A Toyota türelmesen vár

BÁLINT ANDRÁSBÁLINT ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2006.08.10. 01:25
Címkék
Japán csapat nyerte meg a Magyar Nagydíjat, s miközben a japán himnusz szólt Jenson Button és a Honda tiszteletére, a másik japán gyár, a Toyota szerelői hazafelé készülődtek, és közben arra gondoltak, nemsokára nekik is szól a Kimi ga Jo. Pascal Vasselon, a gárda francia technikai igazgatója a Hungaroringen elárulta, a sikerhez türelem kell.
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Imago
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Imago
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra

A Toyota-csapat hatalmas önbizalommal és reklámhadjárattal érkezett a Formula–1-be, így sokan azt gondolták, a német-japán csapat rövid időn belül harcban lesz a végső sikerért, méltó ellenfelévé válik az akkoriban egyeduralkodó Ferrarinak s a többi élcsapatnak. A gyári istállónál nem sajnálták a pénzt, ennek egyik első jele volt, hogy a 2002-es rajt előtti évben feltérképezték az összes F1-es pályát, és a versenyzőknek is remek fizetést biztosítottak.

Az eredmények azonban nem jöttek, a Toyota a mai napig nem büszkélkedhet futamgyőzelemmel, rajtelsőséget is csak kétszer ünnepelhetett, így természetesen összetettben sem került dobogóra a konstruktőrök és a pilóták között.

Mike Gascoyne helyére érkezett

Pedig három évvel ezelőtt a csapat abban a reményben csábította magához a Renault technikai guruját, Mike Gascoyne-t, hogy az ő segítségével végre jönnek majd a diadalok. A szakember néhány elképzelése megvalósult, de az eredményhirdetések többsége továbbra is a toyotások nélkül zajlott. Így nem volt meglepő, hogy az idei szezon elején Gascoyne-t felmentették, helyére a 2004-ben a Michelintől érkező Pascal Vasselon került. A francia szakember a kasztniért felelős technikai igazgató, míg a motorfejlesztést továbbra is a kilencvenes években a Ferrarinál tevékenykedő Luca Marmorini felügyeli vezetőként.

Az F1-es csapatok költségvetésének jelentős tételét jelenti az érdeklődők vendégül látása, s különösen fontos, hogy az újságírók is alaposabban megismerkedhessenek a csapattal. Így volt ez a múlt heti Magyar Nagydíjon is, rengeteg sajtóesemény tarkította a programot, s ezek szervezéséből természetesen a Toyota is részt vállalt. A csapattagokkal több helyen is találkozhattak a média képviselői, a legérdekesebb eseményre a pályán található főhadiszálláson került sor, amikor a vezérkar több tagja adott tájékoztatást az istálló és az F1 világáról.

A vacsora alatt kiderült, hogy Vasselon személyében szerény, a földön járó, és hatalmas céltudatossággal dolgozó szakember került a Toyota legfőbb döntéshozói közé. A Belgiumban élő francia szakember minden témáról szívesen beszélt, jóslatokba azonban nem bocsátkozott, így arra a kérdésre sem válaszolt, mikor aratja majd szerinte első F1-es győzelmét az istálló.

„A Formula–1-ben is sokat kell dolgozni a sikerért, a pénz önmagában még nem elég. A Toyota nem akar kapkodni, kivárjuk a megfelelő időt – mondta Vasselon, majd hozzátette: – Remek csapatunk van, jobbat nem is lehetne összeállítani. Természetesen vannak különbségek Jarno Trulli és Ralf Schumacher között, de mindkettően kiválóan vezetnek. A hangulat kitűnő, én pedig a versenyzőim érdekeit figyelem. Így franciaként sem voltam szomorú az olasz futballválogatott világbajnoki sikere miatt. Hiszen tudtam, Jarno borzasztóan örül a győzelemnek.”

Schumacher és Zidane párhuzama

A Toyota a 2002-es bemutatkozása óta tapasztalt versenyzőket alkalmaz a futamokon, újonc pilótáknak eddig nem adott lehetőséget.

„Mi is többféle tehetségkutató programot működtetünk, de tudják, nagy a kockázat a reménységekkel. A fiatal versenyzők ugyanis nem elég rutinosak, veszélyes lenne futamokon indítani őket. Vegyük például Nico Rosberg esetét: remekül kezdte F1-es pályafutását, mindenki felfigyelt a tehetségére, óriási publicitást kapott, most pedig már csak időnként ér el jó eredményt. Elismerem a képességeit, de lehet, túl hamar kapott lehetőséget. Ugyanez a helyzet Robert Kubicával is, bár kétségtelen, kivételes képességei vannak.”

Vasselon szavaiból kitűnik, rajong a rutinos versenyzőkért, így érdekes lehet, miként vélekedik a tapasztaltabb pilóták vétségeiről. Az idén már a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és a címvédő Fernando Alonso is vétett a szabályok ellen.

„Egyiket sem lehet felmenteni, habár nem sok hasznuk volt a vétségekből. Monte-Carlóban nagyon érdekes szituációt láthattunk, amikor Michael az időmérő végén kicsúszott. A Magyar Nagydíjon pedig ismét őt, valamint Fernandót kellett megbüntetni. Helyeslem, hogy nem pénzbüntetést alkalmaztak, hiszen az szinte semmilyen hatást sem ért volna el. Helyzetük egyébként hasonlított a világbajnoki döntőre, amikor Zinedine Zidane követett el megmagyarázhatatlan szabálytalanságot.”

Szükség van az új szabályokra

A szakember úgy gondolja, nem árt a sportágnak a szabályok folyamatos változtatása, sőt inkább előrelépést jelent.

„Semmi gond az állandó módosításokkal, hiszen sohasem lehet tudni, hogy bizonyos alkatrészek fejlesztése végül milyen eredménnyel zárul. Erre jó példa a mostanában sokszor emlegetett ellensúlyos lengéscsillapítók esete. Sokan támogatják, pedig szerintem nem lenne szabad használni, ugyanis nem lehet stabilan rögzíteni az autóban. Így pedig rendkívül balesetveszélyes ez az eszköz.”

A szakembertől azt is megtudhattuk, hogy kevés szabadidejében sem szakad el a technikától, minden olyan sportágat kipróbál, amelyben van legalább egy motor... ---- S ---- &
Legfrissebb hírek

Jefferson-Wooden minden idők ötödik legjobb idejét futotta női 100 méteren

Atlétika
19 perce

A McLarent irányító Andrea Stellát is meglepte csapata dominanciája

F1
23 perce

Izgalmas párharcok várnak ránk az atlétikai országos bajnokságon

Atlétika
46 perce

Messi addig játszhat Miamiban, ameddig akar

Minden más foci
1 órája

Ugyanaz a játékvezető vezet a Győrnek és a Paksnak is a Konferencialigában

Európa-konferencialiga
1 órája

Újra exkluzív after party zárja a Magyar Nagydíjat

F1
1 órája

Őrizetbe vették a 100 méter világbajnokát

Atlétika
1 órája

Már a visszavonulást fontolgatja a Comóban is mellőzött Dele Alli

Olasz labdarúgás
1 órája
Ezek is érdekelhetik