Legkésőbb vasárnap délután felkerül a képzeletbeli korona az idei abszolút ralibajnok fejére. A péntek délutáni prológgal kezdődő 39. Allianz Hungária-ralin ifjabb Tóth János és Benik Balázs csap össze, de a végső sikerre még Spitzmüller Csabának is van matematikai esélye.
Két világbajnoki futamgyőztes – Harri Rovanperä és Armin Schwarz – száguldását is láthatják a pénteken kezdődő pécsi idényzáró viadal szurkolói, ám ezúttal, bármennyire is gyorsak, nem ők lesznek a főszereplők. A hétversenyes országos bajnoki sorozat ugyanis a hét végi viadallal ér véget, itt dől el a bajnoki cím sorsa – vélhetően az éllovas ifjabb Tóth János és a mögötte nyolc ponttal álló Benik Balázs között. Az említett két úriemberen kívül Turi Tamás a mezőny egyetlen aktív abszolút bajnoka, ráadásul az utóbbi két pécsi viadalt ő nyerte meg, így természetes, hogy őt kérdeztük a mecseki siker titkáról és az esélyekről.„Nem hiszem, hogy más kellene a pécsi győzelemhez, mint bármelyik másikhoz – mondta Turi Tamás. – Ha az ember felkészül, és a technika nem hagyja cserben, már csak arra van szükség, hogy gyors legyen. Mi is erre törekszünk, mert nem titok – abszolút címért folyó küzdelem ide vagy oda –, nyerni szeretnénk. S hogy ki lesz a bajnok? Mivel Jani vezet nyolc ponttal, neki van nagyobb esélye, másrészt viszont szombatra esőt mondanak, és ha tényleg esik majd, Balázs nyerhet. Persze ha előrébb végez, mint Jani, akkor sem biztos, hogy ő lesz a bajnok.”Na igen. A „ki lesz a bajnok?” téma foglalkoztatja immár hetek óta a rajongókat. Íme, néhány érv, amely az egyik, illetve a másik pilóta mellett szól.
Ifjabb Tóth mellett szól a rutin és a nyolcpontos vezetés
Ifjabb Tóth mellett szól a rutin és a nyolcpontos vezetés
Ifjabb Tóth János mellett szól
1. A rutin feltétlenül mellette szól, hiszen valamivel több mint tíz év előnye van Benik Balázzsal szemben. Ő már akkor raliautót vezetett, amikor Benik még a gokartozás gondolatát fontolgatta. Hét bajnoki címet szerzett, s többször kellett felállnia a padlóról. Amikor Kiss Ferenc két évre átvette az uralmat (1998, 1999), mindenki azt hitte, hogy vége a dalnak, aztán Tóth megújult, visszatért, sőt egy év kihagyás (2004) után is bizonyítani tudott, és újra nyert.
2. Nyolc pont előnye van Benik Balázzsal szemben, ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül muszáj nyernie a végső sikerhez. Ha legfőbb riválisa győz a mecseki pályákon, akkor is elég másodiknak lennie. A harmadik pozíció viszont már nem jó neki, mert akkor nemcsak a pontok, a helyezések tekintetében is egálban lesz Benikkel. Akkor az dönt, ki nyerte a leghosszabb versenyt, márpedig a leghosszabb verseny éppen a 39. Allianz Hungária-rali.
3. Kétszer nyert a Pécs környéki pályákon (1993, 2003), és bár a saját „átlagát” tekintve ez nem tekinthető túl jónak, mégis, ha figyelembe vesszük, hogy Benik egyszer sem nyert, akkor feltétlenül előny. Az igazsághoz tartozik (a statisztikák kiegészítéseként), hogy nyolc-tíz évvel ezelőtt, amikor szintén ifjabb Tóth volt a csúcson, a bajnokságot általában már a pécsi viadal előtt megnyerte, úgyhogy azon már nem indult.
Mirkó István
Benik Balázs motiváltabb, mint valaha
Benik Balázs mellett szól
1. Motiváltabb, mint valaha. Benik Balázs az utolsó előtti, budapesti futam előtt szinte minden reményét feladta. Nem csoda, hiszen a bajnoki cím szinte elérhetetlen távolságba került, amikor Veszprémben el sem tudta hagyni a szervizparkot. Úgy tűnt, képtelen újra felpörögni, nem tud újabb, végső támadást indítani. Egészen addig, amíg ifjabb Tóth ki nem esett a budapesti viadalon. Akkor minden megváltozott, új lehetőségek adódtak, és ez feldobta a pilótát.
2. Csapatmunka. Benik Balázs már hat éve dolgozik ugyanazzal a cseh csapattal, egészen pontosan azóta, amióta először World Rally Carba ült. A szervizesek minden rezdülését ismerik, és az angol mérnök, aki segíti a munkáját, bármit megtenne érte. Viszonyukra jellemző, hogy a veszprémi kiesést a hűvös angol megkönnyezte.
3. Az eső. A hétvége egyik napjára csapadékos időt jósolnak Pécs környékére, és Benik Balázs valószínűleg nem bánkódna, ha ezúttal igazuk lenne a meteorológusoknak. Jól emlékszik ugyanis, hogy tavaly ifjabb Tóth azért veszítette el a Mecsek-ralit a második napon, mert esett az eső. Ráadásul Benik vállát – saját elmondása szerint – nem nyomja teher, hiszen nem tehet mást, mint hogy megnyeri a viadalt. A többi már nem rajta múlik.
Kilométerről kilométerre
Időell.
Helyszín
Táv (km)
Első autó
Szeptember 15. (péntek)
Prológ
Pécs Plaza
1.0
17.00
Szeptember 16. (szombat)
Rajt
Pécs Plaza
8.00
Gy. 1.
Pécsvárad
12.26
9.03
Gy. 2.
Alsómocsolád
14.02
10.16
Gy. 3.
Orfű
28.0
11.19
Gy. 4.
Expo Center
2.0
12.20
Szerviz
Pécs Plaza
12.30
Gy. 5.
Pécsvárad
12.26
13.53
Gy. 6.
Alsómocsolád
14.02
15.06
Gy. 7.
Orfű
28.0
16.09
Gy. 8.
Expo Center
2.0
17.03
Cél
Pécs Plaza
18.03
Szeptember 17. (vasárnap)
Rajt
Pécs Plaza
9.00
Gy. 9.
Bakonya
11.45
9.53
Gy. 10.
Abaliget
7.66
10.21
Gy. 11.
Camping
8.98
11.24
Szerviz
Pécs Plaza
11.54
Gy. 12.
Bakonya
11.45
13.07
Gy. 13.
Abaliget
7.66
13.35
Gy. 14.
Camping
8.98
14.38
Cél
Expo Center
15.48
Az ob állása 6 futam után Abszolút sorrend: 1. ifjabb Tóth János, Bahor Bea (JRT, Peugeot 307 WRC) 90, 2. Benik, Varga (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 82, 3. Spitzmüller, Kazár (Pacotti Motorsport, Mitsubishi Lancer WRC) 74