Monza: a versenypálya kanyarról kanyarra

Vágólapra másolva!
2008.09.13. 12:29
Címkék

Raffitilo tribune 1. és 2. kanyar (jobb-bal): a megközelítési sebesség 350 km/h, 7. sebességi fokozat, előtte pedig az F1 leghosszabb féktávja található, ami kb. 125 méterrel a kanyar csúcspontja előtt kezdődik. A lassulás ez alatt -260 km/h, 90 alá, 1-es fokozatban teljesítik. Egészen a kerékvetőn fordulnak, a fekvőrendőr szélét célozzák be, középre érkeznek, , aztán egy kis gáz, majd ugyan ez balra. A teljes autóval levágják, amennyire csak tudják. A pálya egyik legfontosabb kanyarja, mert a hosszú féktávon könnyű hibázni. Fontos a kigyorsítás, mert utána gyors rész következik.

Curva Grande 3. kanyar (jobb): az F1 leggyorsabb kanyarja. A sikán után kívülről kezdik és folyamatosan padlógázt adnak, a végén 320 fölött járnak.

Roggia sikán 4. és 5. kanyar (bal-jobb): a 100 métert jelző tábla előtt kezdenek fékezni, 340 fölötti tempóról. 7-ből egészen második sebességi fokozatig váltanak vissza. A lényege, hogy az elsőt kell jól eltalálni, és megfelelően lelassítani előtte az autót, hogy a legelőnyösebb ívről kezdjék a másodikat. Az elsőben 120 km/h-val haladnak át, a másodikat közel 130-cal már gyorsítva veszik. A bal oldali kerékvető egészen felpattintja a bal első kereket, egészen a szélén fordulnak, a jobb kanyarban egy ponton pedig a teljes autóval a kerékvetőn vannak. Óvatosan kell kezdeni a kigyorsítást, csak a kerékvetőről való leérkezés után padlógáz, különben könnyen kipöröghetnek a hátsó kerekek. A kijáratot kiegyenesítik a széles és lapos kerékvetőre érkezve.

Lesmo 1, 6. kanyar (jobb): a sikán után közel 270 km/h-ra gyorsulnak fel a pálya második legrövidebb egyenesében, féket csak rövid ideig használják kb. 25 méterrel a kanyar csúcspontja előtt. 5-ből 3-ba váltanak vissza és késői csúcspontot vesznek, a jó kigyorsítás miatt. A kanyarsebesség 190 km/h körül van és egészen a rázókőre érkeznek ki.

Lesmo 2, 7. kanyar (jobb): az első Lesmo után 270 km/h fölé gyorsulnak és kettőt váltanak fel, még mielőtt újra erősen fékeznének a kettes Lesmo előtt. A féktáv az 50 métert jelző táblánál kezdődik és majdnem a kanyar csúcspontjáig tart, ahonnan padlógáz és egészen a kerékvetőre érkeznek a kanyar után, a Lesmo 1-hez hasonlóan. Ez kanyar a Lesmo 1-nél keményebb fékezést igényel és a tempó is alacsonyabb, nagyjából 10 km/h-val. A kanyar csúcspontjánál lévő kerékvetőt nem érintik, hogy ne bontsák meg az autó egyensúlyát és zavartalanul gyorsíthassanak ki, a hosszú gyors részen.

Ascari 9. 10. 11. kanyar (bal- jobb-bal): egy villámgyors bal törés -8. kanyar- után az egyenesben ismét 340 fölött járnak. Az Ascari a pálya egyik legfontosabb kanyarja, mert ez nem egy, hanem 3 kanyar, egy bal jobb bal, egészen elnyújtva, és nagyon gyorsan. A féktáv a 100 méteres táblánál vagy a tábla előtt kezdődik, mire átmennek a bal kanyar kerékvetőjén 3.-ig váltanak vissza. A balban jókora szeletet vágnak le a pályából, a teljes autóval a kerékvetőn fordulva. Ez után padlógáz. Innen egészen a jobb kanyar kerékvetője mellé érkeznek ki, és ott is kell maradniuk, lekövetve az ívet, hogy minél inkább kiegyenesíthessék a kijáratot. A jobb kanyarban ennek érdekében egy kicsit visszavesznek, hogy a legszélesebb ívről már padlógázzal teljesíthessék a kijáratot, vagyis a bal kanyart. A kerékvetőt elkerülik, mert az széles ívre dobhatja az autót ekkora tempónál. Fokozatosan gyorsul az ív, az első 183 km/h, a második 200, a harmadik, a kiérkezés már 220. Egészen a külső rázókőre érkeznek ki, amit nagyon pontosan kell eltalálni, mert kezdetben kavicságy van mögötte, később a lendület az aszfaltozott szélesítésre sodorja a versenyzőket.

Parabolika 12. kanyar (jobb): 75-méter féktáv, 345-ről kezdődik 7. sebességi fokozatban. Ez egy élesen kezdődő, majd bővülő kanyar, ezért a csúcspontja közel van a féktávhoz, már megkezdik fordítani a kormányt, miközben egészen 3. sebességi fokozatig váltanak le. 180 km/h körüli tempóval érintik a csúcspontot, ami korán, a jobb oldali kerékvető mellett található, a fehér vonalat érintik, a kerékvetőt nem. Ez után bővülő kanyar, a csúcsponttól folyamatosan gyorsítanak ki, és egészen megközelítik a pálya külső szélét. Ha itt az autó alulkormányzott, a versenyzőnek vissza kell vennie a gázból, hogy ne csússzon ki a kavicságyba, ezzel veszítve a kigyorsításnál.
Legfrissebb hírek

Venusszal a fellegekben – Csinta Samu publicisztikája

Minden más foci
7 órája

Méltó utód – Thury Gábor jegyzete

Bajnokok Ligája
7 órája

Keddi sportműsor: Kazahsztán–Magyarország a férfi jégkorong-vb-n

Minden más foci
7 órája

Kovács István vezeti a BL-döntőt; Per Johansson minden meccset meg akar nyerni

E-újság
7 órája

A visszavágón is simán nyert a Sheffield United, döntőzhet a Premier League-be jutásért

Angol labdarúgás
7 órája

A tulajdonos a pályán osztotta ki a Premier League-meglepetéscsapat menedzserét

Angol labdarúgás
7 órája

Jégkorong-vb: Svédország izgalmas hajrá végén legyőzte a finneket, és csoportéllovas lett

Jégkorong
7 órája

Véget vetett a Roma veretlenségének, biztosan dobogós és BL-induló az Atalanta

Olasz labdarúgás
8 órája
Ezek is érdekelhetik