Egy normál és egy jelképes szakasz van hátra az idei Dakar-raliból, úgyhogy az első szenegáli pályán a magyarok közül senki sem akart most kiesni a versenyből.
DPPI
Szalay Balázs nem csak a célban volt elégedett és vidám, a rajt elôtt színes papagájok és apró majmok látványa derítette jókedvre
DPPI
Szalay Balázs nem csak a célban volt elégedett és vidám, a rajt elôtt színes papagájok és apró majmok látványa derítette jókedvre
Még egy nappal közelebb a célhoz. A magyar csapat versenyben lévő hat résztvevője (egy motoros, két autós páros, három kamionos trió) visszafelé számolja a napokat. Nem mintha nem élveznék a száguldást, de napról napra egyre jobban fáradnak az emberek, és kopik a technika.
Történelem
Pontosan tíz évvel ezelőtt, 1997-ben írtak ki a rendezők először Kayes–Tambakunda szakaszt. A mezőny korábban már többször is érintette a várost, ám általában a guineai Labén keresztül érkezett ide.
Szóval 1997-ben is volt Kayes–Tambakunda szakasz, de másként, mint most. Éppen megfordítva, visszafelé. Az ominózus viadalnak ugyanis az volt a különlegessége, hogy Dakarból rajtolt, és ott is ért célba a mezőny. A verseny második szakasza volt ez, és Stéphane Peterhansel (aki most az autósok versenyét vezeti) sorozatban a második részsikerét aratta Yamahája nyergében. Ezek a diadalok jelzésértékűek voltak, a francia motoros a verseny további részében sem talált legyőzőre.
Az autósoknál Sinozuka Kendzsiro személyében a viadal történetében először japán győztest avatnak. Más különlegesség is van: Jutta Kleinschmidt az első nő, aki szakaszgyőzelmet arat a sivatagi show-n.
A Citroën hosszú idő után először nem indít gyári csapatot a Dakaron, mert a prototípus-autókra vonatkozó szabályokat megváltoztatták, ezért versenygépei nem felelnének meg a szabályoknak.
A mieink szerencsére állják a sarat, bár egy szem motorosunk, Kátai Péter nem nagyon kedvelte meg a szavannás szakaszokat. Az elmúlt két nap során ugyanis többször tévedt el, mint eddig összesen, ami egyrészt a fáradtság számlájára írható, másrészt annak tudható be, hogy ezeken a fák között kanyargó utakon tényleg nagyon nehéz navigálni. A topautósok közül valaki meg is jegyezte: nagy előny, ha az embernek van navigátora, mert szinte lehetetlen egyszerre figyelni arra, hogy az ember ne ütközzön neki egy-egy fának, ugyanakkor megtalálja a helyes irányt.
De visszatérve Kátaihoz: ezen a pályán igazából egy helyen lehetett eltévedni, és el is tévedt. Az egyik falun áthaladva nem fordult el valamelyik kerítés mellett a szántóföld irányába, ami több kilométeres tekergésébe került. Néhány perccel később már azt sem tudta, hol van, úgyhogy megállt, és hallgatózni kezdett. Elindult abba az irányba, ahonnan a motorhangokat hallotta, ami jó taktikának bizonyult. Nem volt messze a helyes úttól (alig ötven méterre) de a magasra nőtt aljnövényzettől szinte semmit sem lehetett látni.
Az eltévedéssel azonban még nem volt vége kalandjainak: elhagyta az ülését (hiába javítják meg mindennap) és vele együtt a menetlevelét – előbbit megtalálta, utóbbit nem, úgyhogy emiatt ötperces büntetésre számíthat. Két autós párosunk közül pénteken is a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős végzett előrébb (ha a Palik Lászlóval vívott különcsatáját nézzük, akkor 6–6-ra állnak), a 27. pozícióban. Az Opel Antara pilótája elmondta, a szakaszra menet apró majmokat, színes papagájokat láttak az út mentén, és ez megalapozta a hangulatukat. (Megjegyzendő: valószínűleg szakasz közben is hasonló volt az állatvilág körülöttük, csak akkor már nem volt érkezésük arra, hogy a faunát is figyeljék…)
Szalayék körülbelül a tizedik kilométernél érték utol az előttük rajtolót, és legalább háromszor kerültek lőtávolon belülre, de egyszer sem tudtak előzni, mert túl nagy volt a por, a korlátozott látási viszonyok pedig köztudomásúan növelik a kockázatot. A kilencedik Dakarján részt vevő pilóta kimondottan élvezte a szűk, gyors pályát, tetszettek neki az ugratók, az meg még jobban, hogy új autója is bírta a kiképzést. Kivéve a szélvédőt, amelyet egy fa betört.
Palik László és Darázsi Zsolt ugyanúgy járt, azzal a különbséggel, hogy az ő szélvédőjük majdnem pókhálósra tört, nagyjából nyolcvan kilométernél, és attól kezdve a réseken kellett kikukucskálni, ha látni akartak valamit az útból. Leggyakrabban azonban hiábavaló volt a nagy igyekezet, mert a por miatt amúgy is szinte teljesen vakon kellett menni.
„Megpróbáltam úgy közlekedni, hogy az autóból is maradjon valami, és ez hellyel-közzel sikerült, bár azért beleestünk egy-két nagyobb gödörbe – mondta Palik. – Igyekeztünk jó tempót találni, bár ebben a vonatozásban a nagy por miatt nem alakulnak ki nagy különbségek a versenyzők között. A versenynek ebben a szakaszában már mindenki a saját céljait tartja szem előtt. Mi napok óta azon vagyunk, hogy lehetőleg egy darabban vigyük el a Nissant a célig.”
A kamionosok számára a türelem iskolája volt ez a nap. Itt az volt sikeres (vagy legalábbis annak nem tört össze a gépe), aki a legjobban vissza tudta fogni magát. Bár Darázsi Zsoltnak ez nem erőssége, mégis ő volt a leggyorsabb a szakaszon a magyarok közül (18.). Igaz, hogy az útra behajló fák áldozata lett mind a két visszapillantó tükre és egy lámpája, valamint betört a szélvédője, de a főbb alkatrészek jól bírják a terhelést. No és a gumicsirke is. Az utóbbi években a csapat védjegyévé váló szárnyas már a rajt óta a hűtőrácson lóg, és bár pénteken bőven kapott „enni”, még tartja magát.
Szobi Balázsék a 22. pozícióban teljesítették a napot, s a pilóta elmondta, a tíztonnás szörnyeteggel egyáltalán nem volt nagy élmény kerülgetni a fákat. Ezen a szakaszon egyet sem lehetett előzni, csak nyelni a port, és lehetőleg fékezni a nagy gödrök előtt. Szaller Zoltánék is ugyanezt a taktikát követték, mert a pilóta néhány ínséges év után most már mindenképpen szeretne eljutni a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig. ---- A tambakundai iskola udvara tiszta, két épület áll rajta, négy osztályteremmel. Az igazgató azt mondja, csupán a földművelésből élők gyerekei járnak iskolába, a többiek nem engedhetik meg maguknak, pedig csak jelképes összeget kell fizetni. Az osztálytermek szegényesek, de mindenkinek van füzete, tolla, ceruzája – s a gyerekek nemcsak arabul tanulnak, hanem párhuzamosan franciául is. Azt mondják, a Dakar-rali népünnepéllyel ér fel errefelé: a környékről idesereglenek a kézművesek, a gyerekek is úgy várják a versenyt, mint a karácsonyt.
Évek óta hagyomány ugyanis, hogy az újságírók csomagot visznek az iskolába. Mindenki tartalékol erre az alkalomra néhány tucatnyi tollat, jegyzetfüzetet, pólókat, kendőket, ami éppen akad. Az idén is három hatalmas táska landolt az iskola udvarán, szigorúan az igazgató felügyelete alatt. Aki azt mondja, ha csak úgy odaadnák a gyerekeknek, nem értékelnék kellőképpen. De mert látták, hogy csuda dolgok érkeztek (vízfesték, kifestőkönyv, zsírkréta satöbbi), jobban törik majd magukat, hogy jó jegyeket szerezzenek, mert tudják, ajándékot kaphatnak érte.
Szóval a Dakar-rali közvetve számukra is motivációt jelent. ---- 29. DAKAR-RALI 13. szakasz, Kayes–Tambakunda (össztáv: 458 km, ebből szelektív szakasz: 260 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Michel Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 2:30:22, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 26 másodperc hátrány, 3. Miller, Pitchford (amerikai, Volkswagen Race Touareg) 2:18 perc h., …27. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 30:37 p h., …36. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 38:57 p h. Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 3:00:56, 2. Classen (dél-afrikai, KTM) 3:49 p h., 3. Blais (amerikai, KTM) 6:07 p h., …28. Kátai Péter (magyar, KTM) 33:00 p h. Kamionosok: 1. Ales Loprais, Petr Gilar (cseh, Tatra) 3:17:43, 2. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 3:25 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Nyikolajev (orosz, Kamaz) 6:39 p h., …18. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 38:55 p h., …22. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 45:03 p h., …32. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 57:46 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 43:13:22, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 11:15 p h., 3. Schlesser, Debron (francia, Schlesser-Ford) 1:38:47 ó h., …25. Palik 14:13:54 ó h., …36. Szalay 17:21:49 ó h. Motorosok: 1. Cyril Despres 48:41:00, 2. Casteu (francia, KTM) 35:38 p h., 3. Blais 54:52 p h., …23. Kátai 8:45:07 ó h. Kamionosok: 1. Hans Stacey 50:48:03, 2. Margyejev 3:02:50 ó h., 3. Van Ginkel (holland, Ginaf) 4:28:25 ó h., …17. Darázsi Zs. 17:08:38 ó h., …19. Szobi 20:03:58 ó h., …27. Szaller 23:21:12 ó h.