Peterhansel: úgy, mint drága nagyanyám…

Tóth anita jelenti Tan-TanbólTóth anita jelenti Tan-Tanból
Vágólapra másolva!
2007.01.11. 01:53
Címkék
A Dakar-rali utolsó marokkói napján Carlos Sainz újabb szakaszgyőzelmével megerősítette vezető pozícióját az összetettben, míg a motorosoknál ezúttal Isidre Esteve Pujol volt a leggyorsabb. A kamionos éllovas Vlagyimir Csagin hatalmasat bukott, és feladta a versenyt.
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?
AFP
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?
AFP
Néhány motoros talán egy imát is elmormolt, amikor több mint száz kilométeres sebességgel elszáguldott a templom elôtt?

Történelem

A Dakar-rali mezőnye legelőször 1999-ben érintette Tan- Tant. Abban az évben az autósok közül Jean-Louis Schlesser volt a legeredményesebb, a motorosoknál pedig a 2004-es Fáraó-ralin versenybalesetben elhunyt Richard Sainct.

A motorral hatszor nyerő Stéphane Peterhansel ebben az évben ült át autóba, és a Dakar húszéves története során először fordult elő, hogy nő vezetett az összetettben – a hölgyet Jutta Kleinschmidtnek hívják, és két évvel később már nemcsak vezetett, nyerni is tudott.

Noha az útvonalat klasszikusnak titulálták, három szakaszt is törölni kellett a motorosok számára, és az egyiken (Mopti–Timbuktu) repülőgéppel szállították őket és versenygépeiket a következő napi rajt helyszínére. Ebben az évben történt, hogy a cseh Tatra-csapat ötödik győzelmét aratta a kamionos kategóriában.
Afrika Hollywoodjának is nevezik Tan-Tant, mivel jó néhány híres amerikai filmet forgattak a környéken. Ide érkezett meg szerdán a Dakar-rali mezőnye.

A motorosok maratoni távon vannak túl, ez azt jelenti, hogy két szakaszt tettek meg szervizsegítség nélkül, kedden külön tábort állítottak fel nekik Ouarzazatétól nem messze, ahová nem követhették őket a szervizesek. Kaptak pulóvert, zoknit, sapkát a szervezőktől, és az étkezősátor szőnyegén úgy feküdtek egymás mellett, mint a heringek, de azért így sem lehetett melegük, hiszen szerdára virradóra is nulla fok körüli volt a hőmérséklet.

A didergés azonban csak addig tartott, amíg el nem rajtoltak a szakaszon, attól kezdve nem érezték a hideget. A technikás etapon Isidre Esteve Pujol volt a leggyorsabb, megelőzve honfitársát, a címvédő Marc Comát. Esteve körülbelül a hatvanadik kilométernél érte utol Comát, attól kezdve szorosan követte, és gyakorlatilag egyszerre értek célba. (Csakhogy Esteve később rajtolt…)

Az autósoknál Carlos Sainz újabb szakaszgyőzelmet aratott, és így az összetettben már több mint három és fél perc az előnye. A kétszeres ralivilágbajnok saját bevallása szerint még mindig csak tanulgatja a sivatagi autózást – felvetődik a kérdés: mi lesz, ha egyszer megtanulja? A „Matador” tökéletesen nyugodt, bár tudja, talán most nem az ő napjai következnek. Szerdán Stéphane Peterhansel végzett mögötte a második helyen, a „Mr. Dakarnak” is becézett pilóta szépen lassan elkezdett előrelopakodni. Pedig azt mondja, egyáltalán nem élvezte, hogy a nagy köveken lassan kellett mennie. „Úgy vezettem, mint drága nagyanyám. Az eredmény szempontjából ez jó, de cseppet sem élvezetes” – mondta Peterhansel a célban. Ha a nagyi tényleg így vezet, a mezőnyből biztosan sokan cserélnének vele…

Számokban

4813 kilométer van még a mezőnynek a célig

5 Dakart nyert meg Vlagyimir Csagin, aki vezető pozícióban szerdán rommá törte a kamionját
A kamionosok versenyében az éllovas Vlagyimir Csagin hatalmasat esett, igaz, akkora járművel, mint a Kamaz, nem is lehet kicsit esni. A „kék szörnyeteg” háromszor vetett bukfencet, mielőtt megállt, és a kamion fülke mögötti része (vagyis a doboz) ripityára tört. Az ötszörös győztes pilóta és két társa az első hírek szerint könynyebb sérülésekkel megúszta a látványos bukást. A vezetést a holland Hans Stacey vette át.

Három nap után a mezőny csütörtökön elhagyja Marokkót, s abban a mezőny összes tagja egyetért, hogy Mauritániában új verseny kezdődik. ---- – Hogyan értékeli a két napból álló maratoni szakaszt?
– Jobban örültem volna, ha kedden nem tévedek el, és nem veszítek emiatt tizenkét percet – vallotta be Isidre Esteve Pujol. – Akkor az összetettben is én állnék az élen. De nem vagyok telhetetlen, még csak a verseny elején tartunk, és itt naponta érhetik meglepetések az embert. Ráadásul az idén sokkal könnyebb eltévedni, mint tavaly, mert nagyon sok az irányváltás, a portól viszont sokszor semmit sem lehet látni.

– Szerdán is rosszak voltak a látási viszonyok?
– Igen. Körülbelül a hatvanadik kilométernél utolértem Marcot (Coma – a szerző), és attól kezdve mögötte motoroztam. Nem könnyű őt megelőzni, mert rendkívül gyorsan hajt, egymást előzgetni pedig túlságosan kockázatos lett volna, ezért inkább azt választottam, hogy mögötte megyek, a porában.

– Speciális helyzet, hogy két spanyol motoros küzd egymással az összetettbeli első helyért?
– Egy kicsit furcsa, de messze van még Dakar, és bár Cyril Despres-nek az utóbbi napokban voltak gondjai, ennek ellenére őt is az esélyesek közé sorolnám. Továbbra sem változtatok a taktikámon: lépésről lépésre kell haladni.

Isidre Esteve Pujol, a szerdai szakasz motoros győztese ---- 29. DAKAR-RALI
5. szakasz, Ouarzazate–Tan-Tan (össztáv: 775 km, ebből szelektív szakasz 325 km). Autósok:
1. Carlos Sainz, Michel Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 3:36:39, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 30 másodperc hátrány, 3. De Villiers, von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 1:41 p h., …52. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 1:01:17 ó h., …68. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 1:18:58 ó h.
Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol (spanyol, KTM) 3:56:22, 2. Coma (spanyol, KTM) 1:54 p h., 3. Despres (francia, KTM) 5:02 p h., …39. Kátai Péter (magyar, KTM) 53:55 p h., …66. Dési János (magyar, KTM) 1:15:39 ó h.
Kamionosok: 1. Hans Stacey, Charly Gotlib, Bernard der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 3:41:59, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, Ginaf) 3:51 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Nyikolajev (orosz, Kamaz) 11:46 p h. …28. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 1:22:51 ó h., …39. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 1:36:45 ó h., …46. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 1:49:16 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz 12:53:50, 2. De Villiers 3:36 p h., 3. Sousa, Schulz (portugál, német, Volkswagen Touareg) 11:17 p h., …43. Szalay 4:21:08 ó h., 44. Palik 4:24:53 ó h.
Motorosok: 1. Coma 14:08:48, 2. Esteve Pujol 9:56 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 37:41 p h., …37. Kátai 3:27:20 ó h., …60. Dési 4:56:02 ó h.
Kamionosok: 1. Stacey 14:05:15, 2. G. de Rooy 34:35 p h., 3. Margyejev 1:30:27 ó h., …22. Darázsi 5:32:57 ó h., …25. Szobi 6:26:06 ó h., …33. Szaller 8:32:45 ó h., ---- Robby Gordon, a tengerentúli NASCAR-sorozat sztárja három és fél órás hátrányt szedett össze a negyedik etapon, miután Hummerjén eldugultak az injektorok. A problémát szennyezett üzemanyag okozta. Nincs szerencséje az amerikainak, hiszen az első szakaszon egy homokos gödörbe szorult, amikor nézelődőket próbált kikerülni. A versenynek a győzelem reményével nekivágó Gordonnak így már csak részsikerekre maradt esélye. Szerdán a 78. helyről rajtolva erre kevés esélye volt, így is szenzációsat autózott, s a 15. pozícióban ért célba, ezzel az összesítésben a 36. helyig lépett előre.

Sébastien Flute, Barcelona francia íjász olimpiai bajnoka is részt vesz a verseny szervezésében. Flute tízévesen szeretett bele a sivatagba, amikor katona édesapja egy évig Dzsibutiban szolgált. A kétszeres világbajnok álma, hogy egyszer versenyzőként is nekivágjon a sivatagi show-nak.

Úgy fest, a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz fia nem lép apja nyomdokaiba. A 12 éves fiú ugyanis a Formula–1-be szerelmes. Mint a 44 éves édesapa elmondta: fia példaképe a világbajnok Fernando Alonso.

A 22. Dakarján részt vevő japán Jamada Suseinek fontos a környezetvédelem. Az idei viadal az első állomása annak a nagyjából 100 ezer kilométerből álló körútnak, amelyre készül. Célja, hogy felhívja a figyelmet a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. Jamada ezért az idei versenynek biodízel üzemanyaggal vágott neki, ha leküzdi a majdnem 8 ezer kilométert, ő lesz az első, aki környezetbarát hajtóanyaggal tankolt gépjárművel teljesíti a Dakart.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik