A négyszeres világbajnok Juha Kankkunen egyszer azt mondta, ha valaki jó raliversenyző akar lenni, nagyon sokat kell éjszaka autóznia. Az ok egyszerű, amikor a pilóta nem tudja, hol jár, nincs viszonyítási alapja, akkor kénytelen százszázalékosan arra hagyatkozni, amit a navigátora mond. Márpedig a siker sokszor azon áll vagy bukik, mennyire jól improvizál a versenyző.
A Barum-ralin is nagy szükség lesz erre, hiszen a pályabejáráskor minden útvonalon háromszor mehettek végig a párosok, ezalatt kellett úgy „feldolgozni” a gyorsaságikat, hogy szombaton és vasárnap kellő magabiztossággal autózhassanak rajtuk.
A pénteki szuperspeciális mindenesetre jó volt bemelegítésnek. Hazánkban meglehetősen szokatlanok az éjszakai szakaszok – ezúttal legalább ezt is gyakorolhatták a pilótáink. Mindannyian kihívásnak tekintették.
„Az éjszakai versenyzés abból a szempontból különleges, hogy a lámpa nem világítja be az utat, nem látjuk a tereptárgyakat. Ezért az autót sem tudjuk úgy bevinni a kanyarokba, ahogyan nappal. A bukkanók és a kisebb útegyenetlenségek például jóval nagyobb gondot jelentenek, mint nappal – mondta a hétszeres abszolút bajnok ifjabb Tóth János, aki a Szuper2000-es mezőnyben áll rajthoz egy Peugeot 207-essel. – Itt a padkákra kellett nagyon figyelni, nehogy defektet kapjon az ember, esetleg kiüsse az autója alól a futóművet. Úgy foglalnám össze: ezen az éjszakai pályán az nyer, aki mer.”
Ami még érdekes a szuperspeciálissal kapcsolatban, hogy a három kilométeres szakaszon mindenki három kört tett meg, és egymásra rajtoltatták a párosokat. Ez azt jelenti, hogy egyszerre többen is voltak a pályán, vagyis a fényszórók tovább nehezítették a ralisok dolgát. Természetesen a versenyzők nem elégednek meg az utcai világítással, sőt az autóik normál lámpáival sem, hanem kifejezetten az ilyen helyzetekre kitalált égősort szerelnek fel, amelyet négy rendkívül erős fényű Xenonlámpa alkot.
„Zuhogó esőben, éjszaka tréningeztünk a szuperspeciálison, ami így elég érdekes volt, de az is hozzátartozik a ralihoz, hogy sötétben száguldunk – mondta Szabó Gergő, aki a legutóbbi, szentpétervári viadalon nyolcadikként végzett, és szerzett egy pontot. – A San Remó-i IRC-futamon több éjszakai gyorsasági is lesz, legalább most tréningezünk egy kicsit.”
A Mitsubishi-pilóta azt is elmondta: ilyen rangos mezőnyben még nem versenyzett az idén, sőt megkockáztatta: Európában az idén a Barum-ralin áll rajthoz a legerősebb mezőny. No igen, a nagy tradíciójú, immár 37. alkalommal megrendezendő viadalon 104 páros neve szerepel – köztük volt gyári pilóták, Európa-bajnokok és korábbi vb-menők – úgyhogy tényleg nem lesz könnyű dolga annak, aki itt nyerni akar.
Érdekesség, hogy a verseny 37 éves történetében egyébként már ünnepeltek itt magyar győztest: az örökös bajnok Ferjáncz Attila 1987-ben egy Audi Quattróval és Tandari Jánossal megnyerte az itteni Európa-bajnoki futamot.
A mostani magyar indulók – akik között a fent említett két versenyzőn kívül egy Szuper1600-as Suzuki Ignisszel rajthoz áll Pénzes Zsolt is – abban bíznak, hogy nekik is lesz alkalmuk ünnepelni vasárnap délután. A győzelem talán nem valós vágy, de pontszerzésben bízhatnak a párosaink.
A Barum-rali péntek esti nyitó szakasza lapzártánk után ért véget.