Palik László összetettben a 12. helyen áll

TÓTH ANITA jelenti ValparaísóbólTÓTH ANITA jelenti Valparaísóból
Vágólapra másolva!
2009.01.11. 00:38
Címkék
Két vezéráldozata volt az elmúlt két napnak a Dakarralin: először az összetett éllovas Nasszer al-Attijah búcsúzott, majd pedig a kilencszeres győztes Stéphane Peterhansel kényszerült partvonalra. A szünnap előtt Carlos Sainz áll az élen az autósoknál – és jó hír, hogy bár sok gondjuk volt, a magyarok is mind versenyben vannak.

Pokoli nehéz ez a Dakar. Még úgy is, hogy az eddigi hét szakasz közül hármat lerövidítettek a rendezők. S noha a verseny előtt még voltak kétkedők, akik azt kérdezgették, mi lesz ez a viadal az afrikaiakhoz képest – ezek a hangok napok óta elhalkultak.

Mert a 31. Dakar-rali rendezői bizony extrém kihívásoknak tették ki a versenyzőket – hullanak is, mint a legyek. Ami a legmeglepőbb, hogy nemcsak az úgynevezett amatőrök (sőt ők a körülményekhez képest állják a sarat), hanem a gyári pilóták is. A Mitsubishi például két napon belül két esélyesét veszítette el: először csütörtökön Luc Alphandot (navigátora, Gilles Picard rosszul lett a homokdűnék között ásás közben, de szerencsére már rendben van), majd pénteken Stéphane Peterhanselt. Bizony, Mr. Dakar kiesett. Most már biztos, hogy pályafutása huszadik sivatagi show-ján nem szerzi meg tizedik győzelmét. Először tűz támadt a motortérben, majd melegedni kezdett a motor, végül meg is állt – s ez egyben a verseny végét jelentette a szimpatikus francia versenyző számára, mivel a motor az egyetlen alkatrész, amelyet nem lehet kicserélni a Dakaron.

S még egy adalék a viadal nehézségét alátámasztandó: csütörtökön (már lapzártánk után) kiderült, az addigi éllovas Nasszer al-Attijah nemcsak egyszerűen büntetést kap, mert nem érintette a GPS-pontokat, hanem kizárták, mivel túl sokat hagyott ki. „Nem tehettem mást, a motor melegedett, mindenképp megállt volna, ha bemegyek a dűnék közé” – mondta Al-Attijah, s persze az elmondottak nem vigasztalták.

Az autós mezőnyben így a vezetést a Matador, vagyis a kétszeres világbajnok Carlos Sainz vette át – de nem lehet tökéletesen nyugodt, mivel csapattársa, Giniel de Villiers ott liheg a nyomában. Egyelőre úgy tűnik, a Volkswagennek fut a legjobban a szekér – pardon, a Touareg…

A magyarok közül mindenki átküzdötte magát a lerövidített szakaszon (a végét kivették, mert túl mély vizesárkok keresztezték volna a versenyzők útját), a legjobb eredménnyel Palik László és Darázsi Gábor a 25. pozícióban. A tavalyi év autóversenyzőjének választott pilóta mégsem volt boldog, sőt… Sírni támadt kedve, amikor ránézett Nissanja hátuljára, amely szétroncsolódott a szakasz során.

„Körülbelül tizenöt autót megelőztünk, amikor a jármű a fő nyomban, százharminc kilométer per órás sebességről megállt. Szerencsére nem technikai oka volt, hanem olyan mély volt a homok, hogy nem tudott továbbmenni. Ilyen szűk utakra nem lehet ennyi járművet beengedni, különben ez a vége. Ha ez így megy tovább, nem tudom, ki jut el a célig – s úgy mondom ezt, hogy én még jó helyen állok” – tárta szét kezét Palik, aki az összetettben minden idők legjobb magyar eredményével a 12. pozícióban található.

Szalay Balázs és Bunkoczi László is megszenvedett, hogy folytathassa a küzdelmet. Pedig a szakasz elején még minden rendben volt, a páros sorra hagyta maga mögött az ellenfeleket, mígnem az úton, éppen előttük keresztben állt az egyik gyári BMW. Szalay megpróbálta kikerülni, ám elakadt a mély homokban, s nézhette elsuhanni azokat, akiket addig megelőzött. Mégsem ez volt a nap mélypontja.


folytatás...
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik