Könnyen elképzelhető, hogy Marcus Grönholm pénteken délelőtt Japánban elveszítette a világbajnoki címet. De ha nem is veszítette el, semmiképpen sem jó előjel, hogy az összetettben négy ponttal vezető finn pilóta kiesett a rali-világbajnokság 14. futamának első napján. „Harmadik sebességi fokozatban érkeztünk a kanyarba, amelybe a korábbinál gyorsabban lehetett behajtani, mert kivágtak néhány fát – mondta Grönholm. – Mi azonban megcsúsztunk, az autó jobb eleje megakadt valamiben, ami nekidobta az Focust egy fatuskónak. Az én oldalamon ütköztünk, és a kocsi csúnyán összetört.” Jó néhány órán keresztül kérdéses volt, hogy a langaléta finn a szuperraliszabálynak köszönhetően folytatni tudja-e a versenyzést, utóbb azonban kiderült, a bukóketrec is megsérült. Ez azt jelenti, hogy a szabályok szerint az autó többé nem biztonságos, úgyhogy Grönholm kénytelen volt feladni a küzdelmet. Ez súlyos következményekkel járhat számára – konkrétan Sebastien Loeb már akkor is átveszi a vezetést az összetettben, ha az ötödik helyen végez, igaz, akkor még csak pontegyenlőséggel és több nyert futammal. A háromszoros világbajnok francia az első nap végén a második helyen állt, ám neki sem volt gondmentes napja: a délelőtti gyorsaságikon (amelyeken a köd és a jeges utak nehezítették a versenyzők dolgát) rosszul választott gumit, úgyhogy emiatt némi hátrányba került. A versenyben Grönholm csapattársa, Mikko Hirvonen vezet, a harmadik helyen pedig a szintén fordos Jari-Matti Latvala áll, ők azzal segítenének a legtöbbet márka- és honfitársuknak, Grönholmnak, ha minél több pontot „vennének el” Loebtől. A verseny kiegyensúlyozottságára jellemző, hogy a pénteki tíz gyorsasági során a szakaszgyőzelmeken hét pilóta osztozott.