minimum kétféle megítélés alá esnek tehát a következő idényben a csapatok, ami a Ferrari-elnök szerint semmi jóra sem vezet, hiszen az istállók egy része előnyben lenne a többihez képest, ami igazságtalan eredményhez vezetne. Montezemolo azt is hozzátette: technikailag lenne lehetetlen reálisan felügyelni a gyártásra elköltött összegeket, és bármilyen vita a költségvetési sapka miatt csak rombolná a Formula–1 tekintélyét. (A tervek szerint az ellenőrzés a száguldó cirkusztól teljesen független háromtagú bizottság dolga lenne, amelynek tagjait az FIA választja ki három évre.) Montezemolo arra is rámutatott: az FIA semmiféle új szabályt sem fogadhat el az F1-bizottság jóváhagyása nélkül, ami viszont nem történt meg.
Mosley válaszában azt szerepelt: cselekedni kellett, nem ülhettek ölbe tett kézzel, mivel egy gyártót már így is elveszítettek. S mivel ismételt kérdései ellenére sem nyilatkozott egyetlen gyár sem arról, hogy a jövőben is a Formula–1-ben marad-e, kénytelenek voltak olyan döntést hozni, amely új résztvevőkkel bővíti ki a világbajnokságot. A határozat azért volt sürgős, mert az új csapatoknak tudniuk kell, mire számítsanak jövőre.
A nemzetközi szövetség arról is döntött, hogy jövőre 13 istálló indulhat a Formula–1-ben, négy együttes (Lola, Prodrive, US GPE és iSport) már korábban bejelentette, ha bevezetik a költségvetési sapkát, szívesen részt venne a sorozatban. Újdonság, hogy a következő évadtól kezdve már nem lehet tankolni a futamok alatt (ettől kisebb fogyasztású, gazdaságosabb erőforrásokat várnak), és megtiltják a gumimelegítő paplanok használatát is.