Elsőrangúan vezet, így ő vezet

TÓTH ANITA jelenti NouakchottbólTÓTH ANITA jelenti Nouakchottból
Vágólapra másolva!
2006.01.09. 01:44
Címkék
A táv több mint felén van túl az idei Dakar mezőnye, így Nouakchottban, a pihenőnap helyszínén lehetőség volt egy kis számvetésre. Amíg a szervizcsapatok a versenygépekkel voltak elfoglalva, a pilóták arról beszélgettek, hogyan élték át az elmúlt több mint egy hetet, és mire számítanak az elkövetkező hét napban. Mi az autós éllovast, Stéphane Peterhanselt kérdeztük meg.
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek
dppi
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek
dppi
A Mitsubishiben száguló Peterhansel szerint ki lehet kapcsolni a mûholdas navigációs berendezést, de akkor illene sokkal pontosabb itinert adni a versenyzôknek

– Van olyan momentuma a versenynek, amit semmissé tenne, ha lehetne?
– Marokkóban eltévedtünk, elveszítettünk tizennyolc percet. Az első helyen álltam, Sainzot és Romát már megelőztem, és egy helyen, ahol az itiner nem volt egyértelmű, rossz irányba mentünk el. Tizennégy kilométert tettünk meg fölöslegesen, amivel akkora hátrányba kerültünk, amekkorát nagyon nehéz volt ledolgozni. Ha lehetne, ezt megváltoztatnám.

– De miért? Mauritániában minden a helyére került. Az első nap felzárkózott a második helyre, most pedig vezet. Sokak szerint csak játszott a többiekkel, hogy aztán megmutassa, ki az úr a háznál.
– Ez butaság, játékról szó sem volt. Végig a maximumot igyekszem kihozni magamból, de a sivatagban nagyon könnyű hibázni. Főleg úgy, hogy az idén teljesen megváltozott a navigáció. Korábban teljesen egyértelmű volt, hogy ha Jean-Paul Cottrett, a navigátorom mondott valamit, akkor az úgy volt, ám most néha nem biztos a dolgában, hezitál, ami nem az ő hibája. Szombaton például, amikor eltévedtünk, ideadta az itinert, és bevallom, én sem tudtam, mit kellett volna másként csinálnunk.

– Ezt úgy érti, hogy megálltak, és ön elkezdte nézegetni az itinert?
– Igen. Mivel motoros voltam, én is értek a navigációhoz, de ez most nem segített. Általában megpróbálom követni a motorosok nyomát, de van, amikor ők is hibáznak. Mint például szombaton. Amikor láttam a nyomaikat, valahogy megéreztem, hogy rossz irányba mentek. Jean-Paul is így vélekedett, ezért az ellenkező irányba indultunk el.

– Olyan ez, mint a lottó? Vagy betalál, vagy nem?
– Azért nem egészen. De abban a helyzetben, akkor és ott a megérzéseimre kellett hallgatnom.

– A versenyzők szidják az újfajta navigációs szisztémát. Ön is?
– Ha kiiktatják a műholdas rendszer használatát, szívük joga, de akkor pontos itinerre lenne szükség.

– Lehet a sivatagban pontos itinert készíteni?
– Talán tökéleteset nem. De ennél jobbat, mint ami van, biztosan.

– Korábban azt mondta, egyetlen tökéletes napja sem volt az idei Dakaron. Még az a szakasz sem volt hibátlan, amelyet megnyert?
– Nem. Két defektem volt, egyszer pedig elakadtam. Tizenkét percet veszítettem azzal, hogy egy három kilométeres dűnés szakasz miatt le kellett engednem a kerekeket.

– Sokan azt remélték, a raliból átigazoló Carlos Sainz lehet a legnagyobb ellenfele. Főleg miután nemcsak a két európai szakaszt nyerte meg, hanem Marokkóban is egyet. Mit gondolt, amikor ez megtörtént?
– Azt, hogy hoppá, Sainz meg is lephet minket. De aztán megint kiderült, hogy a sivatagban csak ritkán történnek nagy meglepetések.

– No igen, a technika ördöge nagy úr.
– Higgye el, nem mindig a technika. Szombaton például azon múlott a sorsunk, hogy mi csak tizenöt percre akadtunk el a homokban, Jutta Kleinschmidt viszont egy órára. Az ő győzelmi esélyei ezzel valószínűleg elszálltak, pedig eddig hibátlanul autózott. Ez nem a technikán múlt. És persze előfordulhat, hogy holnap velem történik meg ugyanez.

– Volt olyan pillanat az idei versenyen, amikor közel volt ahhoz, hogy fel kell adnia a küzdelmet?
– Igazából nem. Az első nap, a marokkói szakaszon, amikor beleestünk az itinerben nem jelölt gödörbe, vagy kétszer rám jött ugyan a szívbaj, de ezt leszámítva semmi gondom sem volt. Meg persze azt is, hogy nem volt túl kellemes a porban autózni – volt olyan nap, amikor százötven motorost kellett megelőznünk.

– A fél távnál vagyunk, két Mitsubishi áll az élen. Kaptak valamiféle utasítást a csapatfőnöktől?
– Nincs semmiféle utasítás, nyílt sisakos küzdelem folyik. Tudja, hiába állunk az élen csapattársammal, Luc Alphand-nal, előnyünk nem olyan meggyőző a többiekkel szemben, hogy bármiféle csapatutasítást lehessen adni. Már holnap elveszíthet valamelyikünk fél órát, és akkor mit csinál a másik, akinek esetleg azt mondták, hogy lassítson a csapat érdekében?

– Tehát teljesen nyílt a küzdelem ön és Alphand között.
– Teljesen

– Meddig?
– Dakarig.

– Biztos ebben?
– Most még igen – mosolyog.

– Mi lehet a siker titka a Dakaron?
– Már az elején megmondtam, ha valaki úgy hagyja el Mauritániát, hogy legalább fél órával vezet az összetettben, az elkezdhet reménykedni.

28. Dakar-rali
8. nap, Atar–Nouakchott (össztáv: 568 km, ebből szelektív szakasz: 508 km). Autósok:
1. Thierry Magnaldi, Arnaud Debron (francia, Schlesser-Ford) 5:00:56, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 6:52 p h., 3. Miller, von Zitzewitz (amerikai, német, Volkswagen Touareg) 6:52 p h., …67. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 4:17:04, 68. Kristóf, Hujber (Bowler) 4:27:43, …84. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 5:58:03
Motorosok: 1. David Casteu (francia, KTM) 5:55:55, 2. Blais (amerikai, KTM) 2:13 p h., 3. Despres (francia, KTM) 2:17 p h., …48. Varga (KTM) 2:27:01 óra h.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 5:53:01, 2. Stacey, Gotlieb, der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 5:25 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 51:56 p h., …24. Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 3:52:31 ó h., 27. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 4:34:34 ó h., …30. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 5:00:02 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret 27:43:41, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 32 mp h., 3. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 26:16 p h., …52. Szalay 17:25:05, …76. Kristóf 23:53:37, ….83. Liszi 26:36:40 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 30:49:20, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 6:23 p h., 3. De Gavardo (chilei, KTM) 11:49 p h., …84. Varga 17:44:04 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin 35:47:23, 2. Kabirov 30:32 p h., 3. Stacey 44:54 p h., 17. Darázsi 12:51:25 ó h., …24. Szobi 21:16:30 ó h., …33. Szaller 24:04:07 ó h. ---- D ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik