Több versenyző szokása, hogy elnevezi versenygépét. Talmácsi Gábor tavaly Brigittával és Jessicával versenyzett a gyorsasági- motoros-vb 125 köbcentiméteres kategóriájában, az idén pedig Viktóriával indul a 250-es futamokon. Hozzá hasonlóan jár el Sebastian Vettel is, a Formula–1 ügyeletes esőmenője tavaly Julie-nek hívta Toro Rosso-Ferrariját, amellyel megnyerte a monzai Olasz Nagydíjat, az idei Red Bull RB5-ösét pedig Kate-nek nevezte el. Miután Melbourne-ben Robert Kubicával ütközve összetörte autóját, új kasztnit kapott – ő Kate Rongy Húga (Kate’s Dirty Sister).
Vettel tehát nemcsak gyors, hanem roppant szellemes is, erre pedig óriási szükség van az F1 mostani, igencsak feszült időszakában. A német pilóta a „hölggyel” már a második versenyen sikeres lett, a Red Bull pedig hirtelen a Brawn nagy ellenfelévé vált. Azzal, hogy az idény korai szakaszában jött össze a győzelem, Vettel és a csapat is a vb esélyesei közé lépett, amit az istálló vezetősége is érez.
Csak a himnusz miatt panaszkodtak
„Ne gondolják, hogy ezzel lekerült a teher a vállunkról, épp ellenkezőleg – mondta Christian Horner csapatfőnök. – Újra győznünk kell, mert már komolyan vesznek minket, és számolnak velünk. Az autó az első tesztektől fogva erős volt, és bár nem használjuk a trükkös diffúzort, az alsó lemez az RB5 egyik legerősebb pontja. Vébé-esélyekről még nem beszélnék, egyelőre korai.”
Dietrich Mateschitz, a Red Bull első embere salzburgi otthonában nézte a versenyt, és bár Vettel és Mark Webber kettős győzelmét látva majd kiugrott a bőréből, amikor az eredményhirdetésnél meghallotta a brit himnuszt, megdöbbent.
„Nem értettem, miért a brit himnuszt játsszák, miközben az első perctől fogva ragaszkodtam hozzá, hogy osztrák licence legyen a csapatnak – mondta az üzletember. – Ilyen nem történhet, de ígérem az FIA-nak, hogy lesz alkalma javítani. A mi autónk a legjobb a mezőnyben azok közül, akik hasonlóan értelmezték a diffúzorra vonatkozó szabályt. A másik elv szerinti megoldás sincs messze, ráadásul nagyszerű pilótáink vannak, és végre megtérül az eddig befektetett energia.”
Az erőviszonyok átrendeződésének szemléltetésére álljon itt egy újabb példa.
Tavaly öt csapat pilótái nyertek versenyt, a Ferrari, a McLaren, a Renault, a BMW és a Toro Rosso osztozott a futamgyőzelmeken. Az idén három nagydíj után már négy istálló mondhatja el magáról, hogy legalább az egyik pilótája vezetett valamelyik versenyben, és egyik sem a fent említett öt közül való. A Brawn, a Red Bull, a Williams és a Toyota remeklése mellett különösen feltűnik az elmúlt évek nagycsapatainak gyengélkedése.
Pedig vannak biztató jelek, a tavaly diadalmaskodók – talán a Toro Rossót leszámítva – bízhatnak abban, hogy néhány futamon belül a dobogóra kerülnek. A BMW és a Ferrari talán már a hét végén Bahreinben felveheti a versenyt az új élcsapatok pilótáival. A két gárda a Toyota társaságában tesztelt Szahírban, a három istálló autói kiegyenlített eredményeket értek el. Bahreinben ráadásul a pálya karaktere (éles kanyarok után hosszú egyenesek) kedvez a KERS-t használóknak, akik az idén először húzhatnak igazán hasznot az energiaátalakító rendszerből.
A Ferrarinak most már kockáztatnia kell
Ráadásul a BMW-nél és a Ferrarinál is láthattuk jeleit, hogy gyors az autó, de egyik csapat sem használta még ki a lehetőségeit. Különösen a Ferrarinál látszik, hogy nem tud mit kezdeni az új helyzettel, amelyben a hibák következménye a teljes sikertelenség. Korábban ugyanis, amíg Kimi Räikkönen és Felipe Massa az élen vagy annak közelében autózott, a bakik következménye legfeljebb az volt, hogy lecsúszott a pilóta a dobogóról, és emiatt valamelyest csökkent az egyébként kiváló esélye a vb-cím megszerzésére. Most viszont a sűrű középmezőnyben az a kérdés, hogy lesz-e pontszerzés vagy sem. A Scuderia is azok közé került, amelyeknek kockáztatniuk kell a dobogós helyért, de a rizikó az esetek többségében – a maranellói-ak esetében az idén mindig – visszaüt, ráadásul kegyetlen fájdalmat okoz.
A csapat Bahreinben még nem bízik annyira a feltámadásban, mint a Spanyol Nagydíjon, amelyre elkészülnek a fejlesztések.
A McLaren és a Renault (utóbbi Fernando Alonsóval) már Kínában is használt új alkatrészeket, de az esős versenyen elsősorban a vezetési tudás miatt figyelhettünk fel Lewis Hamiltonra, Heikki Kovalainenre vagy Alonsóra. A vb-címvédő a verseny elején fantasztikus volt, és a sebességéből ítélve a dobogóra is felállhatott volna, csakhogy a nagyobb kockázatvállalás több megcsúszásban ütközött ki, és Hamilton végül Kovalainen mögött ért célba. A McLaren, amelyet az idény előtti teszteléseken mutatott gyengélkedése miatt sokan leírtak, a Brawn, a Red Bull és a Toyota mögött negyedik a konstruktőr-vb-ben.
Briatore szerint jó lenne már egy futam szép időben
„A Red Bull és a Brawn ezúttal utolelérhetetlen volt, elégedettnek kell lennünk – mondta Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke. – Lewis hősiesen küzdött, nem hibáztathatjuk azért, mert nagy igyekezetében becsúszott néhány hiba. Ez is mutatja, mennyire motivált. Heikkit azért illeti dicséret, mert az első két versenyen néhány méter után kiesett, most pedig hibátlanul vezetve lett ötödik.”
Alonso a könnyű autójával még azelőtt szervizelt, hogy a rajt előtt nyolc körön át a mezőny előtt haladó biztonsági autó kiment volna a boxba, és ezzel a mezőny végére került. Onnan viszont felzárkózott, és ő is befért volna Jenson Button és Rubens Barrichello közé, de akárcsak Hamilton, nagy igyekezetében megcsúszott, és végül pontot sem szerzett.
„Fernando gyorsabb volt a McLaren, a Ferrari és a BMW versenyzőinél, most már csak egy olyan verseny kellene, amelyen nem esik az eső – mondta Flavio Briatore csapatfőnök, miután gratulált a Renault-motorokat használó Red Bullnak. – Tudjuk, mit kell fejleszteni az autón, jó irányba haladunk. Piquet viszont rémes volt, mintha azt hitte volna, hogy az kapja a pontokat, aki a legtöbbször kicsúszik. Megtette a magáét, de üres kézzel távozott. Ezen a versenyen sokan csúszkáltak, jó lenne már egy futam szép időben is.”
Briatore és Whitmarsh nemcsak csapatai Brawnra való felzárkózásában vív nagy csatát egymással, a színfalak mögött is összekülönböztek. Whitmarsh ugyanis nem érzi jogosnak Briatore hét végi ötletét, amely szerint a Brawntól meg kellene vonni a tévés pénzeket. A McLaren vezetője úgy véli, korai sikerei ellenére is jár a kivételes támogatás a vb-éllovasnak, és a csapatfőnököknek az ellenségeskedés helyett inkább le kellene higgadniuk.