A pénteki két szabadedzéssel elkezdődött Szuzukában az 57. Formula–1-es világbajnokság Japán Nagydíja, s némi meglepetésre ezúttal nem a pénteki tesztelők villogtak, hanem azonnal folytatódott az idei sorozatot uraló Renault–Ferrari párharc. Ha nem is dönt semmiről, de mindenképp érdekes, hogy Giancarlo Fisichella volt a leggyorsabb Felipe Massa, Michael Schumacher és Fernando Alonso előtt.
EPA
Michael Schumacher mindössze tíz kört tett meg az elsô edzésnapon, ám így is a harmadik legjobb idôeredmény volt az övé
EPA
Michael Schumacher mindössze tíz kört tett meg az elsô edzésnapon, ám így is a harmadik legjobb idôeredmény volt az övé
Az első szabadedzésre még rányomta bélyegét a rossz idő, az esőzés. A csapatok összesen 29 versenyzőt „neveztek” erre a napra, de a futamokkal ellentétben természetesen nem írhatták elő, hogy pocsék körülmények között is autózniuk kell. Így mindössze tizenegyen értek el értékelhető időeredményt, s a leggyorsabb a szabadedzéseken már máskor is villogó, a legjobb tesztpilóták közé sorolt Anthony Davidson volt. Az ászok közül senki sem ment mért kört, így a folytatást, a második szabadedzést élénk érdeklődés kísérte.
A délután megtartott gyakorlás elején még mindenki átmeneti gumikat használt, hiszen a pálya felszáradóban volt, s ekkor Davidson és Ralf Schumacher „csatázott” az első helyért. Negyedórával a leintés előtt végre eljött a várva várt pillanat, s mindenki száraz pályára való abroncsokra cserélhette az intermediate gumikat. Nyilvánvaló volt, hogy az utolsó percek döntik el a sorrendet, s természetesen nem borult a „papírforma”. Szinte pillanatonként változott, ki áll az élen. Michael Schumacher, az óriási tehetségnek tartott Sebastian Vettel, majd Davidson és Kimi Räikkönen volt az első helyen. A hajrá mozgalmasságát kiválóan jellemzi, hogy a McLaren-Mercedes finn pilótája végül mindössze a 10. lett.
A Renault klasszisai az utolsó pillanatokra tartogatták a „robbantást”: Giancarlo Fisichella az 59. percben érte el a legjobb időt, majd Fernando Alonso is remekelt. A végén a presztízst is szem előtt tartó Felipe Massa és Michael Schumacher is megelőzte a spanyol világbajnokot. A sztárok remeklése mellett azt is érdemes megemlíteni, hogy csak a tesztpilóták „szaggatták magukat”, a versenyzők többsége 10 mért körnél kevesebbet tett meg.
Ma újabb szabadedzést és a nagy izgalmakat tartogató időmérőt rendezik meg a szuzukai aszfaltcsíkon. Pénteken amúgy semmilyen sportszerűtlen jelenet nem borzolta a kedélyeket, remélhetőleg a folytatás is hasonló lesz. Mindenki reméli, hogy a világbajnoki címekért zajló rendkívül kiélezett Renault–Ferrari párharc is sportszerű lesz, s ennek érdekében megszólalt a maranellóiak technikai igazgatója, Ross Brawn. A brit szakember most reflektált a sanghaji Kínai Nagydíj vitatott esetére, amikor a rossz gumiválasztás miatt lelassuló Fernando Alonsót a sportszerűség határait feszegető Giancarlo Fisichella próbálta „óvni” Michael Schumachertől. Az olasz versenyző ezért egy ideig nem előzte meg csapattársát, inkább mellé húzódott, hogy a ferraris riválisnak esélye se legyen a támadásra. Azóta több olyan vélemény is napvilágot látott, amely szerint a Renault hivatalos utasítását hajtotta végre Fisico, igaz, ezt alátámasztani senki sem tudta, s nem is igazán próbálta.
Szavazás
„Nincs rá szükség, hogy a második számú pilóta szándékosan tartsa fel, lassítsa le a világbajnoki cím egyik várományosát, a másik csapat versenyzőjét. Szerencsétlen és elfogadhatatlan lépés lenne. Tudom, néhány éve mi voltunk részesei ilyen esetnek, amit akkor normális gyakorlatnak tartottunk. Most már természetesen mi is elfogadhatatlannak ítéljük”– jelentette ki Brawn.
Az angol szakember arra az esetre emlékeztetett, amikor az 1997-es Japán Nagydíjon a Ferrari arra utasította Eddie Irvine-t, hogy mindenképp tartsa fel Jacques Villeneuve-öt. A „csapatparancsot” a 2002-es Osztrák Nagydíj után tiltották be, mert nyilvánvaló volt, hogy Rubens Barrichello a vezetőség döntése és rádiós tájékoztatása miatt adta át a befutó előtt az első helyet Michael Schumachernek.
Ross Brawn ugyanakkor arra is kitért, hogy a versenyzők saját belátásuk szerint segíthetik társukat. „Két oldala van a dolognak. Egyrészt akár még vitatható is lenne, ha mi rádión azt közölnénk egyik pilótánkkal, hogy vigyázz a motorra, spórolj a gumikkal, mert mindenképp célba kell érned, s társa így előzné meg. Ezért óvatosnak kell lennünk. Másrészt Felipe nehezen viselné el, ha esetleges győzelmével fosztaná meg Michaelt a világbajnoki címtől. Nem gondolom, hogy szívesen tenne ilyesmit. És ez igaz Giancarlóra is”– zárta mondandóját Ross Brawn.
Michael Schumacher (116 pont)
Eredményei az elmúlt öt évben Szuzukában
2001
1. hely
2002
1. hely
2003
8. hely
2004
1. hely
2005
7. hely
Rajtpozíciói az elmúlt öt évben Szuzukában
2001
1. hely
2002
1. hely
2003
14. hely
2004
1. hely
2005
14. hely
Nagydíjrajtjai száma: 246 Győzelmei száma: 91 Első rajtkockái száma: 68
Fernando Alonso (116 pont)
Eredményei az elmúlt öt évben Szuzukában
2001
11. hely
2002
nem indult
2003
kiesett
2004
5. hely
2005
3. hely
Rajtpozíciói az elmúlt öt évben Szuzukában
2001
18. hely
2002
nem indult
2003
5. hely
2004
11. hely
2005
16. hely
Nagydíjrajtjai száma: 84 Győzelmei száma: 14 Első rajtkockái száma: 15
A pénteki szabadedzések összesített eredménylistája