Az NSO ajánlja:
INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
A vb végeredménye
Adatbank: csapatok, pilóták
Adatbank: futamról-futamra
Mindent a 2005-ös világbajnokságról
Formula-1-lexikon
Futamról futamra, 2005
Technikai sportok lexikon
Zabálja a motorokat a pálya és a forróság
Méltó maradt hírnevéhez a sepangi hőség: eddig öt versenyzőnek kellett kicserélni a motorját. A futamon, amelyen Giancarlo Fisichella rajtol az élről, további hajtóműhibák várhatóak.

Reuters
Ralf Schumacher Toyota motorja sem bírta ki a hétvégét gond nélkül, éppen a hivatalos idômérôn robbant fel

Reuters
Ralf Schumacher Toyota motorja sem bírta ki a hétvégét gond nélkül, éppen a hivatalos idômérôn robbant fel
Giancarlo Fisichella tavaly Ausztráliában győzelemmel kezdte a szezont, de a Malajziai Nagydíjon szinte semmi sem jött össze neki, összeütközött Mark Webberrel, és hosszú balszerencse-sorozat vette kezdetét. Az idén eddig fordítva történik minden, bár a Malajziai Nagydíj megint sorsfordító lehet – csak éppen ellenkező előjellel. Az olasz Bahreinben motorhiba miatt kiesett, ám úgy tűnik, Sepangban jóra fordulnak a dolgok.
A Renault olasz sofőrje megszerezte a pole pozíciót, és a futamgyőzelem is az övé lehet. Rajta kívül óriási meglepetés a Williams szereplése, és azon belül Nico Rosbergé, a német ugyanis megverte csapattársát, Mark Webbert, és a harmadik helyről rajtol a vasárnapi versenyen!
Ez az időmérő rajtuk kívül azoknak emlékezetes, akiknek motort kellett cserélniük az időmérő előtt vagy után. David Coulthard és Felipe Massa autójába már a hétvége előtt új Ferrari motort tettek, ezért mindketten úgy vágtak neki a malajziai viadalnak, hogy tudták: az időmérőn megszerzett pozíciójukhoz képest a rajtrácson tíz hellyel hátrébb sorolják őket.
A Ferrari mérnökei ezért pénteken a szokásosnál nagyobb gondossággal ellenőrizték a motorokat, így Michael Schumacher autójának hátsó felénél is nagy volt a sürgés-forgás. Azonnal elindult a pletyka, hogy a hétszeres világbajnok is új motort kap, de a Ferrari vezetői reflexből elutasították ezeket a spekulációkat: ,,Csak a másik két motorhiba miatt vagyunk ennyire alaposak, szó nincs motorcseréről” – mondta pénteken a Scuderia szóvivője.
Egy hete ugyanez történt a Mercedesnél, igaz, akkor Juan Pablo Montoya még nyilvánosan követelte a V8-as cseréjét, erre reagált a csapat egyértelmű nemmel – és ott nem is történt erőforráscsere. Ezúttal viszont a Ferrari vezetői meggondolták magukat, és a harmadik szabadedzést követően (amelyet megnyert Schumi) új hajtóművel szerelték fel az ötös rajtszámú gépet.
Ezzel Schumacher is tíz rajthelyes büntetésre számíthatott, azaz egyenlő szintre süllyedt társával, Massával. Ám a brazil nem sokáig bízhatott benne, hogy legalább a csapaton belüli párharcot megnyeri, mivel az ő motorját is kicserélték – még egyszer. Így Massa már húszhelynyi büntetéssel számolhatott, azaz garantált az utolsó rajthely. A második időmérőre éppen ezért ki sem ment a brazil, aki az elsőn is csupán egy mért kört tett meg. Schumacher végül a 14. rajthelyet szerezte meg.
Massán kívül még három pilóta van a mezőny végén motorcsere miatt, Coulthard ezt előre tudta, de ott szerénykedik Ralf Schumacher és Rubens Barrichello is. Ralf Toyotája a második időmérőn nagy füstölgés közepette állt meg a célegyenesben, így bár a német az addigi idejével bejutott az időmérő harmadik részébe, azon már nem vehetett részt.
Barrichellónak az egész autóját kicserélték az időmérő előtt, így a motorját is, mert a csapat és a pilóta egyaránt tanácstalanul állt azelőtt, hogy miért szerepelt olyan gyengén Jenson Buttonhoz képest. Produkciója ennek ellenére az időmérőn sem javult.
A sepangi pálya tehát valóban falja a motorokat, várhatóan a versenyen is sok motorhiba történik. Ez pedig kiváló alkalom lehet a kiscsapatoknak, hogy megszerezzék idei első pontjaikat.
| 1. | Giancarlo Fisichella | olasz | Renault | 1:33,840 | |
| 2. | Jenson Button | brit | Honda | 1:33,986 | 0,146 |
| 3. | Nico Rosberg | német | Williams-Cosworth | 1:34,626 | 0,786 |
| 4. | Mark Webber | ausztrál | Williams-Cosworth | 1:34,672 | 0,832 |
| 5. | Juan Pablo Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | 1:34,916 | 1,076 |
| 6. | Kimi Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:34,983 | 1,143 |
| 7. | Fernando Alonso | spanyol | Renault | 1:35,747 | 1,907 |
| 8. | Christian Klien | osztrák | Red Bull-Ferrari | 1:38,715 | 4,875 |
| 9. | Jarno Trulli | olasz | Toyota | 1:34,702 | 0,862 |
| 10. | Jacques Villeneuve | kanadai | BMW Sauber-BMW | 1:34,752 | 0,912 |
| 11. | Michael Schumacher | német | Ferrari | 1:34,668 | 0,828 |
| 12. | Nick Heidfeld | német | BMW Sauber-BMW | 1:34,783 | 0,943 |
| 13. | Scott Speed | amerikai | Toro Rosso-Cosworth | 1:36,297 | 2,457 |
| 14. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Toro Rosso-Cosworth | 1:36,581 | 2,741 |
| 15. | Christijan Albers | holland | Midland-Toyota | 1:37,426 | 3,586 |
| 16. | Tiago Monteiro | portugál | Midland-Toyota | 1:37,819 | 3,979 |
| 17. | Takuma Szato | japán | Super Aguri-Honda | 1:39,011 | 5,171 |
| 18. | Judzsi Ide | japán | Super Aguri-Honda | 1:40,720 | 6,880 |
| 19. | David Coulthard | brit | Red Bull-Ferrari | 1:34,614 | 0,774 |
| 20. | Rubens Barrichello | brazil | Honda | 1:34,683 | 0,843 |
| 21. | Ralf Schumacher | német | Toyota | ||
| 22. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
A bikaviadalokat soha nem látott szinten megszigorították az elmúlt években, de Gandhi szerint a hazájában roppant népszerű Alonso ezzel a gesztusával semmivé teheti az állatvédők törekvéseit. A pilóta nem magyarázta meg mozdulatát, de a spanyol sajtó szerint annak semmi köze nem volt a matadorokhoz, Alonso inkább kedvenc színészét, Jim Carreyt idézte a Grinch című filmből.
Az állatvédők nem először támadták meg az autóversenyzőket, az Indy 500-on évek óta harcolnak a pezsgőzést helyettesítő tejivás ellen, mondván, ezzel megalázzák a borjúkat. A Formula–1-es pilótákat is bántották már ünneplésük miatt, Olaszországban többen is felháborodtak, amikor Michael Schumacher a ferraris győzelmei után a dobogón táncolt, illetve vezényelte szerelőit az olasz himnusz alatt. ---- Az időmérő edzés, a rajtfelállás és az előző futam alapján nehéz elképzelni, hogy Alonso megismételje bahreini produkcióját, és ismét nyerjen. Ugyanakkor a dobogóra mindenképpen odaérhet. A győzelemért Fisichella, Button és Räikkönen csatázhat, s közülük Button tűnik a legesélyesebbnek a diadalra. A Honda angol sofőrje számára itt az alkalom, hogy megszerezze első győzelmét, és valóban a vb esélyesei közé lépjen.
Fisichella megbízható versenyzéssel és új motorjával biztosan dobogóra állhat, de a Mercedestől a nehéz felkészülés után meglepő lenne, ha a V8-asa végigbírná a sepangi futamot. Megszerezheti első dobogós helyét Rosberg, de mindenképpen számolni kell Montoyával is, a Ferraritól viszont bravúr lenne, ha bármelyik pilótája pezsgőzhetne vasárnap – hacsak nem esik az eső.
NS-tipp:
1. Jenson Button
2. Giancarlo Fisichella
3. Fernando Alonso ---- Fisico: először Buttonnal
Giancarlo Fisichella pályafutása során harmadszor indulhat az élről, az 1998-as Osztrák Nagydíjon Jean Alesi, a tavalyi Ausztrál GP-n Jarno Trulli volt mellette, azaz Fisico most „debütál” Jenson Buttonnal. Az angolnak kitűnően megy az utóbbi edzéseken, hiszen – a szombati időmérőt is beleszámítva – sorozatban ötödször végzett az első négyben.
A grove-iaké a második sor
Szembetűnő a Williams előretörése: Nico Rosberg és Mark Webber foglalja el a második sort. 2005-ben a hivatalos edzéseken és a versenyeken sem igazán muzsikáltak jól a grove-iak, az Európai Nagydíjon mégis kijött nekik a lépés: Nick Heidfeldé volt a pole, Webber pedig harmadikként rajtolt.
Jarno Trulli a tízben
Juan Pablo Montoya, úgy látszik, beleragadt az ötödik rajtkockába, egyhuzamban harmadszor rugaszkodhat neki erről a helyről. Trulli viszont megszakította csúf szériáját: ezt megelőzően sorozatban négyszer pottyant ki a tízből, most azonban a kilencedik pozíció az övé. Igaz, kellett ehhez néhány motorcsere is...
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik





