Lisszabon, kedd reggel kilenc óra. A téren idősebb urak – lehetnek vagy tucatnyian – két kőasztalt állnak körül: zajlik a dominóparti. Egy pillanatra kapják fel a fejüket, amint az érces hangú kamion elgurul mellettük tréleren maga mögött vontatva a pirossárga Opel Antara versenyautót, amelyet fél óra múlva szakértő szemek tüzetes vizsgálatnak vetnek alá. A Dakar-széria második állomása (az első az áprilisi magyar–román viadal volt) a szokásoknak megfelelően az adminisztratív és technikai ellenőrzéssel kezdődik – meglehetősen különös helyszínen. A város szívében lévő pálmakert ad otthont a „papírmunkának” – már az is tájfutómúltra vall, ha valaki elsőre megtalálja a megfelelő épületet. A környezet azonban hangulatos és egyedi.
A tíz-egynéhány állomás végigjárása és a szükséges pecsétek beszerzése rutinmunka a Dakarhoz szokott magyar versenyzőknek: a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős és a Liszi László, Rack György páros is sikerrel veszi az első akadályt – ez így is van rendjén, az igazi küzdelem csak szerdán kezdődik az első szelektív szakasszal.
A gyári csapatok is mind megérkeztek, a Mitsubishi például egyenesen Marokkóból, ahol vadonatúj gépét tesztelte: 7000 kilométert (!) tettek meg az autóval a pilóták, többet, mint amennyi mért szakaszt teljesítenek a teljes Dakaron. A technikai különbségeken kívül ebből a hihetetlen mennyiségű tapasztalatból adódik az a szakadék, amely a gyári és a nem gyári pilótákat elválasztja egymástól. S hogy milyen az új autó? „Még jobb, mint elsőre gondoltam – mondja Stéphane Peterhansel, a kilencszeres Dakar-győztes. – Gyorsabb, mint a mostani autónk, és megbízható is…”
Utóbbi tulajdonságnál fontosabb talán nincs is a Dakaron.
Most azonban még a régi Pajerót vetik be, feni is rájuk a fogát az összes Volkswagen-pilóta, kezdve a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainzcal, folytatva Giniel de Villiersszel, hogy a BMW nagymenőjét, Nasszer alAttijahot már ne is említsük.
Izgalmas küzdelemnek ígérkezik. „Már alig várom a rajtot!” – mondja Szalay, akinek – csakúgy, mint Liszinek – ez az utolsó nagy versenye a Dakar előtt.